Senaste nytt

Estonian Air, inställd flygning och erbjudet alternativ

Gnopps

Medlem
EB-poängen tror jag du kan glömma, om du inte kan få goodwill av SAS.

Men däremot kan du försöka lite mer med EU-reglerna. Det finns en bättre förbindelse om matchar din orginella avgångstid som Estonian vägrar boka om till. Om den inte kostar för mycket kan du själv köpa den och sedan kräva Estonian på de biljettpengar. Se då i så fall till att absolut inte gå med på någon refund utan hela tiden hävda din EU-rätt. Du får också vara beredd på en lång process.
 

erc

Medlem
EB-poängen tror jag du kan glömma, om du inte kan få goodwill av SAS.

Men däremot kan du försöka lite mer med EU-reglerna. Det finns en bättre förbindelse om matchar din orginella avgångstid som Estonian vägrar boka om till. Om den inte kostar för mycket kan du själv köpa den och sedan kräva Estonian på de biljettpengar. Se då i så fall till att absolut inte gå med på någon refund utan hela tiden hävda din EU-rätt. Du får också vara beredd på en lång process.

Ser den inställda Tbilisi-rutten som ett rent nöje. Resan var ett rent impulsbeslut med högst irrationella motiv. Bocka för ett nytt flygbolag, en ny stad, ett nytt land, en ny bergskedja, ett - eller två, nya flygplan och en knippe ovanligt billiga EB-poäng. Allt till Ryanair-pris. Jag har alla förutsättningar på min sida för att kunna stångas länge. Det är inte det minsta viktigt att vare sig komma till Tbilisi eller få tillbaka några pengar. Jag vill flyga kul. Och krångla. :) Vill se det som att det är ett utmärkt tillfälle att lära sig mer om exempelvis EU-reglerna och om hur flygbolag agerar.

Det vore en annan sak om jag satt fast med två småbarn på EWR eller nåt.
 

ulagun

Medlem
Precis som Eric bokade jag denna rutt impulsivt efter att ha läst i BC och som rent nöje/äventyr. Lyckades även, med viss tvekan locka med våra bästa vänner med utresa 20/3..
Fick nedanstående idag. Känner inte för att flyga med BT (inga poäng, inga lounger samt ytterligare mellanlandningar.)
Ställer mig även undrande hur Estonian menar att vi ska ta oss mellan RIX och TBilisi på utresan?
Lifta???.
Undrar därför hur det hela slutade för din del Eric?
Vad har jag att förvänta mig från Estonian?

Your flight OV387 to Tbilisi on 20th of March and OV388 to Tallinn on 23th of March has been cancelled.


We hereby offer you the following option to reach your destination:

SERVICE FROM TO DEPART ARRIVE
-------------- ------------------- --------------------- -------- -------
ESTONIAN AIR - OV 144
TUE 19MAR COPENHAGEN DK TALLINN EE 1500 1735
NON STOP KASTRUP LENNART MERI

AIR BALTIC - BT 364
TUE 19MAR TALLINN EE RIGA LV 2035 2130
NON STOP LENNART MERI RIGA INTL

AIR BALTIC - BT 722
SAT 23MAR TBILISI GE RIGA LV 0700 0835
NON STOP INTERNATIONAL RIGA INTL

AIR BALTIC - BT 311
SAT 23MAR RIGA LV TALLINN EE 0945 1040
NON STOP RIGA INTL LENNART MERI

ESTONIAN AIR - OV 143
SAT 23MAR TALLINN EE COPENHAGEN DK 1255 1335
NON STOP LENNART MERI KASTRUP
 

erc

Medlem
För mig har inget hänt. Jag har inte fått någon respons på mina kommentarer från i fredags.

Är inte riktigt nöjd med kvaliteten på kommunikationen. Jag har varit saklig, kreativ och vänlig hela tiden samt svarat omgående. Estonian Air svarar med en undvikande ton och dröjer en vecka mellan svaren.

Märklig resplan du fick. Det saknas uppbart en stint. Eller så är det buss mellan RIX och TBS. :)

Jag kommer uppdatera den här tråden så fort någonting händer med mitt ärende. Gör gärna detsamma, ulagun.

Kommer absolut använda skolles^a^s uppgift i kommunikationen om poängen.
 

ulagun

Medlem
Verkar som det löst sig för mig och våra bekanta.

Ringde upp Estonian idag, Efter Eric´s besvärligheter så var jag beredd på det värsta..
En trevlig dam svarade inom 2 minuter och vårt förslag att flytta hela resan från 20/3-13 till 3/4 (då de enligt uppgift börjat flyga rutten igen) accepterades omgående. Fick confirmation mail efter 5 minuter.
Så förhoppningsvis kommer vi att möta våren i Tbilisi.
 

erc

Medlem
Med den glesa svarsfrekvens jag upplever blir det nog ett telefonsamtal får min del också. Så mycket besvärligheter har jag ju ännu inte upplevt - bara enormt långsam korrespondens.
 

erc

Medlem
Ser att det nu gått mer än tre veckor från det att jag informerades om de inställda flighterna. Meddelande just Estonian Air om detta faktum och att jag inte är imponerad över handläggningstiden.

Skulle denna resa vara en tjänsteresa och jag inte hade haft möjlighet att lämna konkret besked till tredjepart under mer än tre veckor hade jag blivit skogstokig på Estonian Air. Nu är jag bara lite förnärmad. :)
 

erc

Medlem
Och eftersom det nu gått en hel kalendervecka sedan sista responsen från Estonian Air kom det såklart ett mail. MEn det gjorde mig vare sig klokare eller gladare.

Som tidigare nämnt har vi föreslagit att vår flygning OSL-TLL-TBS ombokas till BT OSL-RIX-TBS. Estonians initiala förslag var OSL-TLL-RIX-TBS.

Så här svarade en supervisor:

Unfortunately we are not allowed to change your tickets as per your wish.

Full refund is authorized, please fill in refund application Refund application – Flight ticket – Before the flight – Flight information – Estonian Air

Instead of cancelled Tallinn-Tbilisi –Tallinn flights, AirBltic is authorized, overnight in Tallinn might aloso be organized by Estonian Air.

Please kindly let us know, what traavel dates will you prefer.


Jag förstår ingenting. Uppenbart en lost in translation-problematik.

Någon som vågar sig på en tolkning av meddelandet?

Skickade såklart ett svar omgående där jag ville få mer klarhet i innebörden. Påminner dem också om mina rättigheter som konsument.

Svaret kom direkt - men dessvärre i form av ett autosvar som på estniska informerar mig om att människan är på semester till och med den 27 augusti...
 
Toppen