Senaste nytt

Ersättning vid byte av plan som saknar First på betald biljett?

M@GNÜS

Medlem
Har en bokad First Class innefattande bla BKK-DOH.
Vad är rimligt att kräva i ersättning då Qatar bytt flyg från A380 till B777-300ER som inte har någon First Class.

Qatar själva har inte meddelat om bytet, vilket känns smått dåligt...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Det beror på vilket medel du har betalat för biljetten med. Är det en betald biljett eller en bonusresa?

Om det är en betald biljett, kan du kolla vad en Business class biljett kostar på det datumet.
Sedan har du ett hum om hur mycket det skiljer från det priset du har betalat.

Om det är en bonusresa, kan du vända dig till det bonusprogrammet och be dem att boka om dig eller betala tillbaka mellanskillnaden av poäng/miles.
 

M@GNÜS

Medlem
Det är en betald resa... men var till extremt bra pris då det var kampanj när jag bokade den. Gissar att en business de datumen är dyrare idag...

Kollade precis och en business är ca 5000 kr dyrare än vad jag betalade för first class...
 
Last edited:
Det är en betald resa... men var till extremt bra pris då det var kampanj när jag bokade den. Gissar att en business de datumen är dyrare idag...

Kollade precis och en business är ca 5000 kr dyrare än vad jag betalade för first class...
Säg inget utan låt showen börja när du väl skall åka! Tro mig att de kommer nog meddela ifall det kommer nära inpå. Annars kolla på alternativ routing via HKG med CX i F som kompensation. ;) Dock kan du ju se om de faktiskt ändrar tillbaka modell senare, samma har hänt för mig på Thai att de bytte till B77W och sen gick tillbaka till B747 dagen innan avgång.

När reser du? Och hur ligger routing?
 

jumbooze

Medlem
Den här är svår för om du i BKK så är det stor risk att de säger att du får kompensation i DOH och att de i DOH sen inte tar tag i ärendet men hursomhelst lycka till
 

Gus

Medlem
Tråkigt, men intressant för kompensationens skull, läge! Håll oss underrättade hur det går!
 
Toppen