Senaste nytt

Ethiopian Airlines flyger one-stop Stockholm-Addis Abeba

agehall

Medlem
ARN-ADD den 25 december och ADD-ARN den 2 januari är båda nonstop, dvs utan stopp i Cairo.


Hahaha!! :) När jag tänker efter stod det nog faktiskt nonstop i annonsen ;)

Tekniskt sett är det väl fortfarande både direkt och non-stop till afrika. Man får bara inte kliva av på den första staden man kommer till i afrika...
 

Franco

Medlem
Vad jag kan se, i alla fall enligt vad som framgår av Expert Flyer, är det fråga om en tillfällig ändring. Stoppet i Cairo finns bara i tidtabellen till och med den 11 september 2012, därefter flyger ET återigen non stop mellan Arlanda och Addis. Någon som har en logisk förklaring?
 

Dr. Miles

Expert
Vad jag kan se, i alla fall enligt vad som framgår av Expert Flyer, är det fråga om en tillfällig ändring. Stoppet i Cairo finns bara i tidtabellen till och med den 11 september 2012, därefter flyger ET återigen non stop mellan Arlanda och Addis. Någon som har en logisk förklaring?

Kan det vara så att de inte har ledig B767 fram till 2012-SEP-11 och de kör B757 mellan Addis Abeba-(via Kairo)-Stockholm?
Jag vet inte om flight range av B757, men kanske det inte räcker till för Addis Abeba-Stockholm non-stop?
 

deltamartin

Medlem
Kan det vara så att de inte har ledig B767 fram till 2012-SEP-11 och de kör B757 mellan Addis Abeba-(via Kairo)-Stockholm?
Jag vet inte om flight range av B757, men kanske det inte räcker till för Addis Abeba-Stockholm non-stop?

Antagligen har ändringen någonting med tillgängliga flygplan att göra, för det verkar som att det blir en Boeing 737-800 som ET kommer flyga till Stockholm under tiden de har mellanlandning i CAI.
En B757 har range att flyga till nonstop ARN-ADD, det har den gjort nu i sommar, men precis som Jonas så tvivlar jag på att det är optimalt.
 

Dr. Miles

Expert
Antagligen har ändringen någonting med tillgängliga flygplan att göra, för det verkar som att det blir en Boeing 737-800 som ET kommer flyga till Stockholm under tiden de har mellanlandning i CAI.
Ett riktigt narrowbody plan + mellanlandning i Kairo mitt i natten är verkligen. Thumb down.jpg Thumb down.jpg Thumb down.jpg
 

Olle A

Medlem
Enligt Expert Flyers seat map är det extremt få passagerare när jag åker 13/9 så det kan nog bli läge för en egen sätesrad att sova i bak i planet. Fast mellanlandningen i Cairo rubbar ju sömnen som sagt. Å andra sidan står ju Ethiopians nya Boeing 787 och väntar i ADD för vidare färd mot JNB, om dom håller vad dom lovar på hemsidan, så det uppväger ju första deletappen med råge.
Kan man lita på Expert Flyers Seat Map förresten ? Tycker det ser extremt glest ut på många flygningar mellan ARN och ADD.
 

Bryant

Medlem
ET kommer flyga med en 737-800 under hösten. Hur länge vet jag inte men i november är de här med 737:an... Kanske därav stoppet i Cairo. Spontant så känns det lite trångt på en så lång flight. Men men, DY gör ju samma sak till Dubai.
 

Palazzi

Medlem
Om någon har en flygning ARN-CAI-ADD T/R, med hemresa den 19:e September så kan jag glädja den personen med att det är en B787 som flyger sträckan den natten!
 
Toppen