Ersättning för bortkommen väska på British Airways

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av OSL_Commuter, 2 Oktober 2012.

  1. OSL_Commuter

    OSL_Commuter Medlem

    Vad är skäligt som ersättning för en bortkommen väska med totalt värde 40k? Kostymer, skor, skjortor etc. Är lite sur på British Airways kan man säga!
     
  2. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Först, beklagar att väskan kommit bort. Det är ruskigt frustrerande och irriterande. Har själv varit med om detta många gånger, men dock alltid återfått väskan med alla innehåll på sin plats. Min regel är: Ha alltid en bra reseförsäkring. Flygbolagen ersätter bara upp till en viss summa och det kan ta tid samt vara omständigt. Min försäkring ger mig rätt till att handla för 10,000 efter 24h utan väska, sedan ca 5,000 var annan dag vill jag minnas. Ut och shoppa, spara kvitto, skicka in för ersättning.

    Hur länge har den varit borta? Försvann den på ut eller inresa? Hade du ett kort byte på vägen? Jag tror att praxis är 4 veckor, sedan bedöms den som förlorad.
    För en väska som bedöms som förlorad ersätter British Airways upp till 1000GBP/1230EUR. dvs ca 11,000SEK.
    Vill man ha högre ersättning behöver man anmäla detta före avresa och betala tilläggsavgift, vilket får anses som rimligt. Misstänker att detta är SOP på alla större bolag? Jag tror inte något flygbolag har för avsikt att tappa bort någons väska... det kostar dom bara tid och admin.

    Får man fråga varför du packar ner så exklusiva saker i incheckad väska och inte tar t.ex. kostymer i resegarderob ombord? Jag skulle aldrig packa ner mina finare kostymer i incheckat bagage.
    Allt av större värde bör man inte packa ner i sin incheckade väska, eftersom den kan försvinna eller bli länsad, typ JNB, EZE etc.

    Hoppas det löser sig på bästa sätt.
     
    Last edited: 2 Oktober 2012
  3. OSL_Commuter

    OSL_Commuter Medlem

    Fråga får du alltid göra...:) Svaret är väldigt enkelt, jag hatar att bära runt på prylar mellan connections. Föredrar helt enkelt att checka in allt & sen hämta det på bagagebandet. Förenklar mitt resande helt enklet!

    Naturligtvis på utresa, så det shoppades, sparades kvitton, claimade hos försäkringsbolag, the whole 9 yards. (en fråga ang din reseförsäkring som verkar vara ett strå vassare än vår företagsförsäkring som ger mig 7k/24h (Europeiska), vilken har du?)

    Nu verkar det ialla fall som British Airways efter lite påtryckning har lokaliserat min väska & den skall då levereras hem efter att ha varit borta! Så cudos till British Airways som till slut hittar väskan! Undrar var den stod & drällde?

    Tack ialla fall för en snabbt & bra svar!
     
    1 person likes this.
  4. Flyingpillow

    Flyingpillow Medlem

    Eftersom det blev fråga om en nedgradering till slut och inte nekad ombordstigning är det nog artikel 10 i förordningen som är tillämplig. Avståndet ARN-LHR är precis runt 1500 km, så frågan är om du hamnar på 30% eller 50% av biljettkostnaden i ersättning enligt artikeln. Frågan är också om British Airways räknat på fare utan taxes eller på den faktiska biljettkostnaden. Av förordningen framgår inte hur detta ska förstås.
    Är det rimligt? Nej. Själv har jag alltid ett ex av förordning 261/2004 när jag reser för att kunna kolla upp på plats vad som gäller om något inträffar.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×