Senaste nytt

ESTA till USA om man blivit dömd?

AABack2ARN

Medlem
Huva. Svarade du på ESTAt på något sätt som föranledde ett negativt svar? Eller lyckades de amerikanska myndigheterna fiska upp din dom på något annat sätt? För jag antar att du inte dömdes i USA?

Av de 9 "eligibility"-frågorna kan jag se att fråga 2 skulle vara i din närhet

"allvarlig skada på egendom, annan person eller på en myndighet"? Svarade du ja på den frågan? Min känsla är att du inte enbart skulle komma undan med ett strafföreläggande om du allvarligt skadat någon annan person?

Det känns ju som om du skulle kunna söka ett vanligt visa, eller är det kört?
 

trskial

Medlem
Jag svarade som i person som vem som helst, en som ska över som turist bara. Kanske bara hamnade i en nån sorts kontroll, stickprovskontroll.

Ringde (som anonym) först till ambassaden innan jag fyllde i min ansökan och berättade min situation att jag är dömd för hets mot folkgrupp efter inlägg på ett diskussionsforum som skedde våren 2008. Då bad dom mig att fylla i ansökan och sen hör dom av sig. Svarade med att jag fick avslag och min fru blev godkänd. Nu är jag kallad på intervju till Stockholm, till ambassaden. Jag får söka vanligt visa i samband med intervjun.

Att säga vad jag tycker och tänker om invandringen på ett diskussionsforum är ingen skada på egendom, person eller myndighet ;) Jag nämnde ingen folkgrupp utan hur invandring och immigrationspolitiken förs i Sverige. Fast myndighet ja, migrationsverket kanske tog illa vid sig.

Jag dömdes i Sverige. Godkände att strafföreläggande, så ingen rättegång. Skrev under ett papper så var det klart.
 

igelkotten

Medlem
Jag svarade som i person som vem som helst, en som ska över som turist bara. Kanske bara hamnade i en nån sorts kontroll, stickprovskontroll.

Ringde (som anonym) först till ambassaden innan jag fyllde i min ansökan och berättade min situation att jag är dömd för hets mot folkgrupp efter inlägg på ett diskussionsforum som skedde våren 2008. Då bad dom mig att fylla i ansökan och sen hör dom av sig. Svarade med att jag fick avslag och min fru blev godkänd. Nu är jag kallad på intervju till Stockholm, till ambassaden. Jag får söka vanligt visa i samband med intervjun.

Att säga vad jag tycker och tänker om invandringen på ett diskussionsforum är ingen skada på egendom, person eller myndighet ;) Jag nämnde ingen folkgrupp utan hur invandring och immigrationspolitiken förs i Sverige. Fast myndighet ja, migrationsverket kanske tog illa vid sig.

Jag dömdes i Sverige. Godkände att strafföreläggande, så ingen rättegång. Skrev under ett papper så var det klart.

Så du nämnde inte i din ESTA att du blivit dömd? Har du nämnt det i en tidigare ESTA?
 

igelkotten

Medlem
Skumt! Antingen har de bättre koll än vi tror, eller så är det just en slumpgrej. Har dock själv aldrig hört att det skulle vara slumpmässigt på något. I ESTA kan man ange sin sociala medie-profil (frivilligt), svarade du på den kanske?

I vilket fall tror jag inte det är så svårt att få visum. Trist bara att åka till ambassaden. Mitt livs tråkigaste 2 timmar när jag behövde söka visum förut.
 

Mr Planning

Medlem
Hur fungerar det med reglerna gällandes vilka länder man har besökt?

Nytt pass, så har du inte besökt något av "5 års länderna"
 

AABack2ARN

Medlem
Frågan är formulerad om du har besökt något av dessa länder (efter 2011) - inte ditt pass... Är du villig att dra en rövare så är det upp till dig men själv skulle jag nog passa mig. En av eligibility-frågorna är om du någonsin försökt ta dig in i landet med hjälp av falska uppgifter. Den kommer bli svår att undvika svara "ja" på om de kommer på dig.
 
Toppen