Senaste nytt

Ethiopian Airlines startar Addis Ababa - Stockholm - Oslo 26 mars 2017

M.K

Medlem
Kom äntligen hem nu efter 18 timmars försening från Oslo. Uselt hanterat av flygbolaget som sköt fram flyget 30-40 min i taget i går kväll, på grund av något fel på belysningen, för att till slut kansellera flighten. Vi fick ta nästa maskin idag som också blev kraftigt försenad då ingen på kontoret i Addis Abeba hade ändrat biljetterna i systemet. Det var såklart kul att flyga Dreamliner mellan Oslo och Stockholm men aldrig mer efter detta!

Fast track fungerade inte heller som EBG och de kunde absolut inte boka om till t ex SAS. Finns mycket att klaga på och kompensation från ett afrikanskt företag utanför EU kan jag väl bara glömma eller?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Finns mycket att klaga på och kompensation från ett afrikanskt företag utanför EU kan jag väl bara glömma eller?
Om det inte var pga extraordinary circumstances (det låter inte som om det var det) så är du berättigad till EU2004/261 ersättning. Om Ethiopian honorerar den lagen är dock en annan femma. Gör dom inte det så får du kontakta norska myndigheter och starta ett case emot Ethiopian. 2014 startade jag ett case i Danmark mot Royal Air Maroc och det har inte hänt ett skit med det, det bara ligger hos danska polisen år in och år ut.
 

M.K

Medlem
Mitt förtroende för dem är obefintligt. Var massor av strul också den andra gången jag har rest med dem, även om det den gången kunde skyllas på de etiopiska myndigheterna

Jag kommer dock garanterat att se på vilka legala möjligheter som finns på måndag då jag fått vila upp mig efter detta. Kan dock inte tänka mig att de gör rätt för sig tyvärr.
 

Kricka

Medlem
Mitt förtroende för dem är obefintligt. Var massor av strul också den andra gången jag har rest med dem, även om det den gången kunde skyllas på de etiopiska myndigheterna

Jag kommer dock garanterat att se på vilka legala möjligheter som finns på måndag då jag fått vila upp mig efter detta. Kan dock inte tänka mig att de gör rätt för sig tyvärr.

Jag skulle åkt ET715 igår kväll men fick tre timmar innan avgång ett sms som sade att flyget
var 15,5 h försenat. Hade som tur var (?) inte hunnit bege mig till Arlanda. En stund senare
ringde jag till ET i Addis som verkligen hade "noll koll" och istället hävdade att flyget skulle
avgå en timme tidigt.. Då jag hade connection vidare till Kapstaden som inte skulle fungera
så ringde jag till SAS Tallinn (som bokat min resa) och inom fem minuter var jag ombokad till
LH via FRA och MUC till CPT. Ett par timmar senare råkade jag kolla LH's hemsida som
varnade för snökaos idag (3/12) varför det blev ett nytt samtal till Tallinn som snabbt bokade
om mig till SAS morgonflyg till MUC. Alla senare flyg (LH) var fullbokade. Såg för en stund
sedan att det flyg jag skulle åkt med till FRA var 2h försenat så det var nog ett lyckokast att
boka om till den tidigare flighten även om sju timmar i München (Senatorloungen) inte är så
kul.
Skriv gärna en rad här i tråden om hur du går vidare med EU2004/261. Funderar själv på
att låta något av bolagen som sköter claims få försöka driva mitt ärende.
 

