Senaste nytt

Er första första klass resa

Jonas C

Medlem
Själv har jag aldrig flugit first och det är inte direkt något jag suktar över, så länge jag kan flyga i en bra business stol.

Av alla berättelser om first osv, så själva "värdet" i att flyga first istället för business verkar ju extremt lågt. Av de som åker first, vad gissar ni är ration av människor uppgraderade till first och de som betalat och bokat en first biljett? Finns det några på forumet som betalar ur egen ficka för att flyga First? Eller jobbar någon på ett företag där det tillåts att boka First biljetter? Skulle gissa "nej" på båda dessa frågor. Känns som produkten är mer en kul grej för alla poäng-samlare än att det faktiskt finns någon större marknad för First class åkare.
Skulle nog säga att den övervägande majoriteten här flyger First Class på poäng. Men för die hard Lufthansa aficionados som @Senator och @Jakob K så finns det nog ett ganska stort värde i att flyga betald First. Dels för att en rabatterad First Class biljett inte skiljer sig nämnvärt i pris mot en Business Class biljett på Lufthansagruppen, samt för faktumet att de får 300% miles på dessa biljetter, som i runda slängar blir 40-50K per resa.
 

Dr. Miles

Expert
Och priser i First class från vissa länder är det inte direkt någon förmögenhet så att man kan flyga i First class för ett rimligt pris beroende på destinationen.

Ett exempel är Bangkok-Hong Kong T/R med Emirates.
Jag har inte kollat dagens pris men priset låg lite över 6.000 SEK inkl. skatter förut.
 
Jag betalar ur fickan ibland för en förstaklassresa. Det finns ett antal medlemmar härinne som gör samma sak.

Jag tror en möjlig vinkel till diskussionen är att vi är skandinaver, så det blir en kulturfråga och ofta en diskussion om värderingar i vårt egalitära samhälle.

En annan utmaning för flygbolagen är att många affärsklassprodukter har blivit ohört bra, så det är svårt att ibland att argumentera för Förstaklass som produkt. Det finns en tydlig trend (IMHO) att Förstaklass försvinner. Följande flygbolag har reducerat kapacitet (antal stolar och/eller andel flygplan) med Förstaklass: Lufthansa, Qatar, Air France, United, American Airlines, Cathay, Qantas.

Finns det en marknad? Absolut, men den förankras runt en del stora marknader som London, New York, LA, Frankfurt, Paris, Dubai, Singapore, Tokyo, Hong Kong för att nämna några.

Vem betalar? Det finns en del företag som har avtalspriser i Förstaklass för väldigt seniora befattningar. Jag har träffat på flera under mina resor. Det finns också en marknad för lyxkonsumenter, har också träffat en del av dessa.

Men, det är en utmaning för en del bolag att få rätt intäktsmix i Förstaklass. Till slut, så länge det finns möjligheter för t.ex. en SAS EB medlem att spara poäng för att flyga Lufthansa First så är väl det ok? Men jag tror vi är fel ut om vi tror Lufthansa har Förstaklass "som en kul grej för alla poäng-samlare". Det är det alldeles för lite pengar i ;)
Kan känner en del som till 80% av alla sina flygningar bara flyger och betalar för First Class. Resterande 20% av flygningarna är på avgångar som helt enkelt inte har kabinen...
 
F

FCT

Guest
Det som @Jonas C poängterar är det många inte tänker på, dvs intjäningen av nya miles/poäng som en "rätt planerad" betald F ger.
Tex har LH haft fares ex London för ca 25,000 SEK till Nordamerika som tillåter väldigt fin routing.
 
Rätt okey, dock tror jag inte jag kommer få något som va mer värt än min Stockholm - Auckland T/R med Emirates i F för 40 465SEK. Bringade även in ett Guld hos bolaget och kunde även använda poängen för att bumpa mig och mor till F nästa resa hem från Dubai - Stockholm...

Dock brukar Emirates i sig ha rätt schyssta priser i F, om man då inte vill flyga till USA för då är de svindyrt plötsligt.
 
F

FCT

Guest
Rätt okey, dock tror jag inte jag kommer få något som va mer värt än min Stockholm - Auckland T/R med Emirates i F för 40 465SEK. Bringade även in ett Guld hos bolaget och kunde även använda poängen för att bumpa mig och mor till F nästa resa hem från Dubai - Stockholm...

Dock brukar Emirates i sig ha rätt schyssta priser i F, om man då inte vill flyga till USA för då är de svindyrt plötsligt.
Iofs men LH F har något bättre hantering av bagageclaim och downgrades? ;)
 

Jakob K

Medlem
Skulle nog säga att den övervägande majoriteten här flyger First Class på poäng. Men för die hard Lufthansa aficionados som @Senator och @Jakob K så finns det nog ett ganska stort värde i att flyga betald First. Dels för att en rabatterad First Class biljett inte skiljer sig nämnvärt i pris mot en Business Class biljett på Lufthansagruppen, samt för faktumet att de får 300% miles på dessa biljetter, som i runda slängar blir 40-50K per resa.

Nej precis. Det går ju att åka till staterna med LX/LH F till samma pris som en dyr business om man inte har koll när man bokar. Åt Asien gör man ju samma med EK.

Självklart så underlättar det att skriva sin egen travel policy för att kunna resa på detta vis. Men jag tror - som många andra här - att detta sätt att resa är klart bättre än dyra fullflex economy eller premium economy (som kostar nästan lika mycket pengar).
 
Toppen