Senaste nytt

Endast norsk crew på A330/340 med ny kabininredning från Arlanda?

j-n

Medlem
Egentligen handlar inte diskussionen om vilomodulen. Den fackliga duskussionen handlar om att SAS har tagit beslut att bryta ett avtal utan att meddela facket. När facket sedan begär kompensation i form av tex. få rätt till 30min ostörd lunch på arbetsdagar längre än 9 timmar, att inte behöva jobba i 14 timmar dagen innan man ska jobba 14 timmar igen etc etc. Det är högst rimliga krav som facket ställer men detta är en principsak för SAS och vilket man tydligen är beredd att ta mycket höga kostnader för. Att flyga in personal från Norge är en minst sagt kostsam historia.
 
Facket är alltså villiga att låta de 100 nyaste svenska medarbetarna bli arbetslösa, låta "gamlingarna" som idag flyger interkont bara flyga 737 i framtiden och jobbet som ändå ska göras på interkontlinjerna från Arlanda överlåta det till norska kabinanställda.
SAS val att bryta avtalet är är trots allt en en mycket bild åtgärd jämfört med var SAS största konkurrent Norwegian gjorde mot sin svenska fast anställda kabinpersonal.
Hos Norwegian fick samtliga svenska fast anställda kabinpersonal sparken för ganska exakt 1 år sedan..en månad innan julen 2013, erbjudande till återanställning via bemanningspersonal med 3000 kr lägre månadslön och 36 fler arbetspass per år. Samma svenska kabinfack Unionen organiserade Norwegians kabinpersonal, facket protesterade knappt och sa att det är okej att göra så enligt lagen och det bara är att acceptera för medlemmarna.
SAS kanske borde göra samma sak istället, riktigt ta i med hårdhandskarna som Björn Kjos gjorde utan protest från Unionen?
Hårdhandskarna tycks Unionen ha betydligt lättare att acceptera.
 

Alf

Medlem
Nu tycker jag ju inte att anställda vid SAS skall ha samma dåliga kontrakt som vid Norwegian. Att gå med på att personal är anställda via ett bemanningsföretag är under all värdighet och det borde varje anständig fackförening som finns motarbeta med all kraft.
 
Det konstiga är att Unionen skriker högt nu när SAS gör något som jag anser inte ens går att jämföra med det Norwegian gjorde mot sin svenska kabinpersonal, när Kjos utan undantag sparkade allihop.
Har Unionen två olika måttstockar...en för Norwegian och en helt annan för SAS?
I Sådant fall stinker det om facket.
Unionen verkar acceptera allt Björn Kjos vill utan att säga något alls medan om SAS vill något som anses rimligt i branschen år 2014 blir man vansinniga.
 

mha321

Medlem
Det är väl förhandlingsteknik. De *vet* att de inte kommer få något hos Norwegian. Men med SAS tror de att de har en chans att få ut något åtminstone (även om det inte kommer handla om dörrar eller draperi - de har ju redan accepterat draperiet förutsatt de får något annat i utbyte), och då gör de allt de kan. Och med statliga ägare så är det nog mer tveksamt att SAS faktiskt skulle göra en lösning liknande Norwegian, trots allt.
 

Totopez

Medlem
Jämför inte äpplen och päron. Ett bolag har generellt rätt att outsourca delar av sin verksamhet. Ska man inte ha några anställda flygvärdinnor så har man inget behov av några, och då råder arbetsbrist. Där kan facket bara säga till om att uppsägningarna ska gå rätt till.

Att däremot ensidigt vilja förändra ett gällande avtal är en helt annan sak, och där har facket ganska mycket att vinna på att kämpa emot.

Men jag tror inte för fem öre på att Unionen skulle lagt sig platta för Kjos och vara hårda mot SAS av någon slags princip.
 

fcx

Medlem
Finns det någon på forumet som "känner någon som känner någon" inom SAS-facket som kan ge lite mer inofficiell info om vad som ligger bakom denna konflikt? Känns som att det bara är ena sidan som kommer till tals just nu.
 

Ricci

Medlem
Känner ingen i svenska facket, men ett par i CAU. Men jag tror det är samma problem som facken står inför,
Sedan november 2012 när facken blev totallt överkörda och ett avtal förhandlades fram. Så har SAS brutit mot detta avtal otaliga gånger och där ligger många fall i dansk arbetsdomstol just nu.
Gällande "gardinen" så köper SAS in en ny config som saknar modul trots man vet att 2/3 fackförbund har avtal om en sådan . I veckan "hotade" SAS med liknande åtgärder (dvs uppsägning) om inte CAU skrev under dvs innan man börjar förhandla.
Alla parter vet att slinga personal från OSL till långlinjer inte kommer hålla i längden(både ekonomiskt och logistikmässigt). Vad jag förstår så ebjuder svenska facket en lösning med med färre produktionstimmar dagen före långlinje men SAS svarade med "uppsägning" trots att det kommer kosta dem fler miljoner mer än vad en modul skulle kosta....

Som sagt facken förbannade på SAS hela tiden och att de struntar i ingångna avtal och det bara är "management by fear".
 
Toppen