M.K

Medlem
Ja det blir helt klart ett av de bolagen som får driva detta. Återkommer i tråden om det ger något!
 

olo

Medlem
Jag skulle åkt ET715 igår kväll men fick tre timmar innan avgång ett sms som sade att flyget
var 15,5 h försenat. Hade som tur var (?) inte hunnit bege mig till Arlanda. En stund senare
ringde jag till ET i Addis som verkligen hade "noll koll" och istället hävdade att flyget skulle
avgå en timme tidigt.. Då jag hade connection vidare till Kapstaden som inte skulle fungera
så ringde jag till SAS Tallinn (som bokat min resa) och inom fem minuter var jag ombokad till
LH via FRA och MUC till CPT. Ett par timmar senare råkade jag kolla LH's hemsida som
varnade för snökaos idag (3/12) varför det blev ett nytt samtal till Tallinn som snabbt bokade
om mig till SAS morgonflyg till MUC. Alla senare flyg (LH) var fullbokade. Såg för en stund
sedan att det flyg jag skulle åkt med till FRA var 2h försenat så det var nog ett lyckokast att
boka om till den tidigare flighten även om sju timmar i München (Senatorloungen) inte är så
kul.
Skriv gärna en rad här i tråden om hur du går vidare med EU2004/261. Funderar själv på
att låta något av bolagen som sköter claims få försöka driva mitt ärende.
Var det en award? Finns det tillgänglighet på Lufthansa/SAS-flighterna eller bokade de dig på revenuebiljetter?

Ersättningsanspråken borde riktas mot Ethiopian.
 

Kricka

Medlem
Var det en award? Finns det tillgänglighet på Lufthansa/SAS-flighterna eller bokade de dig på revenuebiljetter?

Ersättningsanspråken borde riktas mot Ethiopian.

Resan med ET var en reward (2-4-1) men biljetterna vi blev ombokade till ser ut att vara
revenuebiljetter (SK/LH). Naturligtvis kommer min claim riktas mot ET men låter nog ett
av de bolag som (mot skaplig ersättning) tar om ärenden som detta få försöka..
 
  • Gilla
Reactions: olo

Canadien

Medlem
Resan med ET var en reward (2-4-1) men biljetterna vi blev ombokade till ser ut att vara
revenuebiljetter (SK/LH). Naturligtvis kommer min claim riktas mot ET men låter nog ett
av de bolag som (mot skaplig ersättning) tar om ärenden som detta få försöka..
Glöm inte att efterregga revenuebiljetterna om du inte fått poäng för dessa :)
 

pep

Medlem
Rejste DAR-CPH med ET i 2006 og ankom med tre dages forsinkelse ("p.g.a. tåge i London"!?). Alt var kaos i Addis (ankom med 6 timers forsinkelse, den første!). ET betalte hotel i ADD men jeg måtte selv betale hoteller i Cairo og Frankfurt (hvortil jeg blev re-routed fra ADD). Efter lidt brok gav de mig dog en ny, gratis returrejse i kompensation. Den største ydmygelse var at blive hevet ud af Air France Business class fra ADD til PAR efter at have bordet idet line manager pludselig var kommet i tanke om, at han ikke måtte opgradere mig til business...
 

Kricka

Medlem
Min hemresa CPT-JNB (med South African) och JNB-ADD-ARN var en blandad
upplevelse. SA fungerar men är inget toppbolag inrikes. ET JNB-ADD fungerade
rätt bra men flygplatsen i Addis känns fortfarande som den jag besökte på 80-
och 90-talet, dock med en betydligt bättre landningsbana än då och alldeles
för många passagerare nu.
Flyget till Arlanda var en B777-200 LR istället för planerade B787-9. Man undrar
om kärran som trasslade förra helgen (se tidigare inlägg i denna tråd) är tagen ur
drift p.g.a. problem ? Servicen var nog bland det mest förrvirrade jag sett på
länge. Då sträckan är rätt bra tidsmässigt för att sova (avgår vid midnatt och är
tillräckligt lång för att sova en god stund) så bad jag om deras Express Service
dvs. att få en varmrätt snabbt för att sedan kunna sova. Jag fick naturligtvis min
mat sist och de två första försöken serverades varmrätten nära nog iskall. Jag
föreslog då att man kanske skulle prova den andra ugnen och först då lyckades
man få till en varm varmrätt. Har tyvärr ytterligare en resa till S.A. bokad vilket
inte känns helt bra men de kanske behöver en "andra chans" ?
 
Toppen