Senaste nytt

En vansinnig combo eller om en resa med A380

Quest - CDG Transfer: Terminal 2E -> 2G på mindre än 1 timme

Följande är nog en gammal nyhet för många men det kan blie en bra heads-up för CDG oskulda.:)
Efter en trevlig resa med A380 var det dags igen att uppleva Europas största flygplats. Oh, Paris! Det är ju fint, det är ju drömmarnas stad! Romantik och music i luften, Eiffeltornet, Champs-Elysées, blommor... Oh, CDG! Romantik...

Att ta sig från en del av terminal 2E efter en TATL till passkontrollen tar minst 10 minuter om inte längre.
Först är det ett par rulltrappor:
cdg 003.jpg cdg 002.jpg

Sen är det ett tåg:
cdg 004.jpg cdg 005.jpg

Om man följer alla skyltar rätt så kommer man fram till passkontrollen:
cdg 006.jpg cdg 008.jpg

Denna gång var kön längre i Access No1. En sak som jag inte fattar är varför har man beslutat att inte använda samma väg med bussar till 2G som man har gjort med 2G->2E. Hur som helst efter 20-25 minuter i kön till passkontrollen välkomnas man av en bransläckare med skylten:
cdg 010.jpg cdg 011.jpg

Sen blir det att gå vidare:
cdg 013.jpg cdg 015.jpg

När du blir trött på alla rulltrappor då är det bara hälften.
cdg 018.jpg cdg 017.jpg

Att hitta bussen till 2G är en quest i sig. Jag skulle inte rekommendera någon med småbarn eller barnvagn att åka genom CDG. Aldrig. Om man är nu inte masochist förstås :)
cdg 021.jpg cdg 020.jpg

Äntligen, efter en liten busstur anländer man i 2G:
cdg 023.jpg cdg 022.jpg

Jag vet inte varför men det är oftast tom bakom check-in diskarna:
cdg 024.jpg

Hur som helst, jag kommer fram till kontrollen, visar min boardingkort och killen där pekar mot snabba gången för mig. Herren bakom mig(med glasögon och i sällskap av en svensk dam) som ser ut lite som HKM blir sur när samma killen pekar till vänster där "pöbeln" går. Det är inte mitt uttryck, det är vad fina damen kommenterade.
Vid min gång blir jag hälsad med "God morgon!" och ett leende. Snabb tittar killen på mitt BC, skannar det och önskar "Trevlig resa!" Han är fransös, men jag fattar lite senare att hans kunskap i svenska kommer ifrån att checka-in massa svenska tjejer som är på väg hemåt.

En till sista rulltrappa och framme ser vi hur trötta av thailändska solen tribaltattuerade svenskarna ockuperade schäslongerna i hallen:
cdg 025.jpg cdg 030.jpg

I denna terminal finns bara Air France lounge. Jag hade lyckats göra hela transfer på mindre än 45 minuter så tänkte nu att kolla mailen och Skypa lite. Efter en kvart eller så var det dags att gå mot gaten och det är ytterliggare 6-7 minuters promenad, inga rulltrappor dock, bara vanliga trappor.
cdg 034.jpg cdg 029.jpg

Hemma möts jag av glada DC och AMEX representanter som kränger sina produkter men jag går vidare. Om mitt bagage kom först eller sist på bandet bryr jag mindre, det är där när jag kommer ner från rulltrappan och det räcker för mig.
cdg 040.jpg
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Tack för fotobeviset vilken håla Charles de Gaulle är. Å tänka att det var till och med ännu värre för bara ett fåtal år sedan.
 
Fler bilder från CDG:
Terminal 2E, det byggs om och till mycket. Går man till vänster strax efter gaterna E67-76 istället för att ta tåget så kan man komma till en annan passkontroll.
airport 004.jpg

Som någon sa tidigare här - "oändlig rulltrappa":
airport 011.jpg

Ett tips till någon som ska till CDG kan vara att om du ser en jättelång kö till passkontrollen fråga gärna vart det ligger en annan passkontroll. Jag har passerat passkontrollen ett antal gånger på 1 minut med bara uttråkade gränspoliser som sällskap trots att vid samma tidpunkt hos den andra kontrollen runt hörnet var det minst 300 pers till varenda kö och även Access No1 hade ett 20-30 tal pers i kön.
 
Lite till tillägg om att resa på A380:
1. Jag har testat att resa på olika ställen i economy kabinen. Bäst av allt tycker jag är sista segmenten av nedre våning, det som är i rapporten. På övre våning är det inte så illa men det är upp till var och en. Det finns annars en hylla med utrymme för saker vid fönster och så kan man ha en kudde där.
Ändå är det bättre att sitta i mittensektionen därnere, mysigare, tystare och lite bekvämare.
2. Rad 90-91 på övre däcket har mycket benutrymme men så får man inte ha något baggage på golvet och det är begränsad med fickor osv, det finns heller inget USB uttag där.
3. Raderna upp till 27 är bra men det kan kännas lite för crowded där.
4. I nästa sektionen, raderna 30-42 kan det finnas för många barn, tonåringar, sällskap som reser tillsammans. Särskild sista gruppen kan ställa till oväsen och mycket trafik fram och tillbaka till sina säten, kompisar, bara hänga där och gapskratta mitt i natten. De också kännetecknas av enorma 70-100(hehe) liters ryggsäckar och brukar organisera gruppbesök till toa.
5. Övre däcket är bäst om du vill ha en äkta A380 upplevelse och då gäller raderna 81-88 med maskin utan PV eller endast rader 88/92 med PV:
 
Toppen