Senaste nytt

En vecka kvar sedan öppnar vi mellan inrikes och utrikes....

Hej, som du redan fått svar på av forumvänner, inrikes utgång stängs och alla kommer att gå igenom utrikes. Jag återkommer med information om nya gateallokeringar....
 

Tamgåsen

Medlem
Hej, SAS har beslutat att öppna upp loungen även vid inrikesresor. Beroende på flöde och utnyttjande kan man komma att revidera sin loungepolicy. Det är ju egentligen en utrikeslounge och följer inte SAS inrikeskoncept som finns på ARN och OSL. Vi får helt enkelt se, men till att börja med så går det bra i alla fall.

Jag undrar hur enkelt det skulle vara för SAS att stänga utrikesloungen för resenärer med inrikes biljett. Så länge SAS har Star Alliance Gold logon på loungen gäller Star Alliance lounge policy och enligt policyn har alla guldmedlemmar tillträde till loungen om de har en biljett till en avgång med Star Alliance från den lokala flygplatsen, oavsett om denna avgång är inrikes eller utrikes.

För att utesluta resenärer med inrikes biljetter krävs alltså att SAS antingen genomdriver en ändring i Star Alliance lounge policy eller kommer överens med Star Alliance om att ta ned Star Alliance Gold logon. Inget av detta verkar, betraktat från avstånd, särskilt enkelt.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Nej, det är jätteenkelt. *A har inte den makten över individuella bolag så SAS kan nog utan större problem hitta på egna regler om de så önskar.
 

Tamgåsen

Medlem
Nej, det är jätteenkelt. *A har inte den makten över individuella bolag så SAS kan nog utan större problem hitta på egna regler om de så önskar.

Varför tror du att enskilda medlemmar i Star Alliance kan hitta på egna regler om de önskar? Jag skulle snarare tro att de är bundna av kontrakt att erbjuda vissa av sina lounger till alla alliansen guldmedlemmar.
 
Hint: SAS Oslo indenrigslounge og SAS Lounge T4 Arlanda

Edit:

Star Alliance Gold giver også adgang til SAS indenrigslounger!
 
Last edited:

Tamgåsen

Medlem
Dr. Miles och Christian R: Det är naturligtvis välkommet att ni erbjuder ledtrådar, men för en nybörjare som mig är det bättre om ni presenterar lösningen direkt. Särskilt förstår jag inte vad inrikesloungerna i Oslo och Arlanda har med frågan att göra. Ingen av dessa två lounger har Star Alliance Gold logon och omfattas därför ej av Star Alliance lounge policy, men trots detta är SAS vänliga nog att erbjuda tillgång för alliansens samtliga guldmedlemmar oavsett bonusprogram. Hur kan detta säga något om den eventuella svårigheten med att omklassificera en utrikeslounge som redan har Star Alliance Gold logon? Det skulle förvåna mig om dessa lounger inte specificeras i skriftliga avtal med Star Alliance som därför skulle behöva omförhandlas.
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Hint: SAS Oslo indenrigslounge og SAS Lounge T4 Arlanda

Hur menar du här? Menar du för pax med utrikesbiljett? Bägge dessa lounger är annars öppna för Star Gold :)

Ps. Vilket INTE SilverKris lounge på Changi är för economypax som har Star Gold, de är hänvisade till Krisflyer Goldlounge, för att förtydliga doktorns hint....
 
Last edited:
Toppen