Senaste nytt

En skvätt Seoul, lite Tokyo och en heldag i Addis Abeba...

Smuffe

Medlem
Goa Businesskamrater...

Många av oss är bereste och flera har gjort fler världssnurr än några av oss kan drömma om.
Jag har betat av än den ene efter den andre reserapporten från exotiska resemål och har drömt mig bort.
Själv hamnade jag i Manila för snart 1 1/2 år sedan men nu är det dags att ta mig tillbaka till kallare breddgrader... *BRRRRR*!!!

Som några av er har sett så planerar jag följande rutt, tack vare tips härifrån BC :) :

Asiana Airlines, 8 November: 00:10 MNL - ICN 04:55
Asiana Airlines, 8 November: 09:00 ICN - NRT 11:20
Ethiopian Airlines: 8 November: 20:10 NRT - ADD 07:00
Ethiopian Airlines: 9 November: 22:00 ADD - ARN 06:30

Så kära vänner... Lite frågor om ovan rutter och destinationer:

Seoul
- Hinner jag in till Incheon för att uppleva en minimal del av Seoul och vad hinner jag då göra?
Eller ska jag hoppa det helt och hållet?
- Om jag inte hinner med något, kan man ta sig ut till landside för att få en stämpel i passet och
sedan ta sig tillbaka airside?
- Finns det en Starbucks inne på ICN?
- Vad får jag inte missa på ICN?
- Vilken/vilka lounger är lite av ett måste?

Tokyo
- Att hinna in till stan räknar jag skarpt på och NEX är det ultimata sättet att ta sig dit för att spara
tid... Men vad hinner jag med på säg... 6-7 timmar?
- Mat/restaurang vid lunchtid?
- Sevärdhet?
- Pub?
- Starbucks... Inne i stan eller på NRT?

Narita
- Vad får jag inte missa på NRT?
- Vilken/vilka lounger är lite av ett måste?

Addis Abeba
- OM nu jag helt går bet på ett hotell i Addis (jag landar ju ändå på morgonen och åker till
flygplatsen efter klockan 18:30... Finns det ett hotell som man kan hyra ett rum på för att få tillgång
till deras pool?
- Lunch på hotellet eller på stan?
- En bra/kul/trevlig/minnesvärd lokal pub/bar för att bli lite kultiverad önskas. I så fall, vilken?
- Starbucks... Finns det i stan?

Stockholm
- *BRRRRR*!!!

Tack för att BC och ni medlemmar finns.
Jag har lärt mig kolossalt mycket under de här åren och det är ett privilegium att jag tack vare ovan resa får M&S Gold Elite och minst tre år på den högsta nivån. Det trodde jag aldrig för ett par år sedan. Så, tack!

Trevlig kväll!
 

Fredrik

Medlem
Lycka till med resan. Det ser spännande ut. Kan inte hjälpa till med så många tips mer än att föreslå att du slår ett besök i Seoul ur hågen. Incheon ligger långt från stan.
 

Smuffe

Medlem
Lycka till med resan. Det ser spännande ut. Kan inte hjälpa till med så många tips mer än att föreslå att du slår ett besök i Seoul ur hågen. Incheon ligger långt från stan.

Förstod lite det, därför lade jag till Incheon som alternativ. En lokal Bibimbap eller annat en bit från flygplatsen är mer än ingenting.
Men annars får jag nöja mig med två stämplar och utforska flygplatsen. :)
 

agehall

Medlem
Att hinna in till stan räknar jag skarpt på och NEX är det ultimata sättet att ta sig dit för att spara
tid...
NEX är allt utom "Express". Jag vet inte riktigt vad som är bättre, men förvänta dig inte en Arlanda Express-upplevelse. Det tar en bra stund att komma in till stan och kolla även upp när det går tåg tillbaka - jag har råkat ut för att tågen inte alls går så ofta som man kunde hoppas och det är inte en rolig upplevelse.

Fixa gula febern vaccin för att slippa ev problem om du ska in i landet. Är kanske inte strikt taget nödvändigt för Etiopien, men ska man sätta sin fot i Afrika är det ett smart drag att vaccinera sig oavsett.
 

dino_81

Medlem
Tokyo.
Isf NEX råder jag dig att ta Keisei Airport Express till Ueno. Sedan åker du med Yamanote Line till Tokyo Station och tar en titt i Ginza. På vägen tillbaka till Ueno stannar ni till vid Akihabara och kollar in något av elektronikvaruhusen.

