Senaste nytt

Era favoritresmål?

Ping

Medlem
Vad är era favoritresmål och varför?
Söker inspiration, ifall man behöver göra en milage run/segment run :D.


Jag kan börja
Tokyo - Japan: fantastisk mat, annorlunda kultur, extremt vänliga människor.
Australien: Fantastiskt trevliga människor, behagligt klimat, känguru, storstad och strand.
Berlin - Tyskland: Mycket historia, stor variation av det mesta mat som shopping, storstad
London - Storbritannien: Mycket att se, extremt bra variation av mat från olika världsdelar, storstad.
 

Peter65

Medlem
Håller med dig @Ping
Australien, Berlin och London med samma motivering. Lägger också till följande
Nya Zeeland: Mer relaxed än Aussie, fantastiks vyer och natur.
Hong Kong: Mycket att se, bra mat från enkla hak med lysrör i taket och anka i fönstret till lyxrestauranger
San Fransisco: Bara gillar ;)
 

Mr Basic

Medlem
Svårt.....beror ju så mkt på omständigheter (väder, ev strul osv).

Om jag ska välja ett land så får det bli Italien, hit återvänder jag gärna och har aldrig varit missnöjd efter en resa. Behagligt klimat och, enligt mig, världens bästa matkultur.

Om jag ska ta en specifik resa får det bli familjens resa till Normandie. Denna resa blir förstås mkt bättre om man är intresserad av WWII. Det mesta ligger inom 90 minuter från Bayeux, så det kan vara bra att utgå därifrån (vi bodde strax söder om Bayeux).

Känner också ett visst sug att besöka Kapstaden igen.
 

Frisk78

Medlem
I Europa skulle jag nog påstå att Italien är en favorit för mig. God mat, goda viner, fantastiskt natur och helt okej människor, mycket vackra byggnader och en historia.

I Asien har jag inte så mycket att jämföra med, jag har varit till Thailand 4 gånger senaste 6 åren. Jag åker gärna till östra sidan av Thailand, Rayong, Pattaya, Ban Phe etc. Maten, klimatet och vänliga människor.

Sydamerika, Brasilien. Rio de Janeiro, mat, dryck, vackra människor, strand, lyx/slum. Det finns allt. Längtar tillbaka. Jag skulle kunna tänka mig att göra alla turistiga rundturer en gång till.

Centralamerika, Costa Rica. Naturen. Enough said.

Nordamerika, Los Angeles. Hyr bil eller bli bankrutt på taxi. Här finns allt och lite till. Missa inte Rainbow Bar & Grill.

Afrika, Sydafrika och Kapstaden. Vilket land! Vithajsdyk i Gansbaai eller Jackass-pingviner på Boulders Beach. Dessa kontraster i nästan allt man ser, total fattigdom eller ofantlig lyx. God mat (gamemeat), goda viner. Orosmoment: "Zimbabwe 2.0?"
 

chazzie

Medlem
Zürich tycker jag var fantastiskt för en kortare sväng, förvisso ganska dyrt men väldigt trevlig och gemytlig stad!

Mexico City är en av mina absoluta favoriter än så länge! Brukar dock slänga med att det hjäper väldigt att kunna lite spanska.

München på sommar/höst tycker jag förtjänar en plats på listan, där är det likt Zürich lätt att ta sig till Bodensjön om man så önskar.

Hanoi skulle jag även vilja så ett slag för, lite speciell stad med en hel del att se samt en ganska rejäl kontrast mot HCMC.
 

GeorgZ

Medlem
Hawaii - söderhavstempo och vänlighet, precis lagom varmt men och ändå amerikansk ordning och funktion på allt (inget strul med tidtabeller eller att dagsformen avgör vad som blir gjort av vad folk lovat) =)
 

cbroxe

Medlem
Nära... Italien. Det vackraste landet som finns. Undvik högsommar. Kolla speciellt in Toskana, Sjöarna i norr (Como, Garda m.m), Abruzzo, Rom... listan kan göras hur lång som helst.

Halv-långt borta... Mexico. Mexico City, Playa del Carmen, Merida.. Söderhavskänsla, kultur och megastad. Fantastiskt land. Se bara till att du inte besöker vissa ställen.. För tillfället undvik exempelvis Acapulco...

Långt borta... Australien. Djur Djur Djur!!! Du kommer se de mest sjuka saker där. Typ ett träd fulla av papegojor, istället för gråsparvar. Trevliga människor, bra väder, fantastiska städer (Melbourne) m.m...



Bubblare. Ungern (Budapest). Trevlig stad för ett kortare besök. Ät och drick gott bland trevliga människor för en spottstyvel. Besök spa och titta på vackra byggnader.
 

jimmy_h

Medlem
Japan - Tokyo - efter fyra besök finns fortfarande mängder med saker att upptäcka eftersom tåget/flyget går överallt till resten av landet
Japan - Okinawa - som Hawaii men japanskt
Sydkorea - Seoul - Som Tokyo men ändå inte
Kina - Hong Kong - storstad men en kort resa till naturen
Australien - som tidigare sagts
Cooköarna - Aitutaki - paradiset på jorden
USA - LA - Venice Beach - otroligt bra mat plus fantastisk strand
USA - Hawaii - som tidigare sagts
Italien - Sardinien - hyr en bil och kör runt, fantastisk mat och bad överallt
Tanzania - Serengeti - Safari är nog det mäktigaste jag upplevt


Bubblare: Peking - hippa områden plus närheten till kinesiska muren
 
Berlin - Tyskland: En stad som har allt. Historia, kultur, arkitektur, folkliv, mat och shopping för att nämna några.
Alsace - Frankrike: Vackert som få andra platser på jorden. Glöm inte vinerna och arkitekturen.
Madeira - Portugal: Mycket vacker ö men trevlig stämning och bra viner.
Utah och Arizona (The Southwest) - USA: Helt oslagbar natur som måste upplevas, särskilt Monument Valley.
Hawaii - USA: Vackert, tropiskt, avslappat med bra mat och avslappnad stämning.
Nya Zeeland: Som Hawaii fast med bättre viner och mindre tropikkänsla.
Bali - Indonesien: Fantastisk ö med fina människor, underbar mat och bra klubbar.
 
Toppen