Enkel fråga; AMEX Gold extrakort = SAS EuroBonus?

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Svartson, 4 April 2013.

1. Svartson

Svartson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För AMEX Gold ingår vad de kallar "extrakort". Är det någon som vet om jag kan ansöka om ett sådant extrakort som ett AMEX SAS Eurobonus utan att betala 1000 kr ytterliggare totalt i årsavgift? Eller bör jag istället avsluta mitt AMEX Gold och ansöka om SAS EuroBonus?

2. micke

micke Medlem

Ett extrakort innebär vanligen att du kan få ett kort till din make/maka eller närmaste familj. Extrakortet är därmed också ett guldkort om det är det som du har sen tidigare.
    Däremot så vet jag att du får halva årsavgiften på EuroBonus kortet om du har guldkortet också.

3. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    SAS EuroBonus AmEx är INTE ett AmEx Gold och därmed kan du inte ha det som extrakort. Som micke skriver kan du få viss rabatt (eller har man iaf kunnat få) på årsavgiften för ett EuroBonus AmEx om man även har Gold.

Om det är bra för dig att byta helt till ett EuroBonus AmEx är omöjligt att säga utan att veta hur din spend ser ut, hur mycket EuroBonus-poäng du har nu samt vad du vill uppnå.

4. PYRZ

PYRZ Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag fick tydligen denna rabatt automatiskt. Märkte det i senaste fakturans då årsavgiften blev automatiskt 500kr utan att jag har bett om det. Tänkte annars ringa och försöka få bort avgiften eller rättare sagt få checkar som några har fått, men orkade inte helt enkelt.

5. micke

micke Medlem

Det går att få checkar även med rabatten :)

6. Najk

Najk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är ganska meningslöst att ha ett Amex Gold om du även har ett SAS EuroBonus AMEX.
    Enda anledningen som jag ser det till att ha båda skulle vara att med Amex Gold kan man få ett extrakort till tex. make/maka, det kan man inte få med SAS EuroBonus AMEX. Däremot kan man få ett Additional Card utställt i ditt namn till SAS EuroBonus AMEX, och det skulle du i praktiken kunna ge till make/maka.

7. DrKlas

DrKlas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Från och med första maj i år skiljer sig reseförsäkringarna för Amex Gold och EuroBonus då delen för "medicinsk assistans och omkostnader" försvinner från EuroBonus-kortet (American Express Sverige - Privat - Forsakringar). Sen om det är ett tillräckligt skäl att ha ett Gold-kort utöver EuroBonus-kortet är ju upp till var och en. Jag tycker inte det.

8. Najk

Najk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Just det, det fick jag ju brev om förra veckan.
    Det kanske är dags att kolla hemförsäkrng och privata försäkringar om vad som gäller där.

9. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har ett till färgen gråsvart EuroBonus/Amex Elitekort samt ett vanligt Gold Card. Guldkortet för att ge sambon ett extrakort i eget namn. Har betalat full årsavgift för båda hittills, så det kanske är dags för ett samtal...
    Har dock inte hört något om försämrade försäkringsvillkor för mitt Elitekort ännu, så de kanske inte ändrar där? Det har ju bättre villkor än det vanliga vita kortet.

10. pelleymail

pelleymail Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad är det för skillnad mellan EuroBonus/Amex Elit card och "vanlig EuroBonus/Amex? På hemsidan finns ingen info om "Elite".

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!