En resa till Island - Grönland - Alaska

Diskussion i 'Reserapporter' startad av aikputte, 14 September 2014.

  1. aikputte

    aikputte Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tänkte berätta om vår semesterresa till Island, Grönland och Alaska. Vi gjorde en liknande resa förra året men detta år var nyheten för oss Alaska.

    Det är min första rapport så jag hoppas den funkar hyfsat bra :)
    Jag bokade allt själv via flygbolagens och hotellens egna hemsidor.

    Om ni vill se alla mina bilder från resan så finns dom att se här:
    http://phbuss.1g.fi/gallery/Fotogalleri/Island - Grönland - Alaska september 2014/

    Här finns en Google-karta som visar vart i världen vi var när jag tog bilder och åkte på sightseeing.
    Alaska resa

    Ignorera linjen som går från Unalakleet till Barrow…


    Jag har även spelat in några filmer som finns att se på Youtube:
    Island:
    Grönland:
    Unalakleet:
    Barrow:
    Flightseeing Anchorage:
    ----------------------------------------------------------------------------------
    SAS flight SK1041 Kiruna KRN – Stockholm ARN
    Avgångstid:
    15.00
    Ankomsttid: 16.35
    Varaktighet: 1h 35min
    Datum: 31 augusti 2014
    Flygplanstyp: Boeing 737-600
    Sittplats & Klass: 2F SAS Plus
    Jag tog flyget till Stockholm, planet var ganska fullt men i SAS Plus var det bara ca 50% bokat och det fanns en ledig plats på varje rad så jag hade ingen direkt bredvid mig. Det serverades dryck och någonting att äta, jag valde en chokladmuffin.

    Vi landade ca 15 minuter före tidtabell men det tog ca 20 minuter extra innan bagaget kom och mitt bagage var bland dom 10 första på bandet.
    -----------------------------------------------------------------------------------
    Clarion Hotel Arlanda
    31 augusti – 1 september
    Dubbelsvit
    Pris: 2038kr

    Jag checkade in på hotellet, allting var förbetalt så det gick väldigt fort och personalen var trevlig som alltid. Rummet var en hörnsvit på 11e våningen och var väldigt fin. Det fanns en stor minibar som tyvärr inte ingick.

    Man gick in i en hall och till vänster var en toalett och ett vardagsrum med soffa, tv och kaffemaskin och utsikt över Sky City.
    Till höger från hallen var sovrummet och det stora badrummet med dusch och badkar, utsikten var mot långtidsparkeringarna och flygtornet.

    Senare på kvällen så mötte jag upp mitt resesällskap som kommit med ett annat flyg.
    Morgonen efter checkade vi ut, utcheckningen gick lika fort som vi checkade in och det var samma kille i receptionen.

    IMG_4603.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    SAS flight SK843 Stockholm ARN – Oslo OSL
    Avgångstid:
    07.45
    Ankomsttid: 08.45
    Varaktighet: 1h
    Datum: 1 september 2014
    Flygplanstyp: Boeing 737-600
    Sittplats & Klass: 7F SAS Plus
    Vi checkade in vid disken där det inte var någon kö, damen vid incheckningen var nog lite frågande till att vi skulle checka in där eftersom vi inte ser ut som ”affärsfolk”. Sen gick vi genom Fast Track där det var ca 10 personer före i kön jämfört med ca 50 som stod i kön på den vanliga kön.

    Sen gick vi till SAS Gold Lounge och vilade lite, det var kanske runt 20 andra gäster där.
    Flyget var ganska fullt men lyfte i tid, vi fick frukost och vi landade i Oslo ca 10 minuter före tidtabell.

    När vi anlände till Oslo så gick vi genom transferkontrollen och sedan vidare till SAS nästa lounge där det var lite mer folk, väl där så vilade vi lite till innan vi gick till gaten.
    ----------------------------------------------------------------------------------
    SAS flight SK4787 Oslo OSL – Reykjavik KEF
    Avgångstid:
    10.05
    Ankomsttid: 10.55
    Varaktighet: 2h 50min
    Datum: 1 september 2014
    Flygplanstyp: Boeing 737-800
    Sittplats & Klass: 7F SAS Plus
    Vi lyfte i tid igen, det var ganska mycket folk på detta flyg också. Vi erbjöds dryck och någonting att äta.
    När vi kom fram till Keflavik så tänkte vi att vårt bagage skulle vara bland dom första vid bandet men icke, vi var 3-4 personer som bytt flyg i Oslo som inte fick våra väskor alls.

