Senaste nytt

Ethiopian Airlines till Seychellerna. Erfarenheter?

FFlash

Medlem
Kanske värt att notera, att inte alla länder följer den nya rekommendationen ”livslång” utan kräver enligt tidigare 10års principen

Edit tillägg: detta enligt läkarbesök nyss. Han verkade veta vad han pratade om då när vi började tala om mina resor. Han gav dock ej en ny dos utan skrev på min vaccincert en ny ”dos” med ny stämpel !!! :D smart kille, jag var nöjd :) och han sade att det spelar ju ingen roll så kanske han inte bryter mot läkaretik...
 
Last edited:

Frisk78

Medlem
Det blir väl svårt att vara så flexibel med såpass små barn.

Vet inte hur hårda de är på Seychellerna med gula febern men jag skulle kolla upp ifall det är krav på vaccination för den som passerat Addis.

När jag skulle flyga via Bole (Addis) så kollade jag upp hur Sydafrikanska gränskontrollen (dit jag åkte) såg på det där med vaccin mot gula febern.
Det behövd intyg ifall transfern var över 10 timmar om man skulle åka till Sydafrika via Addis.
 

Gustav J

Ny medlem
Hej, jag har försökt hitta en lämplig tråd så hoppas det är ok att jag postar i denna.

Jag har nämligen bokat en resa med Ethiopian till Seychellerna. Mellanlandning i Addis. Nu fick jag dock ett sms om att resan från Stockholm till Addis är framskjuten med ett dygn. Detta resulterar ju såklart i att mitt anslutande flyg från Addis till Mahé hinner åka och inga avgångar går heller dagen efter. Trist då jag även hunnit boka hotell. Vad har jag för "rättigheter", har flygbolaget en skyldighet att boka om mig under samma dygn så jag når min destination? Eller kan jag avboka hela min resa kostnadsfritt? Tips på vad jag kan "kräva" innan jag ringer?
 

Senator

Moderator
Hej, jag har försökt hitta en lämplig tråd så hoppas det är ok att jag postar i denna.

Jag har nämligen bokat en resa med Ethiopian till Seychellerna. Mellanlandning i Addis. Nu fick jag dock ett sms om att resan från Stockholm till Addis är framskjuten med ett dygn. Detta resulterar ju såklart i att mitt anslutande flyg från Addis till Mahé hinner åka och inga avgångar går heller dagen efter. Trist då jag även hunnit boka hotell. Vad har jag för "rättigheter", har flygbolaget en skyldighet att boka om mig under samma dygn så jag når min destination? Eller kan jag avboka hela min resa kostnadsfritt? Tips på vad jag kan "kräva" innan jag ringer?

Kolla om det finns platser dina datum via andra gateways som Frankfurt, London eller Paris.
 

danielhog

Medlem
Hej, jag har försökt hitta en lämplig tråd så hoppas det är ok att jag postar i denna.

Jag har nämligen bokat en resa med Ethiopian till Seychellerna. Mellanlandning i Addis. Nu fick jag dock ett sms om att resan från Stockholm till Addis är framskjuten med ett dygn. Detta resulterar ju såklart i att mitt anslutande flyg från Addis till Mahé hinner åka och inga avgångar går heller dagen efter. Trist då jag även hunnit boka hotell. Vad har jag för "rättigheter", har flygbolaget en skyldighet att boka om mig under samma dygn så jag når min destination? Eller kan jag avboka hela min resa kostnadsfritt? Tips på vad jag kan "kräva" innan jag ringer?
Hur långt fram i tiden är resan?

Det finns olika rättigheter beroende på hur långt innan du blir meddelad. Genrellt har du inte så mycket ett hämta om det är över två veckor kvar, men lämna lite mer detaljer så kommer du få fantastisk hjälp :)
 

mha321

Medlem
Hur långt fram i tiden är resan?

Det finns olika rättigheter beroende på hur långt innan du blir meddelad. Genrellt har du inte så mycket ett hämta om det är över två veckor kvar, men lämna lite mer detaljer så kommer du få fantastisk hjälp :)
Även om det är mer än två veckor kvar brukar man väl dock få göra en total avbokning utan avgift? (Vilket var en av frågorna)
 

Myllys35

Medlem
Hur långt fram i tiden är resan?

Det finns olika rättigheter beroende på hur långt innan du blir meddelad. Genrellt har du inte så mycket ett hämta om det är över två veckor kvar, men lämna lite mer detaljer så kommer du få fantastisk hjälp :)

Även om det är mer än två veckor kvar brukar man väl dock få göra en total avbokning utan avgift? (Vilket var en av frågorna)

Ja, två veckor har väl endast bäring på möjligheterna till ersättning enligt artikel 7. Återbetalning eller ombokning har man rätt till oavsett :)
 

danielhog

Medlem
Även om det är mer än två veckor kvar brukar man väl dock få göra en total avbokning utan avgift? (Vilket var en av frågorna)
Korrekt, jag har inte svarat på något specifikt utan svepande och bett om mer detaljer medvetet för att börja i rätt ände. Ofta kan jag uppleva att en total avbokning t.ex. när alla alternativa routings har slut på bonusplatser är sämre alternativ än en försening.
 

Gustav J

Ny medlem
Hur långt fram i tiden är resan?

Det finns olika rättigheter beroende på hur långt innan du blir meddelad. Genrellt har du inte så mycket ett hämta om det är över två veckor kvar, men lämna lite mer detaljer så kommer du få fantastisk hjälp :)

Förstår! Resan är bokad 28 maj - 4 juni. Nu avgår flyget från Arlanda den 29e maj istället.
 
Toppen