Erfarenheter av Lounge Key

Diskussion i 'Lounger' startad av Delayed, 16 September 2016.

1. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Swedbank har ett samarbete med "Lounge Key" för loungeaccess. Lounge Key är något liknande Priority Pass (PP) men jag hittar ganska lite skrivet om dom.

Tänkte att en tråd med erfarenheter av Lounge Key kan behövas. Hur fungerar det? Bättre eller sämre än PP? Är det obegränsade besök eller finns det några hakar?

Kort och gott allt som kan vara värdefullt att veta för den som har eller funderar på att skaffa Lounge Key.

2. Enligt en tidigare tråd, Priority Pass och Lounge Key är samma firma.

Swedbanks nya platinumkort med Loungekey | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

3. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja jag har sett det men samma tråd nämner även om jag minns rätt att loungeutbudet är mindre hos Lounge Key och det spekuleras om att Priority Pass möjligen ger tillgång till bättre lounger.

Jag är lite nyfiken på förstahandsinformation från de (om några) som faktiskt har och använder tjänsten.

4. sweflyer

sweflyer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag är också nyfiken och har kollat på LoungeKey (LK). Jag skall försöka besvara vad jag vet;

Angående tillgång / fria besök
    Fria besök eller inte beror på vad just ditt avtal säger. Samma sak är det med Priority Pass (PP). Mitt PP ger mig fria besök, men inga gäster. Vissa PP har begränsade besök (exempelvis 10 per år). LK verkar fungera på samma sätt baserat på de erbjudanden jag kollat på.

Utbud
    LK-lounger finns listade här: | LoungeKey Single Use Pass
    På Arlanda och Landvetter verkar utbudet vara identiskt med PP. På Kastrup finns däremot bara en LK-lounge, mot två hos PP.
    Större skillnad blir det däremot i Zürich där exempelvis Swiss business lounger inte är med i LK, men är det i PP.

Analys
    Vilken tillgång som är rätt beror på resmönster, krav/önskemål och vad man är villig att betala. Ännu så länge behåller jag mitt PP, men om LK är betydligt billigare (alltså att det ingår i ett kreditkort med mycket lägre avgift) så är jag villig att överväga ett byte.

Delayed gillar detta.
  5. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dubbelgilla! Precis den typ av kommentarer jag önskade.

sweflyer gillar detta.
  6. sweflyer

sweflyer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kul att du gillade det :)

Jag har själv Eurocard Platinum, och har kollegor som har premiumkort från Handelsbanken. Båda kommer med PP.
    Har du något loungekort idag? I så fall; vilket? Vad funderar du på att byta till?

7. teknik

teknik Medlem

Har själv haft Lounge Key ett tag och varit väldigt nöjd med det. Har funnits gott om lounger på de flesta resor till och från större flygplatser.
    Det är i det stora hela samma utbud som Priority Pass men det finns två fall där det är bäst att kolla först.

Det första fallet är lite mindre flygplatser där Lounge Key inte har kontrakt i samma utsträckning som Priority Pass. Det andra gäller terminaler och flygplatser som är extremt dominerade av ett flygbolag eller en allians eftersom Lounge Key ibland bara har fristående lounger och inte de som flygbolagen själva driver. Lounge Key jobbar givetvis på att upprätta kontrakt med fler lounger.

Jag jämförde snabbt deras utbud och siffrorna följer nedan. Det är inte helt exakt eftersom företagen inte alltid angett korrekt IATA på loungerna.

Priority Pass
    Flygplatser 996
    Lounger 542

Lounge Key
    Flygplatser 763
    Lounger 449

Det finns utöver fallen ovan även några större flygplatser där Lounge Key ännu inte har lounger som Priority Pass så det kan vara värt att dubbelkolla med ditt eget resemönster. Dessa kan nog vara aktuellt för många.

Anchorage ANC, Barranquilla BAQ, Bogota BOG, Bern BRN, Baltimore BWI, Christchurch CHC, Washington DC IAD, Osaka KIX, New York LGA, Portland PDX, San Francisco SFO, Queenstown ZQN

Observera LGA för New York. Det finns lounger på JFK och EWR.

Kalle Flygare och Dr. Miles gillar detta.
  8. teknik

teknik Medlem

Bytte tydligen plats på antalet flygplatser och lounger, givetvis ska det vara som nedan.

Priority Pass
    Flygplatser 542
    Lounger 996

Lounge Key
    Flygplatser 449
    Lounger 763

9. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har Sas Diners men då det kortet känns på väg utför (går exempelvis ej att nyteckna om jag fattar rätt) har jag börjat fundera på eventuella ommöbleringar i kortleken. Eurocard Platinum och Swedbanks nya MasterCard Platinum är två alternativ.

Så länge Diners ger 20 poäng per 100 kronor behålls det men frågan är hur länge detta består.

10. sweflyer

sweflyer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Man kan ju alltid behålla SAS Diners för poängintjäningen och ha ett annat för loungeförmåner/bättre reseförsäkring/whatever.
    Jag håller själv ögonen öppna för nya alternativ, men får nu tycker jag att prisskillnaden varit för liten för att gå från PP till LK, även om jag tror LK hade fungerat med huvuddelen av mitt resmönster.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!