    Irriterad var man när man gick till Baggage Service och berättade vad som hänt, dom tog mina uppgifter och vid vilket hotell vi skulle bo på, hon sa att bagaget troligen skulle komma senare ikväll vid kl 18-19.
    Något irriterade gick vi till den förbokade flygbussen in till BSI Busterminal, ösregnade gjorde det också.

    Vi gick av flygbussen och promenerade 15 minuter till hotellet och regnet tilltog och blötte ner alla våra kläder och när vi kom till hotellet så var vi dyngsura.
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Radisson Blu Saga Hotel
    1 september – 3 september
    Juniorsvit
    Pris: ca 5100kr

    Vi kom till hotellet ca kl 12.30 dyngsura och hoppades på att vi kunde checka in men nej, rummet var inte klart. Vi väntade till ca 13.30 och frågade igen, receptionisten hade glömt bort oss fast vi satt mittemot receptionen, men visst städerskan hade tryckt på någon knapp att rummet var redo.
    Så vi gick upp dit och såg att allt var stökigt så vi gick ner igen och sa att det inte var klart och satte oss och väntade igen.

    Runt 14.30 var rummet klart och vi gick upp för att vila och torka lite kläder innan vi skulle på bussguidning en timme senare runt Golden Circle.

    När vi kom tillbaka till rummet kl 22.30 så frågade vi receptionisten om våra väskor hade kommit men det sa hon att dom inte hade men när vi väl kom upp till rummet så stod väskorna där och vi blev lite gladare för nu kunde vi byta om.
    Hotellet var inte speciellt roligt eller modernt, om ni vill läsa en recension så finns det senare på Tripadvisor. Observera att jag var CCG-medlem.

    IMG_4609.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Air Iceland flight NY231 Reykjavik RKV – Kulusuk KUS
    Avgångstid:
    10.15
    Ankomsttid: 10.05
    Varaktighet: 1h 50min
    Datum: 2 september 2014
    Flygplanstyp: Fokker 50
    Sittplats & Klass: 12D Economy
    Vi tog en kort taxiresa på knappt 5 minuter till Reykjaviks inrikesterminal. Vi var lite tidiga till incheckningen som öppnades 1 timme innan avgång. Sen var det säkerhetskontroll och direkt efter den var det en liten vänthall vid gaten och en liten taxfreebutik.

    Vi promenerade ut till flygplanet och planet blev ungefär halvfullt, det satt ingen på raderna bakom oss.

    En flygvärdinna fanns på planet och gick runt med fri dryck och för oss som hade bokat en guidad tur i Kulusuk så ingick även en gratis smörgås i varje riktning. Vi landade på den grusbelagda landningsbanan, inne i vänthallen väntade vår tourguide och sen gick vi runt i byn och utforskade lite grann och fick lära oss lite om det som fanns där.

    IMG_4699.jpg
    IMG 4701.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Air Iceland flight NY246 Kulusuk KUS – Reykjavik RKV
    Avgångstid:
    14.15
    Ankomsttid: 18.05
    Varaktighet: 1h 50min
    Datum: 2 september 2014
    Flygplanstyp: Fokker 50
    Sittplats & Klass: 12A Economy
    Vi kom tillbaka till vänthallen som var fullsatt, både med turister och lokalinvånare som kommit med helikopter från den närliggande byn Tasilaaq. 15 minuter före avgång öppnade man dörren till säkerhetskontrollen och även en liten kiosk som man kunde handla från från varje sida av kontrollen.

    Väl igenom kontrollen så väntade man i ”ankomsthallen” och sen var det boarding. Planet blev fullsatt och det var samma flygvärdinna som flög tillbaka till Island.
    Vi landade i tid och tog en taxi tillbaka till hotellet.

    IMG 4757.jpg
    IMG_4709.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Icelandair flight FI679 Reykjavik KEF – Anchorage ANC
    Avgångstid:
    17.10
    Ankomsttid: 16.20
    Varaktighet: 7h 10min
    Datum: 3 september 2014
    Flygplanstyp: Boeing 757-200
    Sittplats & Klass: 34D Economy
    Vi checkade in, gick genom säkerhetskontroll och passkontroll och hamnade vid gaten. Alla gater runt om hade avgång nästan samtidigt och alla gick till USA vilket gjorde att det var fullsatt med folk.
    Boardingen startade lite sent och det blev en lång kö eftersom det var busstransport ut till planet som stod utanför Cargo-byggnaden.

    Planet var inte fullt, vi hade plats längst bak med flygvärdinnan kom och sa att vi som satt på den 3 raderna längst bak kunde flytta på oss eftersom det var så lite folk så vi bytte till raden framför och då kunde vi luta stolen längre bak.
    Planet blev försenat eftersom något hände när planet skulle bogseras bakåt så vi blev ca 20 minuter sena.

