Senaste nytt

Ethiopian Airlines

In_Sweden

Medlem
Ethiopian är ett väldigt vettigt bolag när det kommer till resor runt om i Afrika. Jag har rest med dem på ARN-ADD samt inrikes i Etiopien. Generellt sett en bra upplevelse. Jag har själv inte bytt på Bole, men jag har hört att det är hyfsat smidigt.

En familjemedlem till mig arbetar till viss del med event i Addis där emot och säger ganska bestämt att man borde tänka på om man verkligen vill äta maten på en Ethiopian flygning som utgår i Addis.
 

Erik M

Medlem
Intressant - de byggde ett nytt cateringkök där för typ sex år sedan. Just för att det hade varit lite svajigt.
Om din familjemedlem bygger sitt utlåtande på (väldigt) gammal info ska det alltså ha blivit bättre.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

M.K

Medlem
Jag har flugit två flights med Ethiopian i år och måste säga att de troligen slår alla europeiska bolag på kort/medium distans. I vårt fall 3-3,5 timmars flygningar mellan Addis och Seychellerna. Champagne före avgång, amenity kit(!), större stolar i avskild avdelning och helt ok varm mat. Ena flyget var en gammal sliten 767 där den trevliga brittiska kaptenen kom ut till mig i business och berättade att han flugit med samma plan ganska länge till Stockholm innan de uppgraderade den sträckan till nya flyg. Returen skedde i en 737-800 med 2+2 config i business. Jag lade märke till att det även skedde fri servering i economy med varm mat och dryck ( möjligt bara alkoholfritt?).
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    106,6 KB · Visningar: 210

varva77

Medlem
Som sagt spelar flygplanet ganska stor roll. Förra året råkade jag ut för 767an som verkar vara från 86, vet inte om den finns kvar. Skall ju inte flyga på ARN längre vad jag har förstått. Åkte själv business och hårdvaran var som en dålig premium ekonomi, ekonomi såg ut att hålla dålig charterklass. På samma resa åkte jag även 737, 757 och nyare 767. 737 och nyare 767 var helt ok medans 757 var sliten men ok hårdvara åtminstone i business. Maten och servicen är som nämnts bra om än inte outstanding.
 

Svante

Medlem
Jo jo, vi känner alla till din aversion gentemot afrikanska bolag agehall:). Lider med dig, du måste fått utstå mycket hemskheter.
 

pep

Medlem
Servicen ombord är nog det sista jag skulle oroa mig för om jag flög med ett afrikanskt bolag.
?? De bedste ombord-oplevelser jeg har fået på regionalfly er typisk med Rwandair, Kenya Airways, ET, Swazi Air, SAA, Europe Air (DRC). Glade stewarder/stewardesser, masser af drikkevarer, farver, puls, flirt. Selv Air Malawi, Air Burundi, og Air Tanzania har leveret og skabt god atmosfære. Lidt forsinkelser hist og pist, men hvis det er transit, bliver man taget hånd om....Africa delivers....
 

pep

Medlem
.... Layover i Bole är max 2 timmar både dit och hem. Vad säger ni?
2 timer??? Du mener da 2 uger?? Stop da i Bole og nyd det i nogle dage? Man kan endog gå fra lufthavnen (eller højst 100 birr med en faldefærdig taxi) til de nærmeste hoteller/guesthouses. Godt fadøl, afrikas billigste land. Unik kultur og religion. Mærk verden....
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AlexS

Medlem
Ethiopan ær fina grejer. Kænns tryggt och fint! Speciell kultur och atmosfær. Blev i hemlighet bjuden på en macka (fanns inte extra åt alla) av en mycket tjusig flygværdinna med stort leende nær vi var strandade på Gambella flygplats i væsta Etiopien och fick gå av planet i væntan på att vædret skulle bli bættre. Blev en skumpig resa och extra mellanlandning, missade mitt møte på norska ambassaden, men den dær mackan och det leendet, det glømmer jag aldrig...
 
Toppen