Senaste nytt

Equipment change - vad gäller egentligen? erfarenheter

Dr. Miles

Expert
Om man gör equipment change ofta så kanske man bör sluta med att utlova en viss modell, ja.
Cathay Pacific hör till ett av flygbolagen som byter flygplanstyp ofta.

På Cathay Pacifics flight inom Asien skiljer sitkomforten ganska mycket mellan deras regional Business class stol (bl a på Boeing 777), Business class stol med fiskbenkonfig (bl a Airbus A330) och long haul Business class stol (bl a Boeing 777-300ER, Airbus A330).


Cathay Pacifics regional Business class stol:
1405958848--720x540.jpg

(Foto: henrik l)

Cathay Pacific Business class stol med fiskbenkonfig:
cathay-pacific-business-class-01-jpg.6740

(Foto: Dr. Miles)

Cathay Pacifics long haul Business class stol:
cathay-pacifc-business-hkg-icn-a330-cirus-002-jpg.21086

(Foto: Dr. Miles)

Men i och med att de visar bara Regional Business clas stolar när man söker info om Business class stol inom Asien (regional), gör de inte något fel direkt.
Man kan få "bättre" produkt än de har annonserat men inte "sämre".

Business | Flight Classes | Cathay Pacific Airways
 
Lånar tråden för en relaterad fråga: sitter just nu på Finnair AY90 BKK-HEL. Hade plats 3L i business, men efter equipment change till en annan av deras A350or med färre stolar i business blev jag downgrade:ad vid check-in till Economy Comfort.

Jag hade ursprungligen bokat den billigaste Economy-biljetten och uppgraderat till business med poäng. Check-in försäkrade att jag (förstås) skulle få tillbaka poängen för uppgraderingen, men utöver det, finns det grund för ytterligare kompensation här? Vad tror ni? Och vad är rimligt att begära?

Antar att jag haft ett starkare case om jag betalat cash för min business-stol, men nu när det fanns för få platser valde de (fullt rimligt) att downgrade:a de passagerare som använt poäng.
 

nollbit

Medlem
Uppdatering: fick utöver poängen tillbaka en voucher på 100 EUR.
Personligen hade jag försökt få ersättning enligt EU261 som en involuntary downgrade, dvs 75% av "priset" tillbaka. Förutsatt att du hade en biljett utställd i economy+. Uppgraderade du vid gate eller i förväg?
 
Personligen hade jag försökt få ersättning enligt EU261 som en involuntary downgrade, dvs 75% av "priset" tillbaka. Förutsatt att du hade en biljett utställd i economy+. Uppgraderade du vid gate eller i förväg?

Hade köpt den billigaste economy-savern och uppgraderat i förväg med 50 000 poäng. Fick alltså tillbaka de 50 000 poängen, blev satt i Economy+ samt fick 100 EUR.
 

nollbit

Medlem
Ja
Hade köpt den billigaste economy-savern och uppgraderat i förväg med 50 000 poäng. Fick alltså tillbaka de 50 000 poängen, blev satt i Economy+ samt fick 100 EUR.
Jag som läste fel, trodde du hade uppgraderat från ekonomi till ekonomi+.

Oavsett: jag hade försökt få ersättning enligt EU261 för invol downgrade (så länge 75% av det du betalade för biljetten / 2 är mer än 100 EUR såklart). Jag kanske är cynisk, men det faktum att du så lätt fick tillbaka poäng + 100 EUR i ersättning låter som ett försök att få dig att inte claima det du (troligtvis) har rätt till.
 
Toppen