Ersättning för att ha missat överbokad flight

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Tina Peldán, 26 Juni 2013.

1. Tina Peldán

Tina Peldán Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Över midsommarhelgen skulle jag till Madrid och fira min 50-årsdag! Härligt!

Redan i februari beställdes SAS biljetten och allt var klart. Biljetten confirmed och allt såg ok ut. Observera såg ok ut!
    Dagen innan försöker jag checka in via nätet - går inte. Anar oråd men glad i hågen tar jag min tidiga taxi till Arlanda på midsommaraftonsmorgon och är ute i tid. Försöker checka in i automaten på flygplatsen -går inte precis som i går. Får hjälp av hjälpsam personal som misslyckas - går inte.

Skickas till incheckningsdisken för hjälp - går inte ännu en gång. Damen försöker och försöker - misslyckas och plötsligt säger hon "kärran är överbokad så du kommer inte att komma med". Jag stirrar på henne helt chockad och tror inte mina öron. Jag har en biljett, jag är i tid. Det enda problem jag har är att min biljett inte går att checka in och nu får jag reda på att jag inte får resa med. Förstår ingenting. Hon sätter på en standby tag på väskan och skall bara få ok att skicka iväg väskan. Ringer men ingen svarar. Hon ringer stressat och uppgivet i över 30 min. Nu börjar jag bli stressad - avgångstiden närmar sig. Fortfarande är jag helt säker på att jag skall få resa med. Tio minuter innan avgång säger hon "nej du får gå till biljettbokningen och boka om din flight".

Chockad gör jag det. Jag fyller 50 år dagen efter och i Madrid väntar min man och vänner och arrangemang och allt bygger på att jag kommer ner denna dag. I biljettbokningen får jag reda på att jag kan få åka ett dygn senare..........men då är ju i princip min födelsedag över!

Nej det vill jag inte - jag vill ner idag. Det går inte med annat än att jag själv betalar en ny resa med Lufthansa som kostar mig 8200 kr enkel resa och detta trots att jag redan har betalt en SAS biljett som jag nu inte får använda utan får reda på är "helt värdelös". Behöver jag säga att jag inte förstår ett dugg! Hur blev det så här. Jag tar beslutet att betala privat och driva detta med ersättning av SAS efter min födelsedag. Nu är fokus på att ta mig till Madrid och mitt firande. Jag lyckas.

Just nu driver jag ersättningsfrågan gentemot SAS och det är verkligen inte lätt att få tag i människor utan man får skriva rapporter. Vilket för övrigt en annan sas flygvärdinna som fick höra talas om hur jag blivit bemött skrev under flighten hem från Madrid till Arlanda. Hon blev mäkta upprörd och bjöd på cava för att fira min födelsedag i efterskott och sa att hon skulle skriva en rapport. Jag blev glad att det finns sådan personal på SAS när systemen för biljetter etc uppenbarligen inte alls fungerar.

Jag hade bokat ekonomi class och kan inte låta bli att fråga mig om jag hade blivit annorlunda behandlad om jag varit ute på en av mina vanliga affärsresor iklädd dräkten och attacheväskan eller om jag hade varit man eller haft min man med mig, som är en frekvent SAS resenär både i Norden och i Europa i sina affärer...... Jag hoppas verkligen detta löser sig nu snart!

2. A380*G

A380*G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Verkligen trist att höra! Blev du erbjuden någon typ av kompensation överhuvudtaget? Låter ytterst märkligt att SAS inte erbjöd sig att boka om dig till Lufthansa eller annan lämplig rutt samma dag.

Solklart fall av IDB - Involuntary Denied Boarding. Är inte uppdaterad på vilka ersättningar du har rätt till eftersom det aldrig hänt mig, men det finns experter på forumet som kan ge dig rätt information.

Skulle även tipsa dig om att skriva ett inlägg om detta på Facebook, det brukar ge snabbt och gott resultat.

Slutligen, välkommen till BC.se Tina Példan!

3. VonMögen

VonMögen Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Håller med, väldigt tråkigt att höra. Har man en giltig biljett och inte kommer med så är det ett solklart fall. SAS kommer säkert att kompensera dig, se bara till att du får skälig ersättning. Luktar dock lite Ryan om detta iomed att du fick betala ny biljett själv ...

4. vicce

vicce Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ros & Ris till SAS

Riktigt tråkigt att du fick så mycket problem. Har du inte fått någon förklaring till vad som hänt?

Välkommen till BC.se och stort grattis i efterskott!

5. NotRyan

NotRyan Medlem

Det är klart att dom först och främst skall ersätta de 8200 kr du lagt ut, sedan skall du ha kompensation för IDB. Dessutom tycker jag att du skall ha en drös EuroBonus-poäng för besväret...

Mvh
    /NotRyan

Last edited: 26 Juni 2013
  6. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Råkat ut för liknande händelser hos SAS som i ett fall slutade med att jag fick köpa en ny biljett. Dock hade jag inga problem med att få igen pengarna efter att jag reklamerade.
    Alla andra gånger har man sörjt för att lösa allt på ett mycket fint sätt (vilket i o f s kan ha berott på EBG nivå) där jag fått såväl ersättning som uppgradering

7. Tina Peldán

Tina Peldán Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Efterlysning av expert på IDB - Involountary Denied Boarding - och hur söka ersättn.

Hej i en tidigare tråd jag la in här fick jag snabbt respons och bland annat fick jag höra att min historia är ett solklart fall av IVD - Involountary Denied Boarding - och att jag borde söka ersättning för detta.

Jag nekades min flight mellan Arlanda - Madrid midsommarafton för att det var överbokat och erbjöds ingen ersättning/kompensationsflight samma dag. Eftersom jag fyllde 50 år dagen efter och var på väg till detta firande och hade människor som väntade på mig i Madrid ville jag inte vänta ett dygn. Detta innebar att jag var tvungen att betala en ny biljett som kostade mig 8200 kr ur egen ficka. Jag fick inte en krona i ersättning och heller inget förslag på ersättningsflight och dessutom ingen förklaring överhuvudtaget till varför detta skedde. Det jag gjort hitills är skrivit en skaderapport på SAS hemsida under Custom Relations. Men att få tag i en levande människa och prata eller maila till är svårt. Har du några tips på hur jag skall gå tillväga är jag glad om jag får höra dem? Min tråd nedan heter Ris och ros till SAS.

8. Jag slog ihop trådarna eftersom dom handlar om samma sak.

Customer Relations kommer säkerligen höra av sig men dom har ofta flera veckors handläggningstid.

Ska se om jag kan få något svar från vår direktkontakt på SAS.

9. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej och välkommen!

Jag hoppas verkligen ditt fall löser sig. Låter som ett ganska enkelt fall. Det som gör mig lite förbryllad är dock att så vitt jag vet har SAS ännu inte börjat med direktflyget mellan ARN och MAD. Var det så att du flög via CPH eller OSL? Och vilken sträcka var det i så fall som var överbokad? Jag antar att du nekades ombordstigning på Arlanda och i så fall borde det varit ARN-CPH som var överbokad. Med tanke på att det var midsommarafton kan man dessutom anta att ett antal av de vanliga flighterna var inställda (= mycket mer folk på de som gick med tillhörande överbokningar)

10. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I sådana här lägen skulle det vara utmärkt med en företagsrepresentant för SAS på forumet. Se bara hur mycket Karin hjälpt till med för medlemmarna i alla möjliga typer av frågor.

3 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!