Senaste nytt

Ersättning från SAS vid kraftigt försenat resemål

Najk

Medlem
@Fribbs skriver att det är en bonusresa. Och enligt MC och Diners så får du tillgodoräkna dig deras försäkringar om du har deras kort och reser på en bonusresa, se mina citat längre upp. @Fribbs kan i tillägg även använda sig av AmEx. Det finns med andra ord stora pengar att tjäna om man reser med en SAS-bonusresa till exempelvis USA, och planet blir inställt! :) Jag och frugan tjänade ihop till halva vårt bröllop tack vare detta för något år sedan!

Det känns ju konstigt men är ju en anledning att skaffa korten
 

NotRyan

Medlem
Pga av "is-regn". När vi blev inkörda till terminalen så sa man först att vi skulle vänta va 2 timmar på bättre väder. Så blev det inte och nu är jag ombord. Kommer bli minst 6 timmar försenad pga bussresa....
Det känns som att du inte kommer att få något annat än den care som du fick (skulle fått) på flygplatsen .... Inte ens SAS har så goda vertikala förbindelser så dom skulle kunna förhindrat detta...
 

Stefan62

Medlem
Det känns som att du inte kommer att få något annat än den care som du fick (skulle fått) på flygplatsen .... Inte ens SAS har så goda vertikala förbindelser så dom skulle kunna förhindrat detta...
Ok.

Att lösa det genom att skicka alla passagerare till Köpenhamn för att sedan åka buss i 4-5 timmar känns inte seriöst.
 

agehall

Medlem
Vad har de egentligen för anledning till det då? Det känns ju inte som att vi har dåligt väder här direkt, så CPH-BLL borde väl kunna flygas tycker jag. Någon mer lokal som har andra åsikter om väderförhållandena?
 

Stefan62

Medlem
Försening...

Jag skulle resa ARN-OSL-BLL idag, 24 januari.

Anlände något sen till Oslo och hade 15 min kvar till avgång, men eftersom vi kom in på gate 39 och min anlutning gick från gate 37 C så skulle det inte vara något problem.

Buss-gate och vänta ca 45 min i bussen innan det blev en ny tur in till terminalen.

Flyget OSL-BLL blev inställt pga underkylt regn.

Ombokad till Köpenhamn, men därifrån blir buss.

Framme efter midnatt....

Vad gäller?

Komplettering:

Väl framme vid flygplanet får vi stanna kvar i bussen under några minuter, vilket inte är helt ovanligt när det är ATR-72 på gång.

Personal på plattan vankar av och an, cabin crew står nedanför trappan, kapten går runt flygplanet…

Efter ca 40 minuter kommer kaptenen in i bussen och meddelar att det är ”is-regn” i Oslo-området och även längs rutten Oslo-Billund. Kapten refererar till metrologerna som säger att det kan bli en ”lucka” i vädret om 2-3 timmar, men då är vår arbetstid slut.

Vidare beslut tas om några minuter…så vi väntar några minuter och ytterligare några minuter innan bussen börjar köra mot terminalen och gate 37.

Inget meddelande etc om vad som skulle hända. Jag gick till Gold Loungen och fick hjälp där med att lösa situationen - ombokning och jag fick plats på ett flyg som redan var försenat till Köpenhamn och upplystes redan då om att det blir buss från CPH till BLL.

Väl framme i Köpenhamn samlades alla BLL-passagerare ihop i en fålla vid bagageband 7 och där fanns vattenflaskor och påsar med sandwich-förpackningar. Dessutom fanns blanketter för att söka kompensationsersättning.

Vi väntar och väntar och sedan är det dags…

De flesta följer en ”guide” till väntande buss, men några kommer bort på vägen så vi blir stående ytterligare en kvart.

Bussen kommer iväg ca kl 23.20 och vi är framme i Billund 02.25 – jag hade lyckats beställa taxi över bussens internet och den var på plats så jag kom iväg ganska snabbt. Jag var framme vid min slutdestination ca kl 03. En försening på ca 7 timmar - jag köpte en flygbiljett och fick en bussresa mitt i natten.

Kommentarer?


P.s.
  • Att det inte blev flyg CPH-BLL tolkar jag som att sista flyget för kvällen redan hade avgått tidtabellsenligt.
  • Flighten från ARN-BLL var inställd hela kvällen och passagerare inkvarterades på ARN respektive flögs till CPH för övernattning.
 

palmen

Moderator
Vad är det som är dåligt löst om det är pga vädret? Hade väl inte varit bättre om de låtit er stanna i Oslo till dagen efter för att få flyga då.
Om det inte går några fler plan till Billund som man hinner med kan de ju inte göra så mycket antar jag. Lite svårt att trolla fram ett nytt plan som ska köra några passagerare CPH-BLL med besättning och allt för att sedan planet ska vara på fel plats desutom morgonen efter.
 

Stefan62

Medlem
Vad är det som är dåligt löst om det är pga vädret? Hade väl inte varit bättre om de låtit er stanna i Oslo till dagen efter för att få flyga då.
Om det inte går några fler plan till Billund som man hinner med kan de ju inte göra så mycket antar jag. Lite svårt att trolla fram ett nytt plan som ska köra några passagerare CPH-BLL med besättning och allt för att sedan planet ska vara på fel plats desutom morgonen efter.

Njae, en försening på 2-3 timmar hade väl varit ok - det handlade ju bara om att få fram en besättning...och då hade ju planet varit på rätt plats på morgonen idag.

När det gäller CPH-BLL-delen så kunde man ju ha övernattat i CPH istället för att en arbetsdag går i vakuum.
 

palmen

Moderator
Njae, en försening på 2-3 timmar hade väl varit ok - det handlade ju bara om att få fram en besättning...och då hade ju planet varit på rätt plats på morgonen idag.

När det gäller CPH-BLL-delen så kunde man ju ha övernattat i CPH istället för att en arbetsdag går i vakuum.
Det är inte alltid helt lätt att skaka fram en helt ny besättning. Jet Time ATR72 antar jag är vad som skulle ha flugit, de har väl ingen bas i Oslo så de har en hel extra besättning i stand by?
 
Toppen