Ersättning vid inställt flyg

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av pljung, 29 Juli 2012.

  1. pljung

    pljung Medlem

    Ort:
    Partille
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

    Vilka rättigheter har jag då det gäller ersättningar då flyget blivit inställt?
    Skulle åkt med SAS från Barcelona till Göteborg (via ARN) i tisdags, men blev ombokad till nästa dag.
    Läste lite om EU regulativet 261/04 på SAS hemsida, och funderar om det stämmer att jag har rätt till 400 Euro i ersättning?

    Kan dock läsa längre ner i regulativet att ersättning inte utgår om det är extraordinära omständigheter:

    Du är inte berättigad till kompensation vid följande tillfällen:
    1)Då orsaken till att flygningen ställs in eller är mer än 3 timmar försenad vid ankomst är extraordinära omständigheter. Här följer en lista över exempel på extraordinära omständigheter:
    - meteorologiska förhållanden
    - säkerhetsrisker, till exempel plötsligt uppkomna tekniska problem eller andra oförutsedda brister i flygsäkerheten.
    - strejker som påverkar verksamheten
    - politisk instabilitet
    - flygledningsbeslut
    - säkerheten i övrigt


    Orsaken till det inställda flyget var enligt kaptenen att en ventil som sköter luftkonditioneringen inte stängdes (alt. att det indikerade i cockpit att den inte var stängd)

    Antar att detta går under plötsligt uppkomna tekniska problem, eller vad tror ni?
     
  2. tourist

    tourist Medlem

    Du har rätt till ersättning. Ventilproblem "ska" upptäckas i underhållsarbetet. Men du kommer inte få några pengar utan att flera gånger tala om för SAS att du vet dina rättigheter, och du kanske hinner tröttna innan SAS gör det, flygbolagen räknar med att de flesta gör det...

    Jag har i någon annan tråd tipsat om att hänvisa till C-549/07 Friederike Wallentin-Hermann versus Alitalia punkterna 23-26 ifall flygbolaget hävdar att tekniska problem ger undantag från 261/04.
     
    1 person likes this.
  3. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Stå på dig, du har rätt till ersättning enligt EU-bestämmelsen. SAS, liksom många andra mindre nogräknade flygbolag hävdar alltid motsatsen och försöker få dig att tro att du nog inte är berättigad ersättning. Acceptera inte detta utan begär full ersättning KONTANT, inga vouchers eller andra ersättningar med ett lägre verkligt värde.

    Lycka till! Återkom gärna med hur det gick till slut.
     
  4. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag förmodar att problemet upptäcktes när maskinen stod i Barcelona, om ja fick Ni någon hotell vistelse ochkompensation för mat?
     
  5. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ett helt dygn sen hemkomst från en stor stad i Europa känns inte OK. Finns ju hur mycket flyg som helst att boka om till?
     
  6. pljung

    pljung Medlem

    Ort:
    Partille
    Land:
    Sverige Sverige
    Har skickat mail till SAS nu så vi får se vad de svarar, verkar dock ta minst 2 veckor enligt det autosvar jag fick.

    Problemet "upptäcktes" då flyget backats ut från gaten, sedan tillbaka till gaten och vänta på någon tekniker som skulle laga ventilen. C:a 1 timme efter ordinarie avgångstid backade vi återigen ut från gaten, men det visade sig att ventilen fortfarande var trasig, så tillbaka till gaten. Kaptenen informerade oss om att vi skulle få gå av planet i avvaktan på en ny tekniker, men vi kunde inte gå av på en gång, utan var tvungen att avvakta personal inne på flygplatsen (en väntan som tog c:a 45 minuter(!). Så c:a 2 timmar efter ordinarie avgång stod vi alla vid gaten och fick inte veta någonting av den lite förvirrade flygplatspersonalen.
    Ang. ersättning för flyg och mat så fick alla först en voucher på 15 Euro (vilket tog c:a 1 timme att få fram, då de skulle handskrivas!), då de hade förhoppningar om att laga felet ganska snabbt. Jag ringde då SAS Sverige och frågade om de kunde boka om mig, men fick till svar att personalen på flygplatsen sköter detta ärende.
    När det närmade sig 4 timmar efter ordinarie avgångstid ringde jag SAS Sverige igen och blev ombokad till nästa dag. Hade dock kunnat bokat om till Lufthansa samma kväll, men med väldigt kort connection i FRA vilket skulle kunnat medföra att mitt bagage inte kommit med (något som tyvärr händer allt för ofta på den flygplatsen), och då jag hade ny resa senare i veckan ville jag inte chansa med det.
    Reste hem med SAS via CPH nästa dag utan problem, men en hel dag med inplanerat arbete gick upp i rök.
     
  7. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Det verkar klart att du ska få ersättning men som de andra skriver så måste du stå på dig. Flygbolagen har inget att förlora (förutom anseende) på att rutinmässigt avslå alla inkomna anspråk.
     
  8. magost

    magost Medlem

    Ort:
    Hägersten
    Land:
    Sverige Sverige
    Då SK984 från Tokyo ställdes in 3 Juli blev det 17 timmars försening för mig och fru magost. Som bekant var ett tekniskt fel orsaken. Reklamerade förseningen enligt 261/2004 den 7-Juli. Idag, efter endast ca 6 veckor, fick vi det trevliga svaret nedan:

    >>>>>>>>>>
    Hej Magost,

    Tack för din feedback.

    Jag ber om ursäkt för att er resa inte blev som planerat.

    Vid förseningar och inställda flyg ersätter vi direkta extra kostnader under förseningstiden (kallat carekostnader). Det kan vara måltider, förfriskningar, två telefonsamtal och vid behov övernattning. Vi är ansvariga för att erbjuda ombokning till slutlig ort vid tidigast möjliga tillfälle, där plats finns i motsvarande bokningsklass eller vid ett senare tillfälle som passar dig beroende på platstillgång. Vi kan även erbjuda dig återbetalning om du själv väljer att avbryta resan.

    Självklart har ni även rätt till en kompensation enligt våra EU regler som i ert fall är på 600 EUR/ person. Vänligen återkom med kvitton för era utlägg och specificera era kostnader under förseningsperioden, ange ert bankkontonummer samt clearingnummer så ska jag smidigt lösa detta åt er.

    Det är min förhoppning att kommande resor ska bli enbart smidiga och positiva upplevelser.

    Med vänlig hälsning
    A**** W****
    SAS Customer Care Team
    >>>>>>>>>>>>>>

    Mycket positivt, då jag hade väntat ett första blankt nej, för att sen ta till C-549/07 :D
    Här tog SAS några godwillpoäng hos mig iallafall!
    Återkommer med rapport när pengarna verkligen är på banken :)
     
    4 personer gillar detta.
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Mycket bra av SAS att inte bråka tycker jag. Min erfarenhet är att när man kommit så här långt så går det fort att få pengarna till bankkontot.
     
    Nilann gillar detta.
  10. tomle

    tomle Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Bah, jag blev försenad 1 Juli och skickade in begäran om ersättning samma vecka. Inte fått något svar än... Hoppas att det löser sig lika smidigt för mig när jag väl får svar, får väl försöka påminna dem på Twitter om jag inte fått svar innan sista augusti
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×