Senaste nytt

En udda flygresa: Västerås – Uppsala i en Piper PA-28 Archer

ESSA

Medlem
Tack för rolig udda rapport!
Jo-berg är mycket bekant och hemmaklubb för dåvarande pojkvän med PPL. Flög ofta med SE-KML, också en Piper.

Minns speciellt en lördagsflygning till Visby för trerätters lunch i solen. Vi tog oss till och från "mijuren" på rollerblades.

Saknar de spontana flygturerna som det bjöds på då.

Fast jag föredrar Peltor-lurarna så att man hör konversationerna över radion. ;-)
 

Jonas C

Medlem
Få rapporter från Uppsala här, kom ditt PRIORITY-taggade bagage först eller sist där? :)
Absolut, bagagehanteringen sköttes utmärkt. Själv reste jag bara med handbagage, men det incheckade bagaget kom ut på direkten efter landning :p

Fantastiskt reseberättelse och jättefina bilder (speciellt den över fältet som jag gärna använder som bakgrund med din tillåtelse).
Tackar! Det får du gärna göra :)

Har flugit till/från Västerås många gånger. För några år sedan lyfte vi från Bromma, flög till Västerås för en kaffe och så hem igen. Allt för att flyga ihop de timmar som krävs för att behålla certet. Ferry flygningar har jag bara gjort i Sydafrika men är tacksamma flygningar då det som sagt inte kostar något
Jo att behålla flygcert verkar vara lite som när man försöker behålla sina guldkort, alltid denna ständiga jakt på flygtimmar och gärna så billigt som möjligt. Ferry flights kan ju betraktas som mistake fares i det avseendet.

Kul med en ovanlig reserapport, grattis till 6000 inlägg.
Tack! @bnr

Hur var det med in-flight service?
Den uteblev tyvärr då flygvärdinnorna beslutat sig för att gå ut i strejk dagen innan.

Härlig rapport och grattis till 6000 inlägg! Men måste ändå fråga i sann BC-anda; tjänade du några bonuspoäng på resan?
Tackar! I detta fall blev det inga poäng då flygningen kostade 0, men på revenue flygningar så ska man tjäna poäng ;)

Fast jag föredrar Peltor-lurarna så att man hör konversationerna över radion. ;-)

Jo, det blev lite svårt att konversera med varann med Bose hörlurarna på. Men till nästa gång hoppas jag att det finns ett par headsets åt mig :)
 

Glenn E

Medlem
Det planet har jag rattat när det begav sig. Jag hade A-cert mellan 1988 och 1991 då jag emigrerade till San Francisco i 3 år. 180 hk hade väl Archer? Sedan hade även Chalmers flygklubb en Cherokee med 160 hk.
Tack för rapporten!:)
 

Juraj

Medlem
Jättefin rapport från mitt hemmafält!

Och lite off-topic, man kan inte starta bana 05/23 då det två olika banor, eller ja, samma bana men två olika håll. 05 betyder att det är cirka 50 garder (dvs år nordost) och 23 är cirka 230 grader (åt sydväst). Om någon är intresserad kan jag utveckla det vidare, det är nyttig info när en flygnörd väljer sida på ett kommersiellt flyg på jakt efter den bästa utsikten (t.ex. när man landar på EWRs bana 22L så får man en fin utsikt över Manhattan på vänster sida).
 
Toppen