Ersättning från Lufthansa efter försenat flyg

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Joggi, 31 Januari 2013.

  1. Joggi

    Joggi Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hoppar på den här tråden med en variant av samma frågeställning. Flög hem från USA i början i januari och skulle från Philadelphia till Stockholm via Frankfurt. Väl på flygplatsen ett par timmar innan planet skulle lyfta mot Frankfurt så meddelades det att planet var försenat lite mer än fyra timmar. Det gjorde att vi missade anslutningen i Frankfurt och blev tillslut lite mer än 5 timmar försenade till Stockholm.

    Efter mycket sökande på nätet kom jag fram till att vi var berättigade till 600 EUR i ersättning enligt en EU-regulation om inte Lufthansa kan bevisa att det var "unusual circumstances which could not be prevented". Jag skickade en claim request och mottog vilket verkar vara ett ganska standardsvar där de nekar till ersättning. De hävdar att "flight LH427 was delayed 4h 10mins upon arrival resulting from heavy rotation due to an unforeseen techical problem with the aircraft".

    Naturligtvis tänker jag kräva att de bevisar att detta tekniska problem inte var möjligt att förhindra men det är en annan sak i brevet som jag undrar över. De skriver att "With reference to the test case of December 2008, it is the opinion that Lufthansa that the judgement of the European Court does not mean that airlines are liable for flight disruptions for technical reasons which are beyond their control". Det måste vara ett rättsfall de refererar till, någon som vet vilket? Jag har hittat fallet "Friederike Wallentin-Hermann vs Alitalia – Linee Aeree Italiane SpA" som är från Dec 2008 vilket det har skrivits om tidigare i tråden men det avgjordes väl till resenärernas favör, inte flygbolaget? Det verkar ju lite konstigt att de refererar till ett rättsfall där flygbolaget förlorade, eller?
     
  2. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej och välkommen till BC.se

    Jag tycker inte att din postning passar in särskilt bra i en tråd som rör SAS när det handlar om Lufthansa.

    Hur som helst så är det du har fått ett typiskt standardsvar. Bortse från deras svar och gå vidare med dina krav på förklaring precis som du har tänkt. Flygbolagen brukar vika ner sig när man visar att man har koll på läget.

    Lycka till!
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×