Senaste nytt

Enkelresa med SAS

TheDude

Medlem
Jag håller på och planerar att åka Transsibiriska i sommar (Moskva till Shanghai (+Xian & Guilian). Guilian ligger inte långt från Hongkong så en direkt flight HKG-ARN vore inte helt fel.

Jag hittar på SAS nya sida ToR i Go för ca 11kkr vilket är ett helt ok pris. Problemet är om jag försöker boka en enkel HGK-ARN så kostar den ca 18kkr...

Om jag förstått det hela rätt så kan jag inte boka en ToR och skippa utresan för då förbrukas även hemresan...
Jag har även försökt att boka utresa till Moskva men det går inte då SAS inte flyger på Moskva men åtminstone AirBaltic (*Alliance) gör det. Ingen lycka här heller.

Andra alt. jag tittat på via momondo.se är Air China (*Alliance) men de EB-poäng man får är peanuts, stämmer det att man får 540 - 660 EB-poäng för en long haul med Air China?

Så det enda prisvärda verkar att vara att flyga med Aeroflot till Moskva och Aeroflot HKG-ARN. Flög med Aeroflot för något år sedan, helt OK, betydligt bättre än för 10 år sedan... Men jag flyger hellre om det går med SAS.

Finns det något tricks man göra för att boka en enkelresa med SAS till ett vettigt pris?
 

TheDude

Medlem
Du kan ju alltid boka HKG-ARN-HKG och skippa returen ARN-HKG.
Det kan du få för ca 6700 SEK (utresa något datum i juli och retur senare under sommaren/hösten)
:) Det funkar självklart!! Borde ha kommit på det själv (tänk om customer service hade gett mig det tipset...)
Stort Tack ! Sparade X timmar på onödiga flygbyten plus att jag får poäng (åtminstone på vägen ut.):)

Tack! ska göra det nästa gång.
 

gdaily

Medlem
Givetvis bokar du HKG-ARN när du vill åka hem, och sedan ARN-HKG någon gång så sent som möjligt, du kanske vill göra en Asienutflykt nästa år, då har du ju en biljett till Honkong att använda.

Själv har jag en Maltaresa som ligger och väntar på mig i februari, om jag har lust, bokat på samma sätt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fcx

Medlem
Givetvis bokar du HKG-ARN när du vill åka hem, och sedan ARN-HKG någon gång så sent som möjligt, du kanske vill göra en Asienutflykt nästa år, då har du ju en biljett till Honkong att använda.

Själv har jag en Maltaresa som ligger och väntar på mig i februari, om jag har lust, bokat på samma sätt.

Biljetten är väl ombokningsbar (mot avgift) dessutom?
 

TheDude

Medlem
Normalt sätt är de väl det bara innan avresa? (på första flyget)
Det är så jag har uppfattat det hela.
Givetvis bokar du HKG-ARN när du vill åka hem, och sedan ARN-HKG någon gång så sent som möjligt, du kanske vill göra en Asienutflykt nästa år, då har du ju en biljett till Honkong att använda.
Inte helt fel, en Vietnam resa om ett år lr så med ena resan mer lr mindre betald :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Smuffe

Medlem
Annars kan du alltid lägga några kronor eller HKD extra och flyga i Plus.
Bättre poängintjäning samt att den är ombokningsbar, eventuellt med en liten kostnad om det till och med är gratis, beroende på bokningsklass såklart.
Hur ser det ut med bokningsklass A?
 

Canadien

Medlem
Annars kan du alltid lägga några kronor eller HKD extra och flyga i Plus.
Bättre poängintjäning samt att den är ombokningsbar, eventuellt med en liten kostnad om det till och med är gratis, beroende på bokningsklass såklart.
Hur ser det ut med bokningsklass A?
Plus på longhaul är ganska dyra att boka om, 300EUR tror jag.
 
Toppen