    Vi blev erbjudna gratis dricka och något att äta fanns till försäljning. Underhållningsskärmen framför varje plats var av touchscreen-modell, den jag satt vid först vägrade starta alla filmer så jag bytte till platsen bredvid, där hände ingenting när jag tryckte på skärmen så flygvärdinnan fick göra en reset, då gick den att använda men den var jätteseg och kalibreringen av skärmen var dålig så jag kunde trycka nästan var som helst utan att något hände men jag lyckades se några filmer.

    Wifi fanns tillgängligt för 7 EUR och funkade i ca 2 timmar efter avgång och en timme innan ankomst i Anchorage.

    Vi landade ca 15 minuter för sent, vi gick direkt till en passkontroll där kön blev lång eftersom det bara fanns 4 i personalen och varje passagerare skulle registrera sina fingrar och bli fotade, väl inne så var allt bagage redan placerat på golvet runt bandet.

    Vi hade landat på den norra terminalen som var placerat lite utanför den ordinarie södra. Där fick vi hjälp med att ringa efter hotelltransfer.

    IMG 4880.jpg
    IMG 4882.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Crowne Plaza Anchorage Midtown
    3 september – 5 september
    King Executive Spa Svit
    Pris: ca 5000kr

    Vi checkade in i ett rum högst upp med utsikt mot bergen och tillgång till en liten lounge med dryck och snacks. Det var ett stort rum med gott om utrymme men den amerikanska designen känns så gammal.

    Maten och roomservicen var väldigt bra men frukosten var snål. Dom hade gratis hotelltransfer till flyget, förarna var väldigt trevliga och pratglada. När vi checkade ut väldigt tidigt så fanns ingen chaufför tillgänglig så dom ringde taxi åt oss som dom även betalade.

    IMG_4909.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    PenAir flight KS231 Anchorage ANC – Unalakleet UNK
    Avgångstid:
    12.15
    Ankomsttid: 13.55
    Varaktighet: 1h 40min
    Datum: 4 september 2014
    Flygplanstyp: SAAB SF340
    Sittplats & Klass: 2D Economy
    Jag hade bestämt mig för att besöka Unalakleet över dagen efter att ha sett TV-serien Flying Wild Alaska så ville jag se byn.

    Men jag hade även läst att flygen lätt blir inställda pga väder och att man kan fastna där ute i värsta fall så jag bestämde mig att höra mig för vid incheckningen hur det såg ut och personalen trodde jag var knasig som skulle åka fram och tillbaka över dagen men dom visade en webbkamera över Unalakleet för mig och den såg bra ut så jag åkte, incheckningspersonalen för Ravn Alaska hade disken bredvid fick veta att jag skulle flyga tillbaka med dom så dom checka in mig på returen direkt så allt var klart.

    Jag åkte ner en våning till gaten där man inte använder någon säkerhetskontroll, strax före avgång så ropade dom upp några namn för att dom ville ändra plats på oss.
    Planet var inte fullt så för att balansera vikten på planet så flyttades jag fram tll ras 2 istället för rad 10.

    Vi lyfte i tid med ca 10 passagerare, en flygvärdinna delade ut snacks och erbjöd drycker.
    Vi landade 10 minuter före tidtabell i ett soligt Unalakleet (i Anchorage regnade det).
    Väl i terminalen så frågade jag om planet tillbaka var planerat att lyfta men då fick jag veta att Ravn Alaska har en egen byggnad längre ner på gatan dit man måste gå för att flyga med dom.

    Jag promenerade till deras byggnad och när jag kom in dit så såg jag direkt vid incheckningsdisken att det var två av huvudpersonerna i TV-serien Flying Wild Alaska som satt där, Jim och Ferno Tweto. Jag presenterade mig och berättade att jag gillade serien, dom erbjöd mig kaffe, gå runt på området och fota deras små plan och jag fick även följa med i deras personalbil och hämta byns post som ska med flyget.

    IMG 4936.jpg
    IMG 4944.jpg IMG 4948.jpg IMG 4971.jpg IMG 5001.jpg IMG_4979.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Ravn Alaska flight 7H819 Unalakleet UNK - AnchorageANC
    Avgångstid:
    16.20
    Ankomsttid: 18.00
    Varaktighet: 1h 40min
    Datum: 4 september 2014
    Flygplanstyp: De Havilland Dash 8
    Sittplats & Klass: Open Seating
    Datorsystemet låg nere i Unalakleet så ingen kunde få boardingkort förutom jag som redan checkat in i Anchorage, man gick istället efter gamla hederliga handskrivna listor.
    Vi boardade ca 16.20, Jim och Ferno hade lastat bagage så dom sa hejdå till alla när dom väl gick ut till planet.

