En "tokresa" med "grisen" en midsommarafton

Diskussion i 'Reserapporter' startad av airbus380.se, 25 Juni 2014.

  1. airbus380.se

    airbus380.se Medlem

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    SÅ var det så dags för ännu en milerun! Det fattades ett antal miles för att kunna ta ut bonusresan på SAS och en sväng söderut var räddningen. Vad är väl det lämpligare att göra det än en midsommarafton, det var ju bara ca 10 grader i Stockholm i alla fall.

    Nu blev målet Barcelona, ja nu var inte staden målet utan det var flygplatsen, men själva resan var ju poängen. I god tid ute på Arlanda för att hinna ta ett enkelt mål i Guldloungen, som var ganska välbesökt av barnfamiljer. I loungen andades sommar och alla såg behagligt nedstressade av att kanske vara på väg mot en trevlig semestervistelse.

    IMG_0730.JPG
    Boeing 737-600 LN-RRP vid gate 12, parkerad bredvid en annan LN-maskin.

    Kl 15.45 var avgången för SK 2585 mot Barcelona från gate 12. Idag var det "grisen" dvs Boeing 737-600 som nästan fullsatt skulle ta oss till Spanien. Besättningen var tre personer, en 737-600 har bara 123 platser. SAS plus var de första sex raderna.

    IMG_0733.JPG
    Plus och plus! Inte mycket komfort i denna stol...

    Vi lyfte på exakt tid från bana 2 från ett ganska tomt Arlanda. Flera Norwegianplan fanns på plats och några andra SAS-kamrater. Qatars Boeing 787 stod nästan längst ut på F-piren och borta vid en av hangarna var Ethiopiens 763 dagparkerad.

    En nackdel med att flyga 736 är att den saknar Wifi, en tillgång på andra plan som man börjar att vänja sig vid. Jag hade räknat med att läsa lite på BC och dagens tidning.

    Det som serverades på nedflygningen var en pizzabit, en smörgås samt en sallad. Salladen var riktigt smaklig. Om man nu har som mål att premiera plusresenärer ska inte salladen serveras i en pappkartong – det är inte plus. Däremot var det glas till vinet, medan Ramlösan serverades i ett plastglas.

    Vi landade tio minuter före avsedd tid i Barcelona, det betydde att jag hade hela 60 minuter på mig innan avgången mot Stockholm! Men en vända till deras lounge hanns med, som tyvärr saknar all form av mat – oliver, chips, vin och vatten fanns att tillgå, och glassen var också slut. Men det var ju Aegeans guldkort som fick betala mitt vin och tilltugg.

    IMG_0737.JPG
    Ett gott spanskt vin (Vina Pomal) lite tilltugg och en utsikt. Glassen var tyvärr slut...

    Strax utanför loungen finns en delikatessbutik, jag hade handlat lufttorkad skinka där på min förra MR, men den här gången blev det 80 gr Fois Gras à 14.95 euro - det var ju trots allt midsommarafton.

    IMG_0739.JPG
    Estocolmo väntade mig om 3,5 timme igen!

    Jag bordade min kära 736 SK2586 kl 19.45 - avgången var 20.05 - och hade nu valt plats 2A mot 2F på väg ned. På planet mötte jag ett par som även hänger på BC. Taggen avslöjar oss! SAS plus var nu de fyra första raderna.

    Så än en gång blev det sallad, vitt vin, ramlösa och en god chokladbit från Lindt.

    IMG_0741.JPG
    Klart ätbar! Trots att det blev samma rätt två gånger idag - men medelresenären åker väl inte tur och retur med samma flyg heller...

    Rutten åter gick via Toulouse och över Paris - där kapten Marin gjorde ett utrop om sevärdheter i Paris som faktiskt gick att se från luften, som Eiffeltornet, Triumfbågen etc. Vi flög in till svenskt luftrum via Malmö och via ostkusten till Arlanda där vi landade på bana 2 kl 23.30.

    Arlanda Express tog oss punktligt med avgång 00.05 på midsommardagen till stadens centrum med det glada utropet "and we want to say welcome back to those who are living here".

    PS! Egentligen var berättelsen slut här, men redan 06.51 på midsommardagen satt jag på Arlanda Express igen på väg mot ARN! Jag hade en flight till Köpenhamn och vidare mot Skåne. Strejken hade ju omöjliggjort min resa ned så jag tänkte hyra bil. Men strejken tog slut och plötsligt vara nästan alla flighter så gott som slutsålda på alla turer under midsommardagen. Så det var att välja mellan en fakirresa eller vänta till kl 1800…
     
    18 personer gillar detta.
  2. SeaPlanePilot

    SeaPlanePilot Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det var trevligt att träffas airbus380.se!
     
    2 personer gillar detta.
  3. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Nu är det här nörderi på hög nivå, men av bilden på stolen att döma så är det 120-sätesvarianten med toalett just framför 2 A-C :)

    Mvh
    /NotRyan
     
    2 personer gillar detta.
  4. airbus380.se

    airbus380.se Medlem

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Du har rätt - en efterkoll visar att det var 120 platser.
     
  5. Henrik_B

    Henrik_B Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Mer nörderi, men kan inte släppa det (måste vara BC's fel). Flög SK igår AMS-OSL. Det var ljusblå fuskläderstolar i den kabinen (?). Trodde jag hade kommit in i en tidsmakin som skulle ta mig till 1984. Vad var detta för stiliga stolar?
    NotRyan Överlevde f.ö. Wizzair härom veckan! Fick tom ta med mig hur tungt handbagage jag ville:) Slå det ni!
     
    Last edited: 25 Juni 2014
    1 person likes this.
  6. NotRyan

    NotRyan Medlem

    SK828 flögs av LN-RRE "Knut Viking" den 24e. Jag har tyvärr inte hittat några interiörbilder från den... :(

    Skulle jag försöka ta med hur mycket handbagage som helst på nästa flight menar du? :D
     
  7. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Flyprat har lite info om LN-RRE.

    LN-RRE - Flyprat
     
  8. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    LN-RRE är kanske ett av planen som egentligen skulle ägts av Air Europa men som SAS tog över någon gång under tillverkning och som har en icketypisk inredning. Låter så faktiskt.

    EDIT: 2 minuter sen.
     
  9. Henrik_B

    Henrik_B Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    NotRyan Det finns ingen maxgräns på vikten så länge man håller sig inom maxmåtten på bagagets storlek.
     
  10. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Haha, när jag har varit ute på långresor så har mitt handbagage vägt 25 kg vid något tillfälle (OBS! Ej fulflyg) :)
     
    2 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×