Senaste nytt

Ersättning från mer än flygbolag vid försenat bagage

jimmy_h

Medlem
Försenat bagage vid utresa har diskuterats men jag kan inte hitta exakt vad som gäller när det kommer till vilka parter man får söka ersättning eller kompensation för utlägg.

Bakgrund:
- Försenat bagage i tre dagar på utresa (Arlanda med destination Tokyo)
- Resa betald med AMEX
- Extra tecknad reseförsäkring på hemförsäkring

Får jag enbart begära ersättning/kompensation från en part (flygbolaget, kortbolaget eller hemförsäkringen), från två parter,
eller får jag söka från alla parter?

Vad jag hittar finns det två logiker som följs:
1. Enbart ersättning från en part då du enbart får söka ersättning för en ”skada” en gång
2. Ersättning från alla parter eftersom du betalar för försäkringen (premie) och kortet (årsavgift) samt att det är flygbolaget som orsakat skadan och därför bör kompensera.

I mitt huvud är ingen av logikerna 100% rätt men jag lutar mot logik 2.

Vad är det som gäller?
 

Mr Basic

Medlem
Vårt bagage blev drygt 24 tim försenat (på utresa) och fick då ersättning från Amex och Länsförsäkringar. Ingen frågade om jag fått ersättning från annat håll.
 

jimmy_h

Medlem
Okey tack, med andra ord är det två parter man kan kontakta: hemförsäkring & amex eller hemförsäkring och flygbolag.
Om jag uppfattat det rätt är maximal ersättning runt 11.000kr per person hos flygbolag och 4.000kr per person hos Amex vilket ger att flygbolag är partern man ska kontakta vid större utläggg.
 

Tonton

Medlem
Okey tack, med andra ord är det två parter man kan kontakta: hemförsäkring & amex eller hemförsäkring och flygbolag.
Om jag uppfattat det rätt är maximal ersättning runt 11.000kr per person hos flygbolag och 4.000kr per person hos Amex vilket ger att flygbolag är partern man ska kontakta vid större utläggg.

Nu vet jag inte hur länge ditt bagage har varit borta, men SAS ersätter rimliga kostnader (=€75 per dag enligt hemsidan).

Min hemförsäkring ersätter inte för varorna jag har köpt, utan ger ett schablonbelopp (2000kr).

Hos Amex beror det på vilket kort du har. I mitt fall är det 8000kr per person (4000kr + 4000kr efter 48h) då jag har Amex Platinum.
 

aldrighemma

Medlem
Okey tack, med andra ord är det två parter man kan kontakta: hemförsäkring & amex
Den här klausulen kan vara intressant i så fall: (saxat från Amex Elit's villkor)

"2. Försäkringsgivaren gör endast utbetalningar om skadan inte täcks av andra försäkringar, statliga förmåner eller övriga avtal. Den försäkrade måste informera och bistå försäkringsgivaren med att söka ersättning om försäkringsgivaren kräver det."
 

aldrighemma

Medlem
Amex terms är med andra ord att man väljer en part.
Inte nödvändigtvis, dom har också följande skrivning:

"11. Dubbelförsäkring och återkrav: Om samma intresse har försäkrats mot samma risk hos flera försäkringsbolag, är varje försäkringsbolag ansvarig mot den försäkrade som om det bolaget ensamt meddelat försäkring. Den försäkrade har dock inte rätt till högre ersättning sammanlagt från bolagen än vad som svarar mot skadan. Överstiger summan av ansvarsbeloppen skadan, fördelas ansvarigheten mellan försäkringsbolagen efter förhållandet mellan ansvarsbeloppen. I samma utsträckning som ersättning utbetalas av försäkringsgivaren, övertar försäkringsgivaren rätten att återkräva utbetald ersättning av den som ansvarar för skadan eller från annan försäkring."

Som jag tolkar det så är det ok att få ersättning från flera håll, så länge:
1. Amex är informerade.
2. Total ersättning inte överstiger skadan.

Men jag är ingen expert på avtalstolkning...
 
Då jag inte använt Amex:et och försenat bagage så lämnar jag det osagt men har tidigare alltid fått ut från kortförsäkring (Swedbank, Mastercard) samt hemförsäkring (IF- med extra rese). Hemförsäkringen ger ett fast belopp för själva baggageförseningen medan Mastercard ersätter relevanta inköp mot uppvisande av kvitto för dessa inköp till ett belopp som anges. Att kombinera dessa två går utmärkt i alla fall. Ifall man sedan även kan begära från flygbolag har jag ingen erfarenhet av men det är väl lite om de ersätter enligt schablon eller för utlägg. Känns ju inte som man kan få ersättning för samma utlägg från två parter men schablon belopp bör ju gå.
 

Plissken

Medlem
Hade nyss ett ärende som rörde skadat bagage, inte försenat. Väskan gick sönder under resa med TK och gick inte att reparera. Efter några turer fram och tillbaka erbjöd TK bara del av nuvärdet på väskan. Vände mig då till Amex (betalade resan med Amex Elite) och de stod för mellanskillnad mellan ersättningen från TK och väskans bedömda nuvärde. Amex (Solid försäkringar) kollade om jag fått ersättning från annat håll och hur mycket - enligt principen att man inte har rätt till högre ersättning sammanlagt än vad som svarar mot skadan.
 
Toppen