Senaste nytt

Erfarenheter av bonusresa bokningar med Qatar

nissefalk

Medlem
Finns det någon som har erfarenhet av att använda Qatar Airways miles för bokning av bonus resor med just Qatar Airways från Stockholm eller Köpenhamn, hur brukar tillgången på platser vara i främst Business eller Ekonomi.

Skall flyga till Auckland i Maj och ser ut som om man kan får 4x miles på den resan vilket skulle vara uppemot 120,000 miles och som exempel kostar en Business Arlanda-Dubai 90,000 miles eller Arlanda-Goa i Ekonomi 55,000 poäng.

Har just nu mitt British Airways Avios nummer inlagd på Qatar bokningen men funderar på om det kunde vara värt att använda Qatars eget program på denna resa då antalet miles till BA inte är mer än ca 30,000 avios och behöver egentligen inte de 600 tier points jag skulle få då jag inte kommer upp i Guld nästa period ändå.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

LarsCph

Medlem
Jeg har booket en enkelt gang for QMiles - tur/retur Dubai fra København via Doha i business. Jeg bookede dog i meget god tid - 18. maj 2016 med afrejse i år 3. marts. På det tidspunkt var der god tilgængelighed af pladser - også til den billigste pris (der var så vidt jeg husker muligheder som kostede +100% miles såkaldte "Flexi Awards". Men det var kort sagt intet problem at finde pladser som ønsket til min datter og mig til den billigste pris. Hvis du ikke har point nok kan du supplere med cash, dog kræver de at man har minimum 50% af de krævede QMiles.
 

ACervin

Medlem
Jag använder visserligen American Advantage poäng, men Qatar har varit generösa med award seats i business. Det program där jag har haft absolut mest framgång. Mitt go to program för award seats inom oneworld. Som Thai för Star Alliance.
 

nissefalk

Medlem
Några följd frågor.

1.Kan någon som har tillräckligt med poäng gå in på sitt konto och göra en provbokning med Qmiles Stockholm-Dubai i business och se vad avgifterna är för en sådan biljett.

2.Hela iden med att kreditera mitt kommande flyg till Qatar istället för British Airways är 4x Qmiles bonus som det hade under sin travel festival, jag registrerade och bokade mellan 10e och 18e Januari så borde vara ok, MEN, kan någon vänlig själ uppdatera här när de har flugit och tala om hur det gick med att få in den bonusen på kontot.
 

nissefalk

Medlem
Några följd frågor.

1.Kan någon som har tillräckligt med poäng gå in på sitt konto och göra en provbokning med Qmiles Stockholm-Dubai i business och se vad avgifterna är för en sådan biljett.

2.Hela iden med att kreditera mitt kommande flyg till Qatar istället för British Airways är 4x Qmiles bonus som det hade under sin travel festival, jag registrerade och bokade mellan 10e och 18e Januari så borde vara ok, MEN, kan någon vänlig själ uppdatera här när de har flugit och tala om hur det gick med att få in den bonusen på kontot.

Då kan jag svara på min egen fråga ovan,
1. Jag har nu bokat Stockholm till Goa i Ekonomi och det kostade 55,000 poäng och endast 398kr i skatter

2. Jag fick in 4x poäng på min resa till Auckland, fick faktiskt poängen för utresan så fort jag landat i Auckland och kunde därmed boka resan till Goa ovan medans jag faktiskt är kvar i Auckland och inte flugit retur benet hem ännu.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

segra

Medlem
Bokade precis CPH - DWC via DOH i slutet på oktober. Inga problem att få till
2 platser i Business/first. Kostade 90000 poäng/pers + ca 600 Skr i skatter.
 

johansch

Medlem
Om någon är nyfiken på vad som är möjligt kan jag göra lite testsökningar nu när jag har en hög Qmiles på mitt konto.
 
Har bara kollat då och då, även varit rätt sen på det men tycker tillgänglighet är allmänt kass? (Extremt många miles)

Finns det nån simpel kalendervy för availability?
 

squeezen

Medlem
Bumpar denna.

Har kikat på lite olika alternativa destinationer. Kommande sommar, men ser i princip bara flexi award till dubbla miles priset. Vilket är saftigt då vi är två som ska åka.

Någon som vet när platser släpps?
Hittar i princip inget som stämmer med qcalculator (verktyget som visar hur många P som behövs).
 

LarsCph

Medlem
Jeg har søgt lidt - og finder det samme. Flexi Awards i business hel frem fra Juni i år til og med Januar næste år. Afrejse fra København og forskellige destinationer. Jeg har ikke fundet én eneste "almindelig" business class rejse for miles, det hele er Flexi Awards (dvs dobbelt-op på prisen).

Det er da ganske dårligt :(
 
Toppen