Starbucks finns överallt i Tokyo, och så klart även på flygplatserna. Antar att det är någon form av souvenirkopp du vill åt?

På Narita rekommenderar jag ANA lounge, den närmast 50-gaterna. United finns också men den är inte i samma klass som ANA:s dito.
 

Dr. Miles

Expert
Tokyo.
Isf NEX råder jag dig att ta Keisei Airport Express till Ueno. Sedan åker du med Yamanote Line till Tokyo Station och tar en titt i Ginza. På vägen tillbaka till Ueno stannar ni till vid Akihabara och kollar in något av elektronikvaruhusen.
Om man vill åka till Ginza från Tokyo Narita, det går att ta Keiseis Sky Access Express till Higashi-Ginza (Ginza östra) utan byte.
Biljetten kostar 1.330 JPY (ca 100 SEK) per enkelbiljett och resan tar ca 75 minuter.

Access Express | KEISEI Electric Railway


Jag skrev lite om detta i en annan tråd.
[Tips] Till dem som vill byta mellan Tokyo Narita och Tokyo Haneda med övernattning | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Smuffe

Medlem
@agehall
NEXt to nothing med andra ord... Då är det 50/50 på om jag stannar kvar i stadsdelen Narita eller om jag kör en rövare och tar Keisei Airport Express till Ueno och vidare enligt @dino_81 förslag och tips. Jag vill ju inte missa Jet Lag Club i Narita. :)

Jag sitter ju här i Manila så vete tusan om gula feber vaccin är tillgängligt eller kostar 30000 pesos.
Jo, åker jag till nya kontinenter utanför Europa och Asien så vill jag vaccinera mig men... Återkommer om hur jag löser det.
Uppskattar omtänksamheten och påtryckningen om att hålla mig säker och frisk. :)

Starbucks finns överallt i Tokyo, och så klart även på flygplatserna. Antar att det är någon form av souvenirkopp du vill åt?

På Narita rekommenderar jag ANA lounge, den närmast 50-gaterna. United finns också men den är inte i samma klass som ANA:s dito.

Ja, jag dricker helst inte kaffe på Starbucks om det finns andra alternativ. BO's Coffee i Filippinerna är betydligt bättre!
Helt rätt, jag köper en mugg från varje stad som jag är i. Anser att det får räcka som souvenir på mina resor. De tar liten plats i bagaget och är praktiska när man är hemma.

ANA lounge it is then...

@Dr. Miles
Jag ska gräva mig igenom trådarna som du har länkat till. Har läst en hel del genom åren men man tappar bort de efter ett tag.
Hinner jag inte med en snabb tur in till Ginza och Ueno så sparar jag nog de till en lite längre tripp. Restid från Narita och tillbaka verkar ta lite väl lång tid.
Väl i Sverige kan jag alltid hoppa på en kampanj mellan fredag och söndag med SAS och få in lite nya fräscha EB poäng. :)

Topp och tusen tack för tipsen... och omtänksamheten. ;)
 

Dr. Miles

Expert
Hinner jag inte med en snabb tur in till Ginza och Ueno så sparar jag nog de till en lite längre tripp. Restid från Narita och tillbaka verkar ta lite väl lång tid.
Ja, det är viktigt att komma ihåg att Tokyo Narita ligger ca 70 km bort från centrala Tokyo.
Oavsett vilken färdmedel man väljer, det tar minst ca en timme i slutändan.
 

Smuffe

Medlem
Då är alla biljetter bokade och betalda... eller?!
Ethiopian Airlines hemsida vid betalning måste ju vara det största skämtet som jag har skådat. Hemsidan är riktigt usel också..!
Gick in, skulle boka, valde sittplats på 787-800 mellan NRT och ADD där det skulle bli 13A vilket är den främre bulk head bakom business class.
Vid betalning genomför jag det med mitt Nordea VISA och bekräftar med BankID. Får efter en stund beskedet att betalning inte kunde genomföras.
Höll bokningen i 24 timmar, provade igen ett par minuter senare med samma resultat.