    Vi lyfte några minuter försent, med fullsatt flyg och en flygvärdinna som erbjöd snacks och dryck. Vi landade några minuter försent.

    IMG_5029.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Alaska Airlines flight AS55 Anchorage ANC – Barrow BRW
    Avgångstid:
    06.00
    Ankomsttid: 10.25
    Varaktighet: 4h 25min
    Datum: 5 september 2014
    Flygplanstyp: Boeing 737-800
    Sittplats & Klass: 2A First Class
    Vi checkade in i disken utan någon kö, sen genom säkerhetskontroll där det var en liten kö.
    Vi boardade punktligt 05.20, första klass-passagerare och guldmedlemmar fick boarda först.
    Alla passagerare gick in genom den främre dörren. Första klass-delen var fyra rader med 2+2 konfiguration och det var fullsatt.

    Vi erbjöds direkt dricka och sedan lite snacks.
    Planet mellanlandade i Fairbanks efter ca 45 minuter, många klev av och några klev på.
    Därefter ebjöds vi frukost och dryck, frukosten bestod av yoghurt med müsli och blåbär.
    Wifi fanns tillgängligt för 4,95 USD som funkade i ca 1 timme in på flygningen. Något underhållningssystem fanns inte.

    Efter ca 1 timmes flygning så mellanlandade vi återigen men denna gång i Prudhoe Bay, många klev av där och ännu fler klev på.
    Det var för att flyget efter Barrow skulle fortsätta tillbaka till Fairbanks och Anchorage så flyget fungerade ungefär som en ringlinje.

    Vid varje stopp så kom personal in med lista och prickade av alla som satt kvar för att se att allt blev rätt.
    Vi landade rätt tid, ankomsthallen var väldigt full. Bagaget kastades ut genom en lucka och hamnade på en ”slide” och inte ett band.

    Därifrån fick vi skjuts till hotellet och märkte att det inte finns en enda asfalterad väg i Barrow, det enda som är asfalterat är taxiway och landningsbanan.

    IMG 5070.jpg IMG 5067.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Top Of The World Hotel
    5 september – 6 september
    Deluxerum
    Pris: ca 2200kr

    Vi checkade in ca kl 11 vilket var jätteskönt. När man ser byn Barrow så undrar man vad man gett sig in på, allt är gammalt, slitet och allt bilar är smutsiga från lervägarna. Väghyvlar hyvlar varje dag så att det blir jämt och fint och andra lastbilar vattnar vägarna dagligen så att det inte blir dammigt.

    Men hotellet är ett paradis i byn, modernt och nybyggt eftersom den gamla brann ner för något år sen. Wifi fanns och en fin restaurang som liknande en ”all american diner”.

    IMG_5099.jpg IMG 5152.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Alaska Airlines flight AS56 Barrow BRW – Anchorage ANC
    Avgångstid:
    11.23
    Ankomsttid: 14.30
    Varaktighet: 3h 7min
    Datum: 6 september 2014
    Flygplanstyp: Boeing 737-400 Combi
    Sittplats & Klass: 27F Economy
    Vi tog taxi till flygplatsen som kostade 6 USD, checkade in vid disken. Det incheckade bagaget blev manuellt inspekterat eftersom dom inte har rätt utrustning där, alltså fick man inte låsa resväskan.
    Säkerhetskontrollen öppnade ca kl 11 och direkt efter kontrollen så hamnade man i ett utrymme stort som ett badrum där man fick vänta innan man öppnade dörren ut till planet.

    Alla fick boarda genom bakdörren eftersom det var ett Combi-flygplan vilket innebar att man hade gods i den främre delen. När vi kom in så började raderna på nummer 18 (typ) och framför det fanns bara en vägg med en dörr i som gick till godsutrymmet.

    Planet var fullsatt, vi erbjöds drycker och snacks. Vi mellanlandade i Fairbanks igen, flera gick av och flera klev på och det blev fullsatt igen.Vi landade i Anchorage i tid.

    IMG 5262.jpg IMG_5268.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    The Captain Cook Hotel
    6 september – 8 september
    King Deluxe Captains Deck
    Pris: ca 5100kr

    Vi ringde efter en skyttelbuss som kör till downtown Anchorage och checkade in, hotellet är gigantiskt och äldre men fullt av liv. Vi fick ett rum på 16e våningen med tillgång till lounge med frukost på 17e våningen. Egentligen är hotellet lite ”overprized”, man betalar egentligen för läget och servicen.
    Dom har valet, concierge m.m. men rummen är äldre och inte så stora som jag trodde tyvärr.

