Er det normen at få en "instruktion" når man sidder ved nødudgangen?

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Christian R, 8 Juni 2015.

  1. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Som en udløber af dette:
    i diskussionen SAS - det här har ni gjort bra™!.

    Plejer du at få en "instruktion" af kabinepersonalet når du sidder ved nødudgangen?
     
  2. Aurora

    Aurora Medlem

    Widerøe - ja alltid
    SAS - ja alltid
    Atlantic Airlines - ja alltid + egen instruksjons leaflet på setet
    Jettime - ja alltid + egen instruksjons leaflet på setet

    (Mine erfaringer fra de selskap jeg har sittet på nødutgang hos)
     
  3. simon_says91

    simon_says91 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Har alltid fått frågan om hur jag har koll på hur man öppnar nödutgången! Otroligt viktigt och bra att CC alltid ställer denna frågan.
     
  4. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Jeg kan også selv bidrage:

    3/3 med SAS.

    Et tillægsspørgsmål, får man også instruktion hvis det er en bemandet nødudgang? (Eksempelvis dør 2 på Airbus A321)
     
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Samma här, har alltid fått frågan iaf på SAS, American Airlines, US, British Airways, Lufthansa, Swiss, KLM, AF, Delta och säkert några till. Jätteviktigt att personalen pratar med de som sitter vid nödutgång. Kanske inte så mycket för att ge instruktioner som för att försäkra sig om att de faktiskt förstår engelska (alt det lokala språket).
     
  6. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har aldrig fått det på British Airways mellan Sverige och England. Men då sitter ju en crew där också, så jag antar det är anledningen. Annars tror jag nog att det i princip altid sker, iaf på narrow-body plan. På long-haul etc, där man har crew samtidigt så brukar inte något hända vad jag märkt iaf.
     
  7. marbe166

    marbe166 Medlem

    Ort:
    CGN
    KLM är mycket noga med att de som sitter vid nödutgången förstår engelska eller holländska och ger alltid en grundlig genomgång före start. Har själv sett pax som fåt byta plats p.g.a. språkkravet.
     
  8. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Har också alltid fått instruktioner, utom med SAS i deras A321-plan, men då sitter det en i crew på samma rad, så har utgått från att det är därför.
     
  9. men vänta nu, är inte nödutgången bak typ rad 5 på nästan alla flygplan? ;) Sedan satt jag och @sembl på rad 83 på Lufthansas B747-400 nära nödutgången och vi fick inte frågor om detta :p
     
  10. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är nog korrekt. Är nödutgången bemannad, så har du inget ansvar för att öppna den. Men sitter du på en av nödutgångarna som inte är bemannade, i den mån de finns kvar på BAs kärror, så blir du tillfrågad.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×