Senaste nytt

ESTA till USA om man blivit dömd?

NyfikenGrau

Medlem
Fast sen är det väl också så att även om att det går att få ut en handling så är det ändå för mycket jobb utan misstanke, förutsatt att det inte finns ett automatiserat söksystem som känns väldigt 1984.
Vad kan det handla om per dygn, 1000 svenskar som reser in i USA och ett par hundra ESTA-ansökningar som var och en går igenom på ett par sekunder? Låter orimligt att all denna info skulle stämmas av mot register automatiskt, eller att handläggare har tid att gå igenom alla mängder av data.
Stickprov kanske?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Fast sen är det väl också så att även om att det går att få ut en handling så är det ändå för mycket jobb utan misstanke, förutsatt att det inte finns ett automatiserat söksystem som känns väldigt 1984.
Vad kan det handla om per dygn, 1000 svenskar som reser in i USA och ett par hundra ESTA-ansökningar som var och en går igenom på ett par sekunder? Låter orimligt att all denna info skulle stämmas av mot register automatiskt, eller att handläggare har tid att gå igenom alla mängder av data.
Stickprov kanske?
Precis. Secondary och nervositet.
 

Nemo

Medlem
Fast sen är det väl också så att även om att det går att få ut en handling så är det ändå för mycket jobb utan misstanke, förutsatt att det inte finns ett automatiserat söksystem som känns väldigt 1984.
Vad kan det handla om per dygn, 1000 svenskar som reser in i USA och ett par hundra ESTA-ansökningar som var och en går igenom på ett par sekunder? Låter orimligt att all denna info skulle stämmas av mot register automatiskt, eller att handläggare har tid att gå igenom alla mängder av data.
Stickprov kanske?
Vad är det som skulle ha hindrat ambassaden från att ha byggt upp en liknande databas som de privata brotts-databaserna? Då kan de samköra på mikrosekunder. Databaser på ambassad är dessutom utanför svensk mark och därigenom juridiktion.
 

fcx

Medlem
Privata databaserna är ju dessutom fritt nedladdningsbara på internet. Måste vara tjänstefel av en underrättelsetjänst att inte ta vara på den och utnyttja i sin verksamhet.
 

chazzie

Medlem
Nu är jag ingen jurist, långt ifrån, men formuleringen "arrested" översätts till svenska som "gripen", vilket man nödvändigtvis inte blir för något man får dagsböter för. Att bli gripen innebär en tillfällig frihetsberövning. När man väl dömts till dagsböter så beror det väl på huruvida brottet anses som en "misdemeanor" och vad det innebär i Sverige, förmodligen skiljer det sig en del mellan länderna.

Det klassiska begreppet "moral turpitude" definieras enligt West's encyclopedia of American Law som "conduct that is considered contrary to community standards of justice, honesty or good morals." Det är ytterst godtyckligt och gissningsvis en bra "skiftnyckel" om man vill neka någon specifik person eller en grupp människor genom att hänvisa till något luddigt, även om din kollektion av suspekta videofilmer i källaren skulle kunna falla under det så lär det inte påverka i detta fall =}

För att återgå till orginalfrågan så tror jag det bästa är som någon föreslog att slå en signal anonymt till ambassaden och höra sig för, se till att hitta den lämpliga juridiska termen till lagöverträdelsen på engelska (amerikanskt fackspråk) så underlättar det nog att få ett svar.

Som jag förstår det så söker man visum en gång måste man alltd göra det och kan inte längre åka på ESTA, stämmer det eller är det bara ett rykte?
 

Pho

Medlem
Nja, de kan ha tillgång till brottsregistet som är i Kiruna, alltså det man får ge till arbetsgivare, så långt kan man kanske sträcka sig.
Men då måste deras säkerhetstjänst ha tillgång eller hackat sig, troligheten för det kan man bara gissa sig till.

Även om man ringer runt så måste man göra det hela tiden och till samtliga länder med visa waiver, dit även Japan tillhör tex, väldigt många miljoner människor som dessutom kan bli dömda från en dag till en annan.

Nåja, släpper det, något måste de ha annars kan de inte kolla upp om man svarat ärligt på ESTA, eller som jag skrev tidigare så är det en smäll som de tar, eller att processen är menningslös.

Det är ju skönt får oss dock, skulle inte vara roligt att söka visum på normalt sett igen.

Faran är nog inte att de kollar upp dig innan din ESTA beviljas. Men om de av någon anledning kollar dig senare, tex. på flygplatsen blir utvald för secondary eller händer något när du är i USA så att de väljer att kolla dig så är det mindre lyckat att bli påkommen med att ha ljugit när man sökte ESTA.

Alltså det går säker bra i flertalet fall, men när det inte gör det så riskerar man att skapa sig ett mycket större problem.
 

nota bene

Medlem
Som jag förstår det så söker man visum en gång måste man alltd göra det och kan inte längre åka på ESTA, stämmer det eller är det bara ett rykte?
Inte sant över lag i alla fall. Om du innehaft studentvisum/arbetsvisum/diplomatvisum etc. innebär det inte att du i framtiden inte kan åka på ESTA. Hur det är med turistvisum är något jag inte har koll på.
 

Pho

Medlem
Jag har en vän som undrar över hur processen att resa till USA fungerar när man blivit dömd för dagsböter här i Sverige.

På USAs ambassads hemsida i Sverige står det:



Betyder detta att min vän måste söka ett vanligt turistvisum?
I så fall, hur ser de på en person som blivit dömd för dagsböter?

Jag tittade lite på CBPs egna sidor och kan inte se att samma mening som USAs ambassad hade finns där.
När man fyller i ESTA ansökan så är frågan följande:
2) Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority?
3) Have you ever violated any law related to possessing, using, or distributing illegal drugs?


Det är alltså en begränsning i att det gäller inte vilka brott som helst utan någon icke väl definierad allvarlighetsgrad.
 
Toppen