Senaste nytt

En tur med den flygande bränsletanken och en oväntad tvist (Boston)

Kan helt klart säga freedom trail. Lagom långt och en massa vattenhål på vägen. En dos amerikansk historia när den är som bäst. Sen om man är lite tacky och gillar sina tv-serier kan man ju alltid dricka en öl på "cheers / skål". Visst, överpris, men det är ju också det att dricka öl på baseball (det enda vettiga man kan göra på en match enligt min mening".

Är du foodie kan jag rekommendera en dag upp till Maine för att äta grym hummer.
 

palmen

Moderator
Om du ska dricka öl är Trillium det första ställe du ska besöka. Ligger mitt o stan, själva bryggeriet en bit utanför.
 

Hachans

Medlem
Hur är det med lutningen på dessa stolar i Business @Hachans ?
Är det typ 170 graders lutning eller blir de helt platta i nedfällt läge?

Jag vet inte exakt gradantal, men helt platta blev dem inte. Jag som är lång av mig kände som att jag liksom fick ett glapp där min kropp inte fick något stöd av stolen mellan höften och bröstkorgen i helt utfällt läge därför att jag hamnade fel. Svårt att beskriva, men inte superskönt. Tyckte det var väldigt mycket mer bekvämare att ha stolen sittande i delvis utfällt läge. Då kunde man slumra.
 

Hachans

Medlem
Hur är det att flyga narrowbody över Atlanten? Nån skillnad med avseende på turbulens eller flygkomfort?

Vi hade väldigt lite turbulens den här gången så ur det hänseendet var det ganska lugnt. Visst är det trängre dock, toaletterna är pyttesmå, buffén som stod uppdukad hittade jag inte först. Den stod inklämd mot nödutgången i främre galleyt vilket jag först reagerade på när det stod två snubbar där och agerade suspekt (valde godis). Allt var inte framdukat, ville man ha kaffe, läsk eller så fick man be om det vilket var okej. Men servicen var snabb, all mat man ville ha fanns och så. Nu vet jag inte hur det kändes bak i SAS Go, men det misstänker jag att jag kommer få uppleva snart.
 

Hachans

Medlem
Efter många om och men tänkte jag mig nu skriva uppdateringen om själva resan och början av hemresan. Målet med resan var som sagt inte så mycket turista, utan hälsa på vänner vars son jag tog hand om när han var liten och nu börjar college. Det är bara han som blivit äldre dock, inte jag. Under resan har jag även jobbat en del så det har inte blivit så mycket turistande, men det är ingen fara.

Mitt mål var de södra förorterna av Boston, den hyfsat välmående South shore bestående av bland annat Hingham, Cohasset och Scituate. Dessa orter är fantastiskt fina att hälsa på i, men fullständigt omöjliga att navigera utan bil. Har man bil så tveka inte att ta er hit.

2016-08-15 19.26.58.jpg


Det finns dock sätt att ta sig runt, även om det är dyrt och besvärligt ibland. Till exempel kan man ta en uber till pendeltåget (eller be om skjuts). När tågen går och det inte ligger ett träd ivägen för tåget. Det blev inget Boston den dagen, jag drog och shoppade på South Shore Plaza istället.

2016-08-17 14.18.49.jpg


När man tröttnat på de pitoreska småbyarna så kan man vandra i området, testa mikrobryggerier och besöka Plymouth och skratta åt turisterna som på allvar tror att pilgrimerna la sig under en sten inte större än en betongsugga och sov under sin första natt i det förlovade landet. Egentligen var det det betydligt längre ut på Cape Cod eller på någon av öarna - man är inte säker - men man ska inte låta sanningen stå ivägen för en god historia. Plymouth rekommenderas varmt, dels på grund av tillgången till både lokalt vin och öl, men också för att det är ett trevligt ställe att njuta av havet ett par timmar och kanske eventuellt åka ut och glo på valar vid rätt årstid. Kan även rekommendera Provincetown längre ut på Cape cod. Ett extremt hbtq-vänligt område med barer, coola restauranger och liknande. Har man mycket pengar är också Marthas vineyard eller Nantucket kul.

2016-08-18 17.18.07 HDR.jpg


En av dagarna kom jag till slut in i Boston. Självklart passerades ett av mina alma mater, Harvard innan jag begav mig ut på shoppingäventyr. Kollektivtrafiken i Boston är bra, det finns även pendelbåtar för den som gillar när det gungar under fötterna. Missa inte öarna ute i Skärgården, de är coola. Och innan någon frågar, logga (T:et) för Bostons kollektivtrafik är stulet av Stockholm någon gång. Men SLL verkar inte ha några problem med det.

