Senaste nytt

Enkel biljett med KLM

Stefan62

Medlem
Det är en av de stora nackdelarna med KLM att dom har en biljettpolicy från stenåldern. Jag har för ett tag sedan flugit mycket frekvent mellan LPI-AMS och låg alltid på minst dubbla biljettkostnaden mot mina kollegor som åkte SAS från ARN. Övergick dock till att köra med saxade biljetter så blev det mycket billigare även om slänga bort någon outnyttjad sträcka ibland. Tyvärr gav aldrig biljetterna någon märkbar bonus, synd då KLM är ett ganska trevligt bolag.


Jag har hört talas om saxade biljetter - kan Du förklara närmare vad det är...
 

Senator

Moderator
Jag har hört talas om saxade biljetter - kan Du förklara närmare vad det är...

Stefan,

"Saxa biljetter" menar man att om man t.ex. reser ofta till samma destination och att resan mellan A och B är rätt dyr utan t.ex. att man stannar borta natten mellan lördag och söndag så kan det svarar sig att köpa (exempel):
A till B Retur
Måndag reser du A till B
Returen går onsdag veckan efter B till A

+

B till A Retur
Utresan går från B till A en onsdag
Returen går måndag veckan efter A till B

Låt mig ta ett personligt exempel:
I 2011 pendlade jag väldigt mycket mellan Stockholm och London. I vissa fall behövde jag även vara i Zurich några dagar. Den billigaste BA Club Europe mellan ARN och LON kostar som du vet ca 2 500kr och billigaste LON-ZRH-ARN ca £395
Vecka 1
BA CE ut ARN-LHR
LX Business LHR-ZRH (23t i ZRH)
LX Business ZRH-ARN tillbaka

Vecka 2
LX Business ARN-ZRH (23t i ZRH)
LX Business ZRH-LON
BA CE LHR-ARN hem

Det gjorde jag ca 3 av 5 veckor under 2011. Funkade väldigt bra, och hade en hyfsat bra kostnad för flyg under 2011, men reste då i affärsklass i princip 100% utan att det kostade skjortan. Med detta fick jag ca 3 resor till London och 3 resor (stannade inte alltid i ZRH) för under 20 000kr i månaden.
 

Alf

Medlem
Jag har hört talas om saxade biljetter - kan Du förklara närmare vad det är...

Det jag menade med saxade biljetter (kan vara fel uttryck) var:

Jag var under en tid nere i Holland ca 2 dag varannan vecka. Om man då köpte en tor med ut på måndag och hem på onsdag är det ett himla högt pris. Köp då istället en biljett med bortvaro över en eller två helger och använd den biljetten hem vid resa nr 2. För hemresan för resa nr 1 köper du en ny biljett med bortvaro över en eller två helger från AMS som du åker hem på under resa nr 1. Nerresan nr 2 LPI-AMS görs på biljetten från AMS. På detta sätt kan du spara 50-70% av det dyra biljettpriset.
Det blev inte så pedagoiskt bra som Senators inlägg men hoppas du förstår ändå.
 

Homer

Medlem
Observera att det finns vissa bolag som uttryckligen förbjuder detta t.ex Delta

Prohibited Ticketing Practices
Back-to-back ticketing—combining multiple overlapping round-trip tickets to circumvent Saturday or other overnight stay requirements.
Fare Info & Ticket Rules
 
Toppen