Senaste nytt

En visarun från norr till söder [Semi-live]

Ozz

Medlem
Dag 8 (förmiddag)

Detta var dagen som jag skulle sätta mig på en cykel för första gången på över 20 år! Vi skulle cykla ca 5km rakt ut på landet och besöka en organiskt trädgård för diverse aktiviteter. Vi skulle få testa på att "arbeta" i landen och plantera örter, göra egna rispapper, rulla egna vårrullar och steka rispannkakor med räkor och fläskkött. Det visade sig vara en "turistfälla" som faktiskt var ganska trevlig och tjejen som tog hand om oss på farmen var riktigt go, livet som farmare avslutades med några välförtjänta öl innan vi cyklade hem igen.


Dags att sitta upp på dagens transportmedel.
01.jpg



Dags att släppa över lite kossor över vägen.
02.jpg



Framme på farmen efter ca 5km. En baby-ananas.
03.jpg



Dags att byta om till farmarkläder.
04.jpg



En fin organisk trädgård.
05.jpg



Livet som farmare är inte så tokigt ändå.
06.jpg



Dags att jobba lite.
07.jpg



Mycket örter var det.
08.jpg



Dags att plantera sallad.
09.jpg



Självklart måste det vattnas också.
10.jpg



Papayan växte så det knakade.
11.jpg



Det var inte lätt att pussas under rishattarna.
12.jpg



Efter att ha provat på farmarlivet nån timme var det dags att ta av den bruna skjortan för att laga mat. Nu skulle vi fixa egna springrolls och fick börja med att göra eget rispapper på traditionellt vis.


Det var ungefär som att vända pannkakor med en platt pinne.
13-1.jpg



Mitt rispapper blev perfekt :)
14.jpg



Dags att byta om inför matlagningen.
15.jpg



Jag hade nog vissa talanger ändå, resultatet nedan.
16.jpg



Dags att lämna livet som farmare.
17.jpg



Då var det dags att dra sig tillbaka för att vända direkt mot Hoi An och gamla stan...
 

Ozz

Medlem
Dag 8 (eftermiddag)

Efter livet som farmare var det dags att åka in till stan (Hoi An) och kika runt. I gamla stan som är bilfri tar man sig antingen till fots eller med cykel enl. tradition. Det fanns dock en del moppar som störde friden. Detta var en oerhört mysig liten stad och vi kommer absolut att återkomma, små gator, mysiga uteserveringar och en lugn stämning. Den lugna stämningen kunde till viss del förklaras med att vi var där på den vietnamesiska nyårsafton och en del lokala butiker och barer var stängda och skulle så förbli i dagarna tre. Som sagt, läge att komma tillbaka vid något annat tillfälle igen, vi fick en mycket bra känsla för Hoi An.


Effektivt skydd mot trespassing med glasskärvor på muren.
01.jpg



Mysiga smågator.
02.jpg



Ännu mera gata.
03.jpg



Tak som tydligen skulle hålla både kyla och värme.
04.jpg



Gata upp och gata ner.
05.jpg



Mycket nyårspynt.
06.jpg



Dags att besöka den klassiska röda bron.
07.jpg



Guiden fotade med tummen halvvägs över linsen.
08.jpg



I år är det hundens år.
09.jpg



Ner mot floden såg man över till den "nya delen" av Hoi An.
10.jpg



Mera vatten.
11.jpg



Här kunde man gå över till nya delen av stan.
12.jpg



Men vi fortsatte promenaden i gamla stan.
13.jpg



Underbara promenadgator.
14.jpg



Fylla på moppen?
15.jpg



Dags att ta en tur på marknaden.
16.jpg



Mera grönsaker.
17.jpg



Ännu mera grönt.
18.jpg



Nu får det snart räcka med grönsaker...
19.jpg



Ok, en grönsaksbild till.
20.jpg



Lite kontrast till grönsakerna var den här killen som rakade grishuvudet.
22.jpg



Nä, nu går vi ut från marknaden.
21.jpg



Nåt tempel, nu började jag bli törstig efter allt promenerande.
23.jpg



Belöningen kom runt nästa hörn, skål!
24.jpg



Med surrande fötter och ömmande knän kom vi efter lantlivet och stadsturen tillbaka till hotellet igen. Väl på hotellet blev vi påminda om att det var Valentines Day och ett chokladhjärta fyllt med praliner stod på rummet och väntade på oss, trevligt!
heart.jpg



Så var då dag 8 slut och dag 9 skulle vara en "fridag", en perfekt dag att få lite sovmorgon och ta sig runt på området, ett dopp i poolen och lite horisontalläge i en solstol. Men mer om dag 9 i nästa inlägg om en stund...
 

Ozz

Medlem
Dag 9

Dag 9 var den första "fridagen" sedan våra vänner anslöt i Hanoi och vi passade på att ta lite sovmorgon och frukosten intogs inte för än framåt 10-tiden. Drygt 25 grader varmt var det en perfekt dag att slappa lite vid poolen och bara chilla. Tog med mig kameran och tog lite bilder på vägen för den som är nyfiken på att se området här på Four Seasons. Ett mycket välskött område med otroligt mycket personal som kommer med vatten, kalla handdukar och frukt när man ligger vid poolen. Servicenivån är på topp!


