Senaste nytt

ESTA till USA om man blivit dömd?

trskial

Medlem
Däremot kunde jag få ESTA när pricken var borta, det var inga problem sa ambassaden i Stockholm när jag pratade med dem.
 
Ni pratar enbart om domar men det står ju faktiskt att om du blivit arresten/gripen för något brott, även om det inte ledde till en fällande dom, så kan du inte använda visa waiver programmet.

Låter oerhört strikt och idiotiskt.
 

Valley

Medlem
Nej, det är inte allvarligt. Jag är inte dömd för mord, grov misshandel, bankrån eller våldtäkt :)

Skrev för snart tio år sedan inlägg på ett diskussionsforum på internet om vad jag tyckte och tänkte om invandringen till Sverige. Det fanns folk som visste vem jag var. Dem gjorde en polisanmälan på mig för hets mot folkgrupp och jag fick villkorlig dom och ett strafföreläggande. Pricken försvinner nu i November 2019, då har den suttit där i tio år.

Svårt tro att man bara för man vädrar sina åsikter om ett ämne som invandring åker dit i domstol och får villkorligt.
Då torde det vara mer än grova saker man lägger ut.

Men jag skulle nog inte chansa själv med ett ESTA. När man minst anar........
 

trskial

Medlem
Svårt tro att man bara för man vädrar sina åsikter om ett ämne som invandring åker dit i domstol och får villkorligt.
Då torde det vara mer än grova saker man lägger ut.

Men jag skulle nog inte chansa själv med ett ESTA. När man minst anar........

Det gick inte till domstol.

Polisförhör, strafföreläggande på posten och villkorlig dom.
 

Crater

Medlem
Det står på ESTA allvarliga brott, vad nu det är, "moral turpitude".
Jag skulle kryssa i nej på icke våldsbrott, narkotika brott är kanske inom också, det hela verkar oklart.
 

chazzie

Medlem
Söker man lite på detta så hittar man att det är lite luddigt vad som egentligen räknas in som diskvalificerande, förmodligen för att USA ska kunna applicera lite som man tycker är lämpligt beroende på situationen.

Som @Crater skriver så är det allvarliga brott, men hur man räknar det är så klart olika, men de som funderar över om fortkörning eller liknande räknas in så brukar svaret vara nej, medan fyllekörning som orsakat skada på person eller egendom möjligen kan räknas in, precis som t.ex. grova brott mot person eller egendom är en diskvalificerande handling.
 
Toppen