Senaste nytt

Ersättning vid försening på 38 tim

Har precis - något försenad - kommit hem från underbar semester på bl.a. Bali. Min resrutt - med max antal leg jag kunde få till för poängintjäning - var enligt följande:
8 aug Stockholm - Amsterdam KLM Business, Amsterdam - Paris AirFrance Business.
9 aug Paris - Amstedam AirFrance Business, Amsterdam - Bangkok KLM Business.

Mina fyra första flygningar fungerade utmärkt, bra service och allt flöt på bra. Stannade ca 1 vecka i Thailand. Åkte ner till Bali med AirAsia, fungerade utmärkt det med.

Hade 11 underbara dagar på Bali. Min hemresa var bokad som följande:

25 aug, Bali - Singapore med KLM i Business, avresa 20.35
26 aug, Singapore - Paris med AirFrance i Business, avresa 00.25
26 aug, Paris - Stockholm, avresa 09.45. Planerad landning på Arlanda 12.30.

Nu till min utmaning. Jag blev informerad vid incheckningen på Bali att inkommande flight var ca 1 timme sen. För att jag inte skulle missa min avslutning i Singapore skulle jag ev bli ombokad till annat flyg. Efter ett tag fick jag information att det var många passagerare med just byte till Parisflighten, så AirFrance planet skulle invänta KLMs flyg.

Vi fick gå ombord på KLMs flyg som skulle ta oss till Singapore, vid 21-tiden. När dörrarna stängts meddelade kaptenen att det fått indikation på något ventilationsfel på vänster motor. Tekniker på väg, förhoppningsvis skulle detta vara åtgärdat på ca 30 min. Personalen ombord i Business var supertrevliga, champagnen serverades i mängder. Förseningen drog ut på tiden. Det blev 1 timme, 2 timmar. Efter ca 2,5 timme fick vi besked att vår middag skulle serveras. Första gången i mitt liv min måltid serverats på marken, sittandes inne i kabinen. Måltiden var mycket bra, champagne och vin serverades. Efter ca 5 timmar, meddelade vår kvinnliga kapten att felet inte kunnat åtgärdas och att vi blev tvungna att lämna planet, hämta ut bagage och transfer till hotell för övernattning. Vi som hade Business biljett fick gå av först. Klockan var nu ca 02.15, 26 aug.

Jag och 5 andra Businessclass passagerare kom till vårt hotel först vid 04.45-tiden. Det var kaos vid bagageutlämningen, och ingen prioritet heller för oss med busstransporten. Puh säger jag!

Vi fick via hotellet information att ny planerad avgång var 26 aug 18.30. Jag och mina 5 vänner på hotellet fick transfer till flygplatsen. Kaos vid incheckningen, de hade förvisso SkyPriority men den användes av många. Jag fick bara checka in mitt bagage till Singapore, i Singapore skulle jag få ny information. Tillbaka till samma lounge som dagen innan och väntade igen. Vi fick ingen info och vid 18.30 så fanns ingen info om vilken avgångstid som gällde. Fanns ingen KLM personal heller att fråga airside. Vid 19.30-tiden landar "dagens" KLM flight, och stannar vid gaten jag hade uppgift om för min flight. Efter ett tag är det flera hundra passagerare vid gaten, både vi som skulle rest med KLM 25 aug tillsammans med passagerare som har hemresa 26 aug. Det blir fullständigt kaos vid gaten. Kaptenen från dagens flight kommer ut till gaten och blir minst sagt chokad av kaoset. Personal ropar ut att passagerade från flighten 25 aug måste stiga åt sidan, passagerare med dagens datum måste gå ombord annars blir även dagens flight försenad med allt vad detta innebär. Det blir näst intill upplopp mellan ett antal passagerare, då många från 25 aug flighten vägrar släppa fram dagens passagerare. Jag stod på sidan och titta på hela spektaklet.

Efter ca 20 min meddelar Kaptenen på KLMs flight 26 aug att flighten från 25 aug är inställd och hotellnatt nr 2 är bokad, men att passagerare ska bokas om till andra flyg. Han ber oss hämta ut bagage och bege oss till KLMs incheckningsdiskar igen. Klockan är nu ca 20.30.

Jag och mina 5 vänner hämtar ut väskorna och så tillbaka till incheckningen igen. Mina vänner har fått ombokningar med avgång efter midnatt till Paris, via Seoul och Tokyo. Själv har jag blivit ombokad med Singapore Airlines till 27 aug, Bali - Singapore, Singapore - Frankfurt, Frankfurt - Stockholm. Sista sträckan med Lufthansa, alla flighter givetvis i Business. Trött beger jag mig till hotellet för övernattning, kaos med info om vilket hotell och transfer. Jag stupar i säng vid midnatt.

I onsdags 27 aug, var jag på flygplatsen redan vid 8-tiden. Mitt första flyg med Singapore Airlines skulle avgå 10.30. Kommer till en organiserad incheckning, väntar några minuter på att paret innan ska bli klara. En underbar incheckningsagent ber om ursäkt för att jag fått vänta några minuter. Jag ler inombords, hon skulle bara veta vad jag varit med om de senaste 37 timmarna.

När jag sitter ombord på Singapore Airlines flight och vi lämnar Bali, ser jag att KLMs flygplan från 25 aug fortfarande står kvar på plattan och väntar på att felet i vänster motor ska fixas.

Min hemresa med Singapore Airlines var min bästa Business class upplevelse so far. Allt flöt på och kunde bara njuta av all champagne ombord och utsökt mat och service.

Detta är min berättelse. Skulle ha kommit hem till Arlanda tis 26 aug vid 12-tiden, istället blev det 27 aug kl 23.50 då jag landade med Lufthansa på Arlanda.

Jag har blivit kontaktad av KLM och de har innerligt bett om ursäkt för det inträffade. Jag är FlyingBlue Gold sedan 2007. Jag fick transfer, hotell, mat gratis av KLM, men jag är 38 timmar försenad. Jag måste ta ut 2 extra semesterdagar. Jag fick ingen speciell service på flygplatsen som Business class resenär, har köat i oändligt antal timmar. KLMs erbjudande var 600EUR cash eller 800EUR i KLM-vouchers. Jag har bett att få återkomma med mina anspråk på kompensation. Jag ska också kolla vad jag kan få från mitt kreditkort, hemförsäkring. Irriterat så bad jag KLM-agenten som ringde mig att omedelbart korrigera mitt konto. Inom loppet av 5 timmar hade miles från mina hemflighter med Singapore Airlines kommit in på mitt FlyingBlue konto. Här var KLM snabba!

Erfarna medlemmar här, vad tycker ni att jag ska begära för kompensation från KLM? Vad jag kollat upp så är 600EUR lika med EUs minimikompensation.
 
  • Gilla
Reactions: KNA

agehall

Medlem
Tja, du har inte rätt till något alls, förutom ev nödkostnader. Så €600 låter som rätt okej kompensation tycker jag.
 
Hvis du har en konto hos et Star Alliance flyselskab kan du muligvis også få point der...

Edit: Som @agehall rigtigt skriver nedenfor er det slet ikke enkelt....
Udover det er det en ganske enkelt sag, du har ret til 600€ i kompensation.
 
Last edited:

nilsson

Medlem
Det har alltid varit struligt för mig att använda KLM-vouchers, så EUR är att föredra såvida inte man har gott om tid. Det finns numera ett formulärfält i KLM:s bokningswizard där man kan skriva in voucher-koder, men ingen av de koder jag har i min bunt vouchers funkade när jag försökte.
 
Toppen