Entrén till vår villa med våra cyklar.
01.jpg



Vi tar väl en sväng mot poolen.
02.jpg



Fina cykelvägar även på hotellområdet.
03.jpg



Den indiska/internationella restaurangen där vi brukar äta frukost.
04.jpg



Cykelparkering utanför restaurangen.
16.jpg



Poolen precis utanför.
05.jpg



Den vietnamesiska restaurangen där vi också ätit middag, mycket bra.
06.jpg



Poolen utanför den vietnamesiska restaurangen.
07.jpg



På väg ner mot havet.
08.jpg



Egen strand på Four Seasons, ingen trängsel precis.
09.jpg



Blåsigt på beachen, vi höll oss till poolen.
10.jpg



Trevligt med en strandpromenad hem mot huset.
11.jpg



Nu är vi nästan hemma.
12.jpg



Vi närmar oss.
13.jpg



Våran altan när vi kommer bakvägen.
14.jpg



Dags att smita in till utomhusduschen.
15.jpg



Så där, då var jag ikapp fadäsen då vi var utan internet på båten. Dag 9 var igår och idag är det aktiviteter på gång igen, klockan 15 blir vi upphämtade i receptionen för vidare färd ut på landet. Men mer om detta i nästa rapport som förhoppningsvis kommer i morgon.

Tack för idag :)
 

Johanna

Medlem
Vi bokade hela resan genom Vietnam hos Select Travel i Stockholm. Vi ville testa en ny typ av resa och eftersom vi ville ha privat guide på alla destinationer, privat båt på båtturen och alla aktiviteter förbokade så tyckte vi att det var enkelt att testa en agent som hade koll på landet. Vi bollade fram och tillbaka med agenten under nån vecka när vi bokade och la till en hel del ”fridagar” utan aktiviteter. Vi valde hotellen med omsorg och det slutade med att vi valde de bästa hotellen under hela resvägen. Tror vi bokade 18 dagar genom Select, de två första nätterna i Hanoi bokade vi själva. Flygresan Phuket-Hanoi-Saigon-Phuket bokade jag själv med en 2-4-1 voucher.

När vi klara med bokningen inkluderade den
- Privat guide på alla destinationer.
- Båtturen med egen besättning och alla måltider.
- 5-6 planerade aktiviteter/utflykter med våra guider.
- Hotellbokningar inkl. frukost. (18 nätter)
- Transfer till och från flygplatser.
- Totalt fyra inrikes flygningar.

Ingen mat var inkluderad med undantag på vissa aktiviteter där maten ingick. Select har vett på att ta betalt och räkningen från dem landade på ca 130’ för två personer vilket säkerligen är några tusenlappar dyrare än om vi planerat och bokat resan själva.
Tack så mycket, bra info. Ser ut som en underbar resa.
 

Ozz

Medlem
Jag har inte glömt er mina vänner, jag bara skiter i er just nu ;)

Kände i förrgår kväll att jag började bli förkyld och vaknade med rinnande nästa och sprängande huvudvärk igår, dagen genomleds i horisontalläge på en solstol och kvällen blev den första alkoholfria på ett bra tag och bara en förrätt intogs. Det sista jag ville tänka på igår var att redigera bilder...

I morse var det tidig uppgång klockan 06.00 eftersom vi hade en tidig flight till Saigon, väl framme i Saigon påbörjades en 4 timmars city tour tämligen omgående och nu äntligen kom vi tillbaka till hotellet som är Park Hyatt. Nu är det duschen som gäller, middag bokad om en timme och sen är det bums i säng. I morgon bitti är det utflykt till de berömda tunnlarna.

Hoppas att tid/lust/energi att sammanfatta sista dagarna i Hoi An i morgon, för på onsdag bär det iväg till nästa resmål igen :)
 

Gunnar45

Ny medlem
Tack för dina reseraporter och en hälsning från Penang där vi bor sedan 2010.
Vi ska till Hoi An och Danang nu dne 6 Mars för en vecka så det passar bra att läsa om era upplevelser där.
Halong bay med klättringen upp till grottan och pärlodlingen besökte vi förra året.
Fast vi hade bättre tur med vädret med häftiga solnedgångar.
Gunnar
 

Ozz

Medlem
Dag 10

Dag 10 var det dags för aktiviteter igen och dagens aktivitet visade sig vara en riktig turistfälla. Det lät bra på pappret men vi blev behandlade som om vi gick på lekis och inte hade varit utanför 50-skyltarna förut... Förmiddagen försvann i ett nafs i en solstol och klockan 14 blev vi hämtade för transport in till Hoi An och efter 10 minuters promenad kom vi fram till en restaurang där vi skulle dricka och kissa innan färjan till kockskolan gick. Vår "lärare" var noga med att påpeka att vi inte skulle glömma att kissa eftersom det inte fanns någon toa på båten. JA fröken, vi lydde och gick efter henne som en skock får.

Väl ute på ön så visades det överdrivet pedagogiskt hus vi skulle laga maten och man kunde tro att det var hemkunskap i skolan, nä, sån skit...
Nåväl, här kommer lite bilder från dagen.


Fru Ozz poserar innan avfärd.
01.jpg



Restaurangen där vi var tvungna att kissa.
02.jpg



Dags att kliva på "färjan".
03.jpg



Skepparen som såg till att vi kom rätt.
04.jpg



På väg.
05.jpg



En fiskebåt.
06.jpg



Vi närmar oss.
07.jpg



Nästan framme.
08.jpg



Kryddor och annat bös till maten.
09.jpg



Här lagas det mat.
10.jpg



Mycket mat blir det.
11.jpg



En av de färdiga rätterna vi lagat från grunden.
12.jpg



Dag 11 är det dags att checka ut från Four Seasons i Hoi An och dra vidare, mer om det strax.
 
Toppen