Senaste nytt

Erfarenheter av kiwi.com? (Bolag som säljer separata biljetter med missad-anslutning-garanti)

agehall

Medlem
De verkar ju inte direkt ge någon ersättning som är värd namnet - €50/natt om man tvingas sova på hotell är ju inte mycket. Jag skulle säga att det där är något man vill hålla sig långt borta ifrån.
 
  • Gilla
Reactions: ejm
Jag upptäckte att kiwi.com säljer inrikesbiljetter (direktflyg; inte 2 eller flera separata biljetter, som ju är deras affärside) i Colombia som är ca 40% billigare än närmsta konkurrent. T ex Cali-Medellin den 10 september (www.kayak.se/flights/clo-mde/2017-09-10) med Avianca kostar 375 SEK hos Kiwi.com och ingen annan konkurrent säljer samma biljett för under 625 SEK. Vet någon vad "catchen" är? Googlar man omdömen om Kiwi.com (eller Skypicker, som det hette innan) så finns det ju massor med klagomål, men de flesta handlar om att de inte har fått ersättning när de har missat sin connecting flight och detta är ju inte relevant på en direktflygning. Vet någon vad som försiggår här? Folk som har köpt biljetter har ju uppenbarligen fått sina biljetter och kunnat flyga.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fcx

Medlem
Jag upptäckte att kiwi.com säljer inrikesbiljetter (direktflyg; inte 2 eller flera separata biljetter, som ju är deras affärside) i Colombia som är ca 40% billigare än närmsta konkurrent. T ex Cali-Medellin den 10 september (www.kayak.se/flights/clo-mde/2017-09-10) med Avianca kostar 375 SEK hos Kiwi.com och ingen annan konkurrent säljer samma biljett för under 625 SEK. Vet någon vad "catchen" är? Googlar man omdömen om Kiwi.com (eller Skypicker, som det hette innan) så finns det ju massor med klagomål, men de flesta handlar om att de inte har fått ersättning när de har missat sin connecting flight och detta är ju inte relevant på en direktflygning. Vet någon vad som försiggår här? Folk som har köpt biljetter har ju uppenbarligen fått sina biljetter och kunnat flyga.

Vissa länder i Sydamerika har (har haft?) regler om att landets innevånare har lägre biljettpriser än utländska medborgare, alternativt att biljetter som säljs i landet kostar mindre än om de säljs utomlands. Kan det vara något sådant här?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag blev så nyfiken att jag var tvungen att boka en biljett. Jag behövde inte godkänna köpet med Bank-ID, vilket jag oftast brukar få göra (Coop MedMera Mer Mastercard). Jag fick sedan en bekräftelse där det bland annat stod så här:

"Online check-in is not available for this flight. You must check in at the airport using your printed e-ticket which you can download below."

Under bokningsprocessen stod det också att det inte kommer att vara möjligt att få upp bokningen på flygbolagets hemsida, istället fick man en länk till manage my booking hos Kiwi.com där man kan välja att köpa extra bagage, välja sittplats, etc. Jag undrar om det är för de här tjänsterna de tar igen vad de förlorade på försäljningspriset... Jag fick sedan ett nytt mejl med mitt PNR och hos Checkmytrip kan jag se att resan är bekräftad och jag hittar biljettnumret där (vilket inte har framgått i något mejl från dem). Allting verkar vara som det ska...
 
Några klipp från villkoren:

Should We find a reasonable alternative We will offer You an alternative Flight(s) or other means of transportation to Your Destination entirely at Our expense.

In case We are unable to find a reasonable alternative Flight(s) or other means of transportation due to a disproportionate price difference between the potential alternative transportation and the original price for the unused Flights, we may agree with You on Our proportional contribution to the costs associated with a mutually agreed alternative transportation.

You may purchase the ticket(s) for the alternative transportation without prior agreement between You and Us and We will refund You the price of such ticket(s) for alternative transportation up to twice the original price of the unused Flight(s) en route to Your Destination

You have no legitimate claim for the provision of these additional services as any of these services are solely at Our discretion and need to be pre-agreed once You contact Our customer services department

We will refund You the price You paid for all the unused Flights en route to Your Destination

We may contribute towards Your cost of the chosen method of transportation for the transfer between airports. ... The maximum limit for this alternative transport will be 100€

Should Your Flight Connection be delayed by more than 4 hours, We are willing to cover the cost of refreshments up to a total of €10 per passenger

Ser inget belopp på hotellbiten, men de 50 euro/person som nämnts tidigare räcker inte till Ramada Stansted (111GBP).
 

mtlmr

Medlem
Typisk rättssäker formulering?

"In case We are unable to find a reasonable alternative Flight(s) or other means of transportation due to a disproportionate price difference between the potential alternative transportation and the original price for the unused Flights, we may agree with You on Our proportional contribution to the costs associated with a mutually agreed alternative transportation"
 
Toppen