Senaste nytt

ESTA och resplan - nytt krav?

JensE

Medlem
Har någon enstaka gång fått frågan om jag har returbiljett men det har stannat där.
Får väl börja printa ut den för att slippa tjafs i fortsättningen dock.
 

agehall

Medlem
Det står i nästan varenda guide om att resa in i USA att det är rekommenderat att uppdatera ESTA varje gång. Det står även att man ska skriva ut sin itinerary. Sedan är det möjligt att pga min Green Card historik att jag är mer benägen att få problem.

Det står mycket strunt i dessa guider. Bara för att någon har skrivit det på papper/internet behöver det inte vara sant. Det är just det som är frågan här - VAR finns det officiellt dokumenterat!? Om det inte gör det, så är det ju ett påhitt och vad ska de hitta på att de behöver se härnäst då? Min hemförsäkring?
 

sembl

Medlem
Om man inte uppdaterar sin ESTA varje gång man åker in med vart man bor första natten så frågar de fler frågor och kan be om itinerary. När jag uppdaterar innan så har jag märkt att det går smidigare. Om jag minns rätt så stod det finstilta om man trycker ut ESTA ansökan men det var ett tag sedan.

Har inte uppdaterat min ESTA på över ett år men det känns som att jag får färre och färre frågor ju tätatare jag reser.

Förra veckan i Miami, hello sir you look suntaned. Well that is what you get in St Kitts. Right hand. Stamp, stamp, stamp. Have nice day.
 

Storsteffe

Medlem
Har inte uppdaterat min ESTA på över ett år men det känns som att jag får färre och färre frågor ju tätatare jag reser.

Jo så är det och de har mer koll än man tror, i mitt fall visste de att min far har permanent uppehållstillstånd och att adressen jag angett när jag hälsade på sist var hans.
 

johhenrik

Medlem
När jag började resa regelbundet till USA 2005/2006, då fick jag alltid visa upp min itinerary, så de såg att man hade en returbiljett. På den tiden fick man ju alltid dessa som ett text-dokument, så det såg ju ut som något man skrivit i notepad. Iaf, en gång hade jag den inte och fick tjata rätt länge innan de släppte in mig. Efter det dock har jag aldrig fått en fråga i princip under alla dessa år. Jag har inte visat när jag åker hem, inte visat ESTA. Det är i princip alltid som sembl sa ovan, lite hej och skoj o sen är man klar. Har ibland fått lite frågor om hur det är i Dubai, då jag har en miljard stämplar därifrån. Du måste råkat ut för en snubbe som haft en dålig dag...
 

Pho

Medlem
Jag har fått visa resplan med returbiljett en eller två gånger genom åren.

Dock skulle jag tro att det knappast står som krav i CBPs rutiner, men de är ju satta till att avgöra om du är en legitim besökare eller ej och kan väl så sett fråga om både det ena och andra i sitt försök att avgöra om du eventuellt tänker bli illegal invandrare eller ha något annat fuffens för dig.
 

agehall

Medlem
Vissa är nya på jobbet...thats it.
Han är säkert bästavän med den kille som neka mig inträde i USA...även fast jag har Amerikanskt pass.

Oj, det är en bedrift - hur lyckades du bli nekad inträde då? Är det ens lagligt för dem att avvisa amerikanska medborgare!?

Dock skulle jag tro att det knappast står som krav i CBPs rutiner, men de är ju satta till att avgöra om du är en legitim besökare eller ej och kan väl så sett fråga om både det ena och andra i sitt försök att avgöra om du eventuellt tänker bli illegal invandrare eller ha något annat fuffens för dig.

Visst, det kan behövas, men i det här fallet hävdade ju snubben att det var krav på att jag skulle ha den med mig och om det är det måste det finnas dokumenterat någonstans. Annars är det inte ett krav utan ett sätt att styrka att man tänker resa hem igen, vilket är ett krav när man har ESTA.
 

Svenska73

Medlem
Det står mycket strunt i dessa guider. Bara för att någon har skrivit det på papper/internet behöver det inte vara sant. Det är just det som är frågan här - VAR finns det officiellt dokumenterat!? Om det inte gör det, så är det ju ett påhitt och vad ska de hitta på att de behöver se härnäst då? Min hemförsäkring?

Här bla: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/ESTA_Screen-Level_Online_Help_1.htm#ata3
Det är som sagt en rekommendation som jag varmt rekommenderar att man följer framförallt om man har ansökt om ESTA nära in på resan. Visst kan man ha åsikter om vissa som jobbar i Immigration. Jag har råkat ut för både de som skojar och stämplar samt de som tar sitt jobb på blodigt allvar. Men om man har oturen att råka ut för en paragrafryttare så är det bra att ha skrivit ut både ESTA och Itinerary. Det värsta man kan göra är att vara dryg. Det är iaf min erfarenhet efter att ha bott i USA i 16 år och åkt in väldigt många gånger både i US Citizen och Visitors kön.
 
Toppen