Eftersom priset mellan MNL och ICN hade stigit på de flighter som jag var tvungen att ta för att få det hela att gå i lås så bokade jag biljetterna med EVA och Asiana på deras hemsidor, betalade och allt bekräftat och pengar dragna från kontot.
Tillbaka till Ethiopians hemsida, gick in på min bokning men blev omdirigerad till något skämt till sida där de påstod att jag var en BOT eller annat farligt och hade loggat min IP-adress så det gick inte alls...

Efter mycket om och men så ringde jag till deras kontor här i Manila tre gånger varav de två första fick jag två stycken felaktiga telefonnummer som inte fungerade samt en mailadress för ticketing/reservations som inte heller varken fick svar eller så existerade den inte.
Hur som helst, de ordnade upp det hela över telefonen, jag knappade mitt mobila BankID efter att ha gett henne kortnumret (jag vet, korkat men jag hade inte så mycket val) och idag var jag uppe på kontoret och fyllde i en lapp, fick biljetten utskriven i pappersform, bokningsbekräftelsen mailad och att den var Confirmed. So far so good!
Jag betalade $15 USD extra i serviceavgift för att de ordnade det personligen och med tanke på allt strul och risken för att missa bokningen och fastna i Tokyo och betala minst det dubbla så ansåg jag det vara värt det.
Nu till det intressanta... Det har fortfarande inte dragits några pengar från mitt konto. Skulle landa på $671 men inga pengar har dragits från mitt konto i skrivande stund.
Så vad anser panelen..?
Biljetterna är confirmed och finns utskrivna och mailade men jag har endast betalat $15 i cash trots att de har gjort allt manuellt med mitt kort både över telefon och bekräftat kortet och ska ha betalat med det på kontoret. Det finns inte ens en reservation såsom för Eva Air och Asiana...
Är risken att de kan ta tillbaka bokningen och annullera den?

Här nedan är i alla fall resplanen:

08 NOV 2017 - 03:40 MNL-TPE 06:00 - BR262
08 NOV 2017 - 06:55 TPE-ICN 10:20 - BR170
08 NOV 2017 - 15:10 ICN-NRT 17:25 - OZ106
08 NOV 2017 - 20:10 NRT-HKG-ADD 07:00 ET673
09 NOV 2017 - 22:00 ADD-OSL-ARN 06:30 ET714

Samtliga i Eco men fick bulkhead window på 13A mellan Tokyo och Addis och hoppas kunna få Exit mellan Addis och Arlanda.

Rakaste och snabbaste vägen hem till Stockholm... o_O

Vad gäller resan till Tokyo så behöver jag ett råd samt ett hjälp om någon befinner sig i Tokyo under överskådlig framtid...

1: Råd; Vad göra i Seoul/Incheon i 5 timmar?

2: Hjälp; Jag har blivit förälskad i denna skönhet som dessvärre endast går att köpa i Japan utöver någon enstaka på Ebay och Amazon:


Den finns i denna butikskedja för motsvarande omkring 1000 SEK...

https://www.biccamera.com.e.lj.hp.transer.com/bc/item/3048129/

BicCamera. com | Kenwood Bluetooth Speaker ASBT77H

Tanken var att ta mig till närmaste butik efter att ha bokat den online men den butiken ligger 1 timme bort + minst en kvart att hitta till just den butiken.
Om jag i teorin hade hunnit med tåget som går 17:40 så är jag där omkring kl 19:00.
Med språkförvirring samt betalning och tillbaka till nästa buss/tåg så är jag inte tillbaka på Narita förrän mellan kl 20-20:30 och då har jag missat mitt flyg till Addis...

Kommer någon av er, kära forumvänner, befinna sig i Tokyo eller andra delar av Japan under kommande överskådlig tid som kanske har tid/lust/ork/möjlighet att svänga förbi och inhandla denna ljudliga juvel?
Självklart skickar jag över pengar via Swish eller på annat sätt i förväg. :)
Alternativt om någon känner till en butik i närheten av Narita (Tax Free butikerna som säljer elektronik, inklusive ovan nämnda kedja som finns på Terminal 2, har den inte i lager, verkar även gälla den på Henada...) där jag hinner fram och tillbaka på säg... 1 timme-isch?

Nåväl, har ni läst så här långt så tackar jag för att ni har tagit er tid samt gett mig tips, råd,
Trevlig kväll och Happy Helloween!
 
Toppen