Senaste nytt

ESTA och resplan - nytt krav?

AABack2ARN

Medlem
Det har jag aldrig varit med om.
Jag brukar aldrig skriva ut något heller, utan har bara pass med. Om de vill ha bevis så förutsätter jag att de borde kunna ge mig en dator, alt. låta mig ta upp min egen så jag kan skriva ut handlingarna.

De tror jag absolut de låter dig göra. ;) Det finns ett speciellt rum för det, där du kommer få samsas med folk av alla olika nationaliteter och där stämningen generellt sett inte kan sägas vara på topp vare sig hos "offren" eller "fångvaktarna". En kollega hamnade där - det tog två timmar att komma ut. Förvisso fick han en ursäkt men ändå.

I Dallas (tror jag) höll jag på att åka ur kön för att jag fyllt i tullblanketten med röd kulspetspenna! Normalt sett brukade han skicka tillbaka dem sist i kön som inte skrev med blått eller svart. Han gjorde ett undantag för mig för att jag hade så många stämplar i passet redan...
 

sembl

Medlem
Jag har under alla mina år aldrig blivit tillfrågad eller ombedd att visa några flygbiljetter. Jag gör ju iof 5-6 resor minst varje år sedan 1999 om det nu kan påverka. Jag måste säga att både i Boston, JFK, Miami har jag blivit bemött helt suveränt de senaste två åren.

Jo jag säger att jag alltid "visiting friends" även om det är jobb i den mån de frågar. Träffar ju iof alltid vänner med på jobbresorna så jag undrar inte om detta är bara en supernitisk Officer som vill göra allt för att sätta dit en.

Jag hoppas då det då jag hatar att printa saker. Har inte ens någon printer konfigurerad på min dator sedan... 2008.
 

Svenska73

Medlem
Det är väldigt beroende på vem du får i immigration. Jag är en streber med green card historik så jag lusläste första gången jag reste in utan Green Card. Tur det då jag blev ombedd om intyg från min man att det var ok att jag reste ensam med vår gemensamma son. Det står också i det finstilta. Som tur var så hade jag skrivit ett intyg och kopierat min mans pass och bett honom skriva under detta innan resan. Annars hade vi väl fastnat i lilla rummet. Mitt rekord i lilla rummet var 2007 i DC, 4.5 timmar. Så kan det gå när man hamnar på en lista 2004 för att Green Cardet snoddes i Rio (en annan historia i sig).
 

agehall

Medlem
Flera här verkar vara inne på att man måste kunna visa upp en resplan, men ingen har kunna peka på en regel... Om det är så, så tycker jag det borde framgå rätt tydligt på cbp.gov, vilket det inte gör.

Ingen som har en vettig länk där det faktiskt står vad som gäller?
 

Svenska73

Medlem
Om man inte uppdaterar sin ESTA varje gång man åker in med vart man bor första natten så frågar de fler frågor och kan be om itinerary. När jag uppdaterar innan så har jag märkt att det går smidigare. Om jag minns rätt så stod det finstilta om man trycker ut ESTA ansökan men det var ett tag sedan.
 

agehall

Medlem
Om man inte uppdaterar sin ESTA varje gång man åker in med vart man bor första natten så frågar de fler frågor och kan be om itinerary. När jag uppdaterar innan så har jag märkt att det går smidigare. Om jag minns rätt så stod det finstilta om man trycker ut ESTA ansökan men det var ett tag sedan.

Inte min erfarenhet. Jag brukar inte uppdatera ESTA och det ger i sig inga speciella problem. Tittar man på FAQ för ESTA så är det väldigt tydligt att man inte behöver uppdatera något heller, så jag tvivlar på att det spelar roll. Om det gjorde det skulle man troligen behöva uppdatera varje gång.
 

AABack2ARN

Medlem
Har aldrig uppdaterat ESTA och har nog inte för avsikt att börja nu. Men att ha resplanen på papper tänker jag nog fortsätta med.

Kan förvisso hålla med om att det är märkligt att de enda som skriver ut kraven är flygbolagens hemsidor inte CBP. Dock har jag ganska liten lust att bråka med dem - en del är ju rätt sugna på att visa sin makt om man säger så ;)

De stora flertalet tycker jag dock är mycket trevliga att ha att göra med.
 

Svenska73

Medlem
Det står i nästan varenda guide om att resa in i USA att det är rekommenderat att uppdatera ESTA varje gång. Det står även att man ska skriva ut sin itinerary. Sedan är det möjligt att pga min Green Card historik att jag är mer benägen att få problem.
 

Vaniljvodka

Medlem
Har aldrig uppdaterat ESTA eller haft den utskriven. Vid min senaste resa till USA så hade jag enkelbiljetter med olika flygbolag till och från Bahamas bokade och då ville de att man skulle kunna visa utskrifter på returresorna. Jag har dock ändå alltid med mig utskrivna itinerarys, men det var ingen som bad att få se dom.
 
Toppen