2016-08-19 15.07.53.jpg
2016-08-19 12.49.31-1.jpg


Norr om Cohasset ligger orten Hull (nej, inte dess namne i England). Massachusetts är ju inte direkt känt i Sverige för annat än Boston, än mindre stränderna. Men de är kanonfina på många ställen. Folk kommer långt bortifrån för att hänga här (något färre för att bada men det är för att amerikanarna liksom jag är badkrukor och bortskämda med Floridas vatten). Missa inte stränderna om ni kommer hit.

2016-08-20 17.37.20.jpg


Ingen resa till Boston är komplett utan en resa till New York såklart, det är ju ändå så nära. Dit fick det bli bussen. Går ju inte att lyxa med business class hela tiden. Reste med Boltbus, vilket är ett systerbolag till Greyhound som skapades för att möta lågpriskonkurrensen. När jag åkt med dem tidigare så har det alltid varit bra bemötande, rast längs vägen, gott om plats i bussen och liknande. Nu är allt det som var bra borta. Fyra timmar utan stopp i en väldigt trång buss är inte kul. Men det är billigt och smidigt. Kissa innan och ta med snacks på bussen. Protip är att det ligger en väldigt fräsch toa innanför tunnelbanespärrarna på 34th street/Hudson yards vilket är dne nya stationen på linje 7 som öppnat och dit bussen oftast ankommer. Jag vet att orden fräsch, tunnelbana och New York låter som motsatser i vissas öron men just här funkar det bra.

2016-08-22 09.09.18.jpg


Bodde gjorde jag på nyöppnade Even Hotels i Brooklyn (IHG-kedjan). Kostade drygt 150 dollar/natt, men det var väldigt fräscht och tycker man det är kul att träna så kommer man gilla det. Jag är inte så road av det. Men man kunde se frihetsgudinnan. Och grannarnas aktiviteter på kvällen.

2016-08-22 15.04.57-1.jpg
2016-08-22 15.05.17-1.jpg


New York avklarades med två kompisar, varav en var lokal och tog med mig till ett hål i väggen på Lower east side som ni verkligen borde prova om ni gillar comfort food. Åt fried chicken sandwich med gravy. Precis så gott som det låter (alltså jätte!) och billigt. Hade aldrig hittat det om jag inte haft hjälp. Cheekys heter stället. Ni hittar adressen på deras webbsida. Kan även rekommendera dumplings i området. Det är billigt, men kom ihåg att cash is king - inga eurobonuspoäng här inte. Men för tre dollar för 12 dumplings helt okej.

New York var helt fantastiskt som sagt. Den sällsynta och för Amerika exklusiva pokemonen Tauros fångades också in när jag ändå var där.

Nu sitter jag dock på Logan airport och väntar på ett sent SK968. Jag gjorde en cash upgrade vid checkin (ja, jag vet, inte poäng) för att det är roligare att vänta i loungen.

SAS har sin incheckning allra längst bort i terminalen men den är inte så stor. Kort väntan i business check-in och en väldigt trevlig dam som lät sig charmas av min otroliga charm. En meal voucher senare är jag igenom fast track security och på väg mot Air France lounge, vilket är den loungen som verkar ta hand om typ alla flyg här i terminal E.

Personalen var trevlig och loungen lugn. Matutbudet sådär, men det finns lite varma alternativ och såklart en del dricka. Stort plus på min lista är de nybakade kakorna de kom runt och bjöd på. De satt fint!

2016-08-28 16.27.10.jpg

Air France lounge är undangömd i ett av hörnen i terminalen. Nerför en konstig trappa hittar man den.

2016-08-28 16.28.47.jpg

Matbuffén, med kall mat. Den varma kom lite senare när Air France egna kunder började trilla in för avgången till Paris.

2016-08-28 16.34.51.jpg

Bubbel fanns det såklart, men ingen champagne! :(

2016-08-28 17.12.08.jpg

Dryckesavdelningen är ganska generös dock.

2016-08-28 17.39.57.jpg

Mat med amerikanskt bubbel. Smakade okej.

2016-08-28 18.11.40.jpg

Samma amerikanska bubbel med nybakt kaka. Allt är förlåtet. Det var gott.

Nu börjar boarding närma sig. Jag hoppas kunna uppdatera om sista biten på resan när jag väl är hemma! Håll tillgodo så länge!
 

Attachments

  • 2016-08-18 21.26.28.jpg
    2016-08-18 21.26.28.jpg
    71,1 KB · Visningar: 184

Holloman

Medlem
Då fru Ricci inte ville/orkade följa med på en weekendresa till Boston i mitten av september...så kommer jag att vara gräsänkling i Boston....:)

Är intresserad av förslag att göra......(har bara varit i Boston 3 dagar tidigare för något år sedan)....

Förstår inte varför det är så svårt att få dem att förstå tjusningen med impulsdrivna långweekends i städer valda efter vilka som flyger dit.
 
Toppen