Endast två levande jaktfalkar per säte på Etihad och Emirates

Diskussion i 'Övrigt' startad av Martin Björnström, 16 Februari 2015.

1. Etihad har begränsat antalet levande jaktfalkar i kabinen till två per säte/person i First Class och Business Class. Ytterligare två jaktfalkar kan dock medfölja om man köper två säten inom samma klass. I ekonomiklass får endast en jaktfalk följa med.

Emirates har liknande regler. Utöver jaktfalk får endast ledhundar för blinda medfölja i kabinen.

Huruvida det är rimligt att en attacktränad jaktfalk får medfölja i kabinen men inte en 110ml tandkrämstub förtäljer inte historien.

Så här kan det se ut:

BZNSyElCMAEO9wq.jpg-large.jpeg

Foto: Mrstrefusis på Twitter

Lufthansa har tagit fram denna "Falcon Master" lösning för att hantera jaktfalkar ombord på flygplan, den besparar planet från sanitära problem som kan uppstå.

2014 MEBA Falcon Master.jpg

Dreamliner787, Jones, rob74 och 8 andra gillar detta.
  2. SAS404

SAS404 Medlem

Hur kommer det sig att dessa djur inte kan resa som bagage?

3. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Min kvalificerade gissning är att flygbolaget inte vill ha ansvar då dessa fåglar kostar miljoner i vissa fall

4. SAS404

SAS404 Medlem

Miljoooner :eek: tydligen har jag missat något. Måste läsa på om det här inser jag.

5. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om man har råd att lägga ut miljoner på en jaktfalk är då inte privatplan ett alternativ?

Känns för övrigt som om det borde finnas en maxgräns på antalet jaktfalkar på samma plan oavsett resklass. Känns lite olustigt med en jaktfalksfight ombord på ett flygplan..!

martin.agren gillar detta.
  6. GillBates

GillBates Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lufthansa har alltså tagit fram ett koncept för jaktfalkar! Är just jaktfalkar ett problem för flygindustrin?:confused:

7. Antagligen de som äger jaktfalkar har djupa fickor.

8. KNA

KNA Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  9. Jag trodde detta var ett skämt först, men vad händer om man har en katt i kabinen dessutom. Kan bli en spännande flight det där.

bnr, Jadessa, agehall och 8 andra gillar detta.
  10. Martin Andersson

Martin Andersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Falkar är inget skämt nere bland Emiraten. När jag var där i höstas fick jag berättat för mig om deras falktraditioner och vilken statussymbol denna fågel utgör. Bland annat skall det finnas ett särskilt falksjukhus i Abu Dhabi (eller om det var Dubai...)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!