Senaste nytt

ESTA för deltagande i en konferens eller B-1-visum?

Maja

Medlem
Försöker utläsa vad som gäller. Jag kommer delta i Adobe MAX i Los Angeles till hösten och blev plötsligt osäker på vad det gäller för visum eller inte.

Visa Waiver Program
Travelers coming to the United States for tourism or business (B-1 or B-2 category visa) purposes for 90 days or less from qualified countries* may be eligible to travel without a visa if they meet the Visa Waiver Program (VWP) requirements.

Informationen ovan hittade jag på travel.state.gov och gjorde tolkningen sedan att då detta hamnar under B-1 och då jag stannar under 90 dagar så kan jag åka in på mitt ESTA.

Eller är det jag som har gjort en helt felaktig tolkning här?

Tar tacksamt emot input då jag annars måste ansöka om ett regelrätt B-1-visum och boka in intervju på ambassaden i Stockholm etc.
 

taxvalp

Medlem
Som innehavare av svenskt pass på turistresa eller affärsresa uppfyller du ju kraven för VWP, såvida du inte varit aktiv nazist under Andra världskriget och en rad andra undantag. Kan inte se något skäl att söka visum.
 

Spenlol

Medlem
Har alltid kört på vanlig ESTA för konferenser i USA
Enda kluriga är att svara på om det är business eller pleasure när man ska in genom immigration. Det verkar vara olika beroende på person som sitter där. Aldrig varit mer problem än att dom sagt att man skulle ha svara det andra alternativet :)
 

taxvalp

Medlem
Har alltid kört på vanlig ESTA för konferenser i USA
Enda kluriga är att svara på om det är business eller pleasure när man ska in genom immigration. Det verkar vara olika beroende på person som sitter där. Aldrig varit mer problem än att dom sagt att man skulle ha svara det andra alternativet :)

+1 på den. Skillnaden är att de ritar ett T eller ett B vid stämpeln. Jag får oftast T...
 

Maja

Medlem
Då har jag agerat rätt från början. Blev bara väldigt osäker när jag försökte dubbelläsa.

Sen var det ju den här frågan om business eller pleasure som @Spenlol och @taxvalp tar upp. Vad brukar ni kryssa i?
 

jsn

Medlem
Så länge jag deltar på konferensen på en uppdragsgivares uppmaning så sätter jag Business.
Skulle det vara typ motsvarande Detroit Bilshow som jag åker på enbart för mitt eget privata höga nöjes skull så skulle jag sätta Pleasure.
 

taxvalp

Medlem
Jag går på vetenskapliga kongresser och är inte där för att göra affärer så jag brukar välja turist. När de frågar vid gränsen vad jag ska göra svarar jag förstås sanningsenligt och någon gång blir det ett handskrivet B i passet. Oklart om det betyder något förutom en pinne i statistiken....
 

Spenlol

Medlem
Då har jag agerat rätt från början. Blev bara väldigt osäker när jag försökte dubbelläsa.

Sen var det ju den här frågan om business eller pleasure som @Spenlol och @taxvalp tar upp. Vad brukar ni kryssa i?

Har som sagt prövat bägge och samtliga gånger har det ifrågasatts varför jag inte valde det andra. Tror att jag helt enkelt bara tagit pleasure dom senaste gångerna och sen varit "dum turist" när dom menat att jag borde valt det andra.
Jag tror att vissa tycker att om man är där i jobbet ska man välja business och andra menar att business är att faktiskt jobba där.

Kan tillägga att ingen av gångerna har det varit mer problem än att dom sagt att jag borde gjort tvärtom och sen var den saken ur världen. Så du kan nog kryssa i vilken som utan några problem :)
 

fcx

Medlem
Om du får B i passet så får du ägna dig åt både affärs- och turistaktiviteter. Får du T får du bara ägna dig åt turistaktiviteter. Är man osäker ska man således svara "business".
 

mha321

Medlem
Och observera att business inte är samma sak som work. Work, då beöhver man ett visum. På ESTA/waiver kan man gå på konferenser, gå kurs, delta på möten, göra jobb åt en kund, osv. Men inte utföra "direkt arbete" för en arbetsgivare i landet. (konsulting faller normalt under business, men om man gör det mycket så kan man istället springa på maxgränsen på antal dagar förstås).
 
Toppen