Senaste nytt

Equipment change - vad gäller egentligen? erfarenheter

Mikeswe

Medlem
Har en bonusresa BOG-SCL-EZE-FRA-GOT som går av stapeln om 4 dagar.

Såg idag lite snopet att det skett en equipment change på AV97 BOG-SCL från deras 787 till en gammal sliten A330. Kändes inte riktigt som det började sådär bra, när man hade knopat ihop sträckor just med 2x787.

Bokningen skedde via Tallinn (2-4-1). Anledningen just till valet av BOG-SCL-EZE var primärt att testa Air Canadas 787 på SCL-EZE, men hade mer än gärna hoppat detta nu när Avianca bytte till A330 från 787 (vid bokning fanns platser på deras 787 direkt ifrån BOG-EZE).

Verkar inte finnas några platser på andra flyg till EZE nu, men någon som har erfarenheter om det dyker upp? Är Tallinn t.ex. lite hyggligare med ändringsavgift om flygbolaget ändrat hårdvaran? Finns det någon som har erfarenhet av kompensation vid equipment change (vet att här är det ju iofs samma klass, men i Aviancas värld är det enormt stor skillnad mellan deras A330 och 787 produkt. Är lite som natt/dag).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Har en bonusresa BOG-SCL-EZE-FRA-GOT som går av stapeln om 4 dagar.

Såg idag lite snopet att det skett en equipment change på AV97 BOG-SCL från deras 787 till en gammal sliten A330. Kändes inte riktigt som det började sådär bra, när man hade knopat ihop sträckor just med 2x787.

Bokningen skedde via Tallinn (2-4-1). Anledningen just till valet av BOG-SCL-EZE var primärt att testa Air Canadas 787 på SCL-EZE, men hade mer än gärna hoppat detta nu när Avianca bytte till A330 från 787 (vid bokning fanns platser på deras 787 direkt ifrån BOG-EZE).

Verkar inte finnas några platser på andra flyg till EZE nu, men någon som har erfarenheter om det dyker upp? Är Tallinn t.ex. lite hyggligare med ändringsavgift om flygbolaget ändrat hårdvaran? Finns det någon som har erfarenhet av kompensation vid equipment change (vet att här är det ju iofs samma klass, men i Aviancas värld är det enormt stor skillnad mellan deras A330 och 787 produkt. Är lite som natt/dag).
Ändringsavgift på 150 kronor lär du inte komma undan.
Jag slapp den när jag bokade i First och det blev ändrar till Business. Då fick jag boka om till annan rutt utan avgiften men det är ju ett helt annat case.
I ditt fall har du bokat Business och får Business även om det är annan hårdvara, det är dock inget som sas personal kommer att ta hänsyn till, men du kan ju alltid fråga vid ombokning och sen accepterar ett nej om ert blir så, större under har ju skett.
 

Agö

Medlem
Nix - inte så länge du fortfarande åker i samma klass, oavsett hur hårdvaran skiljer sig.
Det är väl kategoriskt. Det finns ett avgörande från Allmänna Reklamationsnämnden (det s.k. Dreamlinerfallet). Man talar där om säkerhetsmässiga och komfortmässiga skäl som potentiell grund för prisavdrag. Det är konsumenten som har att visa det. Trådstartaren lär dock i just det här konkreta fallet få svårt att visa det men hade man bytt från t.ex. en helt platt stol till svag recline förefaller det som att komforten försämras.

Personligen är jag benägen att hålla med den skiljaktiga meningen i det avgörandet:

Till skillnad från majoriteten menar jag att passagerare ska ha rätt till prisavdrag om de bokas om till flyg som – inte minst på grund av
flygbolagets egna marknadsföringsinsatser – kan bedömas som mindre komfortabla än utlovat.
 

agehall

Medlem
Det är väl kategoriskt. Det finns ett avgörande från Allmänna Reklamationsnämnden (det s.k. Dreamlinerfallet). Man talar där om säkerhetsmässiga och komfortmässiga skäl som potentiell grund för prisavdrag. Det är konsumenten som har att visa det. Trådstartaren lär dock i just det här konkreta fallet få svårt att visa det men hade man bytt från t.ex. en helt platt stol till svag recline förefaller det som att komforten försämras.

Personligen är jag benägen att hålla med den skiljaktiga meningen i det avgörandet:
Och jag tror att Avianca skiter rätt hårt i vad Allmänna Reklamationsnämnden säger.

