Senaste nytt

En visarun från norr till söder [Semi-live]

jsn

Medlem
Kommer i dagens rapport, (om vi har tillgång till internet) i eftermiddag, mycket vietnamesiskt "in between", dessutom blir det nog bara vietnamesiskt nu när vi skall ut på böljan den blå :)
Dagen börjar väl närma sig morgondagen för er nu... F5 F5 F5
 
  • Gilla
Reactions: ekf

Ozz

Medlem
Andra dagen utan internet på båten... Alla delar på en ”kass” 3G dongel som funkar 5% av tiden. 0,01 mb/sek... Men kameran är full med bilder och skallen full av intryck. I morgon förmiddag kommer vi tillbaka till hamnen i Halong Bay och skall då vidare direkt tillbaka till Hanoi AirPort för vidare transport söderut.

Hoppas hinna med att skriva lite mer i morgon kväll då vi har bra internet igen. Over & Out
 

Direktorn

Medlem
Dag 2

Eftersom både min hustru och jag är lata av naturen så var planen att de två första dagarna här i Hanoi skulle vi bara slappa och strosa runt lite, äta och dricka gott. Efter frukost så gav vi oss ut i det tråkiga vädret (ca 20 grader och igenmulet) för att reka stan och boka bord på en restaurang inför lördagen när våra vänner ansluter. En planlös promenad på ett par timmar var precis lagom och tillbaka på Hilton serverades afternoon tea där bakverken la sig som bomull i magen. Kvällens middag intogs på en Argentinsk restaurang med mycket bra kött, köttbitarna som visades upp i ”Butchers Shop” kostade mellan 400-1500SEK, mitt val föll på en ribeye på 350gr för ca 550kr vilket skulle visa sig vara väl investerade pengar, en riktigt bra middag. Tyvärr låg mobilen på laddning så inga köttfoton finns att redovisa men för köttälskaren kan jag verkligen rekommendera El Gaucho.

Mycket trevlig lounge på Hilton Opera.
Visa bifogad bild 72801


Flera goda val av varm mat fanns att beställa.
Visa bifogad bild 72802


Brödbuffén med massor av gott bröd, bilden tagen innan korgen fylldes på med varma baguetter igen.
Visa bifogad bild 72803


Små fat med pålägg och delikatesser, samt frukt och yoghurt, mycket gott.
Visa bifogad bild 72804


Även en del småvarmt utöver ala carte menyn fanns att tillgå.
Visa bifogad bild 72805


Bäst att akta sig för polisen som hade flaket fullt av poliser och skottlucka i kapellet.
Visa bifogad bild 72806

Lunchdags, Pizza 4P's kan verkligen rekommenderas, men boka bord, alltid fullt...
Visa bifogad bild 72807


Dags att boka bord till lördagskvällen efter rekommendationer från en god vän.
Visa bifogad bild 72808


Ser mysigt ut på innergården, recension av Green Tangerine kommer vid nästa uppdatering.
Visa bifogad bild 72809

Dags att gå hemåt, överallt sitter folk och äter och allt skräp bara kastas på marken.
Visa bifogad bild 72810


Tydligen nån gubbe som var intressant, många som fotograferade honom, inkl. undertecknad.
Visa bifogad bild 72811


Idag ansluter våra kamrater från Sverige och vi skall lämna Hilton och sluta upp med dem på Sofitel Legend som ligger ett stenkast från Hilton. I morgon bitti blir vi upphämtade av vår guide som enligt rykten skall låta oss traska på ordentligt, ryktet säger att han även skall få upp mig på en cykel, nåt som inte hänt på säkert 25 år, jaja, det är morgondagens ”problem”…

Snart dags att gå bort till Sofitel och checka in.
Visa bifogad bild 72812


Eller om man skulle låta dem hämta oss i en av de något äldre bilarna som står parkerade utanför.
Visa bifogad bild 72813


Sofitel's uteservering där vi skall möta upp vännerna hemifrån för en lunch efter incheckning.
Visa bifogad bild 72814


Over & out, hoppas vi hörs i morrn…

Har testat El Gaucho i Saigon och Bangkok. Det i Saigon var 5*.
 
  • Gilla
Reactions: Ozz

Ozz

Medlem
Oj, det är ju bara typ 0,00000000001 Mbit/s
Då tar det en stund att ladda upp bilder... o_O

Förlåt, jag är normalt inte en sådan petimäter, ville bara skoja lite.
Tack för en härlig rapport, Vietnam var redan högt på min önskelista, ännu mer sugen nu!
Ooops, tjocka fingrar på en telefon ute till hafs e det inte alltid så lätt att hålla ettor å nollor ;)
 

Ozz

Medlem
Dag 4

Så där, då har vi fått lite hygglig internetanslutning igen, nu skall jag vara komma ihåg vad som hände för flera dagar sedan...

Dag 4 var det dags för lite kultur och efter frukost kom vår guide och hämtade oss för transport till Ho Chi Minh-mausoleet. En rigorös säkerhet med vakter som bad oss att gå på led med två personer i bredd. Inne i mausoleet var man tvungen att gå i jämn takt och den balsamerade kroppen fick ses "i farten". Ångrar inte att vi gick in, men inget jag kommer att göra igen, däremot var omgivningarna med presidentpalatset, Ho Chi Minh's bostad och lite annat väl värt besöket.


Mausoleet från utsidan, fotoförbud inomhus.
01.jpg



Presidentpalatset från utsidan, målas tydligen om varje år, besök inne var inte tillåtet.
02.jpg



Min favoritfrukt pomelo fanns det gott om i trädgården.
03.jpg



Några skumma rötter som växte vid dammen.
04.jpg



Efter besöket på Ho Chi Minh-mausoleet drog vi vidare till etnologiska museet, en gäspning som bara gjorde att man blev trött i fötterna. Inget vi kommer besöka igen, men kul att ha varit där.


Tillverkning av rishattar.
05.jpg



Nåt långt hus som tydligen delades av många familjer. Männen använde den vänstra trappa och kvinnor den högra.
06.jpg



Nu var det dags att ta sig in till gamla stan för att testa lite street food, cykeltaxi var ju tvungen att testas, men det gick lika fort att gå så dom fick inte sälja någon returbiljett tillbaka till hotellet då vi behövde slita lite på skorna :)

Kaos med tutande moppar inne i gamla stan...
07.jpg



Dags att testa baguette med paté och en massa annan fyllning, fantastiskt gott.
08.jpg



Hela gänget är lika förtjusta i dessa mackor.
09.jpg



Mat överallt i old town.
10.jpg



Dags att testa Pho (nudelsoppa) som också det var riktigt gott.
11.jpg



Kvällen avslutades med lite starkt vietnamesiskt kaffe.
12.jpg



Med några hundra bilder kvar i mobilen så skall jag bara sortera lite, sen kommer det lite mer rapportering.
Vill ju gärna "komma ikapp" :)
 

Ozz

Medlem
Ser bra ut. Vietnam står högt på listan.

Jag undrar lite över temperaturen dock. Hur varmt är det egentligen?
Svinkallt första dagarna i Hanoi (13-15 grader) och lika kallt de första dagarna i Halong Bay (kommer rapport om det i nästa inlägg).
Kom till Hoi An (söder om Danang) igår kväll och idag har vi haft strålande sol och ca 25 grader i skuggan.
Nästa vecka skall vi ännu längre söderut och då skall kvicksilvret upp rejält.
 
Toppen