Erfarenhet av kompensation från British Airways?

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av dodervang, 10 Juli 2016.

  1. dodervang

    dodervang Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    God kväll!

    Jag skulle idag flyga från San Diego till Stockholm med byte i London. Flyget från San Diego blev cirka 3 timmar försenat och jag blev inbokad på hotell i London och bokad på första morgonflyget till Stockholm. Det hela fungerade relativt väl (även om ovana resenärer troligen hade varit väldigt förvirrade), frågan är nu kring kompensation. Utlägg har jag inga, utan jag tänker på den fasta summa resenärer inom EU har rätt till.

    EU-reglerna ska ju ge mig rätt till en kompensation. Summan verkar bero på flygsträckan och hur lång förseningen är. Min fråga till er är om ni har någon erfarenhet av hur reglerna ska tolkas? Räknas min försening enbart från SAN till LHR? Eller räknas den från när jag kommit till ARN (vilket är cirka 12 timmar sent på grund av övernattningen)? Är det den totala flygsträckan som räknas, eller just den delsträcka som orsakade förseningen?

    Min tolkning är att förseningen är 11+ timmar och att flygsträckan är SAN - ARN vilket borde ge mig 600 euro. Har ni några andra tankar? :)

    // Daniel
     
  2. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Förseningen räknas till din destination, det är hur sent du kommer fram dit som räknas. Du bör ha rätt till 600€ om det inte beror på väder eller liknande som bolaget inte kan påverka
     
  3. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Det är din tolkning som gäller, så kör hårt. Var beredd på att få gå några vändor mot British Airways, dom är normalt inte lika lätta som SAS att ha att göra med, och dessutom finns dom på Råd & Röns svarta lista.
    Råd&Rön
     
  4. dodervang

    dodervang Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för svaren!

    Har ni någon erfarenhet av någon av de tjänster som finns kring kompensationskrävandet? En snabb googling visade att det verkar finnas många "vi löser det åt dig till en viss avgift om vi lyckas"-företag. Är dessa värda att utnyttja?
     
  5. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Börja med att skicka in dina klagomål och ersättningsanspråk själv så slipper du gå genom andra, ibland får man ersättning utan större motstånd.
     
  6. dodervang

    dodervang Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    En liten uppdatering...

    Igår kom det in 600 euro på mitt bankkonto. Det tog sin tid, men till British Airways försvar så var jag stundtals lika långsamma som de var med att komplettera med nödvändig information. Det var aldrig något tjafs och British Airways erkände omedelbart att förseningen berodde på dem. Ibland går det bra :)
     
    Brandten, 011430121, AABack2ARN och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×