Jag vill även påstå att "Dreamlinerfallet" var rätt annorlunda då det marknadsförts rätt hårt att det skulle vara just en Dreamliner som skulle flyga. I förlängningen innebär resonemanget från Allmänna Reklamationsnämnden att flygbolag inte kan byta flygplan på en sträcka alls och det är helt orimligt. Här pratar vi inte om en flight som marknadsförts som en "Dreamliner experience" eller liknande utan om att TS har bokat en flight som, när bokningen gjordes, råkade vara planerad att utföras av en Dreamliner. Det är rätt stor skillnad om du frågar mig.
 

Agö

Medlem
Och jag tror att Avianca skiter rätt hårt i vad Allmänna Reklamationsnämnden säger.

Jag vill även påstå att "Dreamlinerfallet" var rätt annorlunda då det marknadsförts rätt hårt att det skulle vara just en Dreamliner som skulle flyga. I förlängningen innebär resonemanget från Allmänna Reklamationsnämnden att flygbolag inte kan byta flygplan på en sträcka alls och det är helt orimligt. Här pratar vi inte om en flight som marknadsförts som en "Dreamliner experience" eller liknande utan om att TS har bokat en flight som, när bokningen gjordes, råkade vara planerad att utföras av en Dreamliner. Det är rätt stor skillnad om du frågar mig.
Principen utgår ifrån svensk konsumentlagstiftning, inget annat.

Om du har läst Dreamlinercaset vet du också att konsumenten förlorade det. Det är principerna om säkerhetsmässiga och komfortmässiga skäl som grund för ersättning som är de intressanta i det avgörandet. Det är fullständigt normalt i alla lägen att prisavdrag ges för fel i tjänst/vara, en grundbult i konsumentlagstiftningen.
 

Mikeswe

Medlem
Tack för alla svar!.. Håller med om att First - Business är ett helt annat case med tanke på skillnaden i klass @palmen , men upplevelsen känns ju tyvärr nästan som lika stor förändring.. Avianca A330 är ju riktigt riktigt slitna.

Tycker du har rätt i sak @agehall , och det är att man inte officiellt sagt att man skall köra AV97/98 med 787. Det officiella var ju att AV115/116 skulle ersättas med 787. Men eftersom dom fortsätter att köra A320 på dessa, och ytterliggare officiella meddelanden säger att deras A330 skulle ersättas med 787 långsiktigt, så antog jag att man meddelade fel (Officiellt sade man att 787 skulle köras BOG-SCL iallafall och AV97/98 har ju sedan länge varit 787).

Avianca aumenta oferta de vuelos entre Chile y Bogotá | Avianca

Men som man säger angående antagande på engelska.. "When you assume, you make an ass out of u and me."

Har ju kört 787 BOG-SCL-BOG några gånger när de satte in planet och åtminstone då hade man ju en fin Avianca paroll om 787 vid gate osv., så visst kändes det som de marknadsförde linjen som en 787 linje.

Fanns ju som sagt tyvärr inga platser BOG-EZE nu, så får hålla ut i dom 5-6 timmarna :) .. Lite tråkig start bara ;)
 

nollbit

Medlem
I förlängningen innebär resonemanget från Allmänna Reklamationsnämnden att flygbolag inte kan byta flygplan på en sträcka alls och det är helt orimligt

Det påverkar väl inte flygbolagens möjlighet att byta flygplan? Det betyder väl bara att de i sådana fall måste ge viss ersättning OM komforten blir markant sämre? Vilket i sig inte är helt orimligt i min mening.
 

palmen

Moderator
Det påverkar väl inte flygbolagens möjlighet att byta flygplan? Det betyder väl bara att de i sådana fall måste ge viss ersättning OM komforten blir markant sämre? Vilket i sig inte är helt orimligt i min mening.
Det lär ju i så fall sluta med att det skriver att resan trafikerar Är ett flygplan men inte vilket. Då kan man ju inte sägs något
 

Agö

Medlem
Det påverkar väl inte flygbolagens möjlighet att byta flygplan? Det betyder väl bara att de i sådana fall måste ge viss ersättning OM komforten blir markant sämre? Vilket i sig inte är helt orimligt i min mening.
Nej, det är naturligtvis fullständigt rimligt och vad nämnden också gör i Dreamlinercaset är att lägga bevisbördan för att komforten blivit sämre på konsumenten, vilket också är korrekt.

Jag hade naturligtvis krävt prisavdrag/annan kompensation om jag när jag bokat SAS nya affärsklasstol över Atlanten fick flyga med Omni Air. Var exakt gränsen går är svårare att säga.
 
Toppen