    IMG_5287.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Icelandair flight FI678 Anchorage ANC – Reykjavik KEF
    Avgångstid:
    14.40
    Ankomsttid: 15.40
    Varaktighet: 7h
    Datum: 8 september 2014
    Flygplanstyp: Boeing 757-200
    Sittplats & Klass: 5F Economy Comfort
    Vi checkade in vid en egen disk med Alaska Airlines-personal, det var lång kö till de andra ekonomi-diskarna men det var tre personer före oss i kön men pga strul med några passagerare så tog det lång tid innan vi blev incheckade.

    Vi blev incheckade hela vägen till Stockholm och även vårt bagage, tyvärr upptäckte vi att vi inte hade fått sittplatser bredvid varandra på flyget från Rekjavik till Stockholm.
    Incheckningspersonalen kunde inte hjälpa oss för att det var fullsatt.

    Vi gick genom säkerhetskontrollen som hade en lång kö, vid gaten så började boardingen punktligt kl 14.00 och vi i Saga Class och Economy Comfort fick kliva på först.

    Väl vid sittplatserna så fanns det en lapp där det stod att vi blivit uppgraderade till Saga Class-stolar, breda säten med gott om benutrymme. Rad 4-7 var Economy Comfort och framför var det Saga Class, varje rad hade minst en passagerare men jag tror att flera hade blivit uppgraderade eftersom dom klev på mycket senare än oss.

    Vi sätet fanns kudde, filt, flaska vatten, hörlurar och en necessär med lite småsaker.
    Underhållningssystemet var samma dåliga som fanns i ekonomi, en liten touchscreen-skärm som var långsam och med dålig upplösning och även samma program som sist.

    Wifi fanns för 7 EUR som täcker hela flygningen men funkar bara en del av sträckan. Efter start som skedde strax innan kl 15 erbjöds vi dricka och en lättare måltid.
    Vi erbjöds dricka under flygningen och vi landade i tid. En medlem ur besättningen ställde sig framför de som satt i ekonomi så att vi i främre delen kunde kliva av först.

    IMG 5533.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Icelandair flight FI306 Reykjavik KEF – Stockholm ARN
    Avgångstid:
    07.35
    Ankomsttid: 12.30
    Varaktighet: 2h 55min
    Datum: 9 september 2014
    Flygplanstyp: Boeing 757-200
    Sittplats & Klass: 6C Economy Comfort
    Vid ankomst till Reykjavik så gick vi genom passkontrollen utan någon längre kö och två minuter senare var vi vid vår gate.
    Boardingen startade 10 minuter för sent och alla klev på samtidigt så det blev en lång kö och först till kvarn ungefär.
    Sätena var även här uppgraderade till Saga Class-stolar precis bakom skynket till Saga Class.
    Vi hade fått två fönsterplatser vid incheckningen i Anchorage men väl på planet så frågade vi en passagerare om han kunde tänka sig att byta till en fönsterplats och det ville han gärna så det löste sig.
    Vi lyfte ca 10 minuter för sent och erbjöds dricka och något lättare att äta.
    Wifi fanns återigen och underhållningssystemet var lika uråldrigt som de andra planen men med några andra filmer och TV-avsnitt.
    Vi landade i rätt tid i Stockholm.

    IMG 5534.jpg
    ----------------------------------------------------------------------------------
    SAS flight SK1046 Stockholm ARN – Kiruna KRN
    Avgångstid:
    20.55
    Ankomsttid: 22.25
    Varaktighet: 1h 30min
    Datum: 9 september 2014
    Flygplanstyp: Boeing 737-700
    Sittplats & Klass: 24F SAS Go
    Vi checkade in bagaget tidigt, tog in på Rest and Fly några timmar.
    Boardingen startade ca 10 minuter för sent för att det ankommande flyget var försenat Sen lyfte vi ca 15 minuter för sent . Mat och dryck fanns till försäljning och vi landade 15 minuter för sent. Jag hade prioritet på mitt bagage men det funkade uppenbarligen inge eftersom det kom bland det sista på bandet.

    Om det är något ni undrar över eller om jag har glömt att berätta något så är det bara att fråga på.
     
    Yoghurt, Insomnia, Fredrik och 32 andra gillar detta.
  2. kristerj

    kristerj Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad trevligt med en reserapport från lite "udda" resmål :) Fina bilder är det också.
     
  3. aikputte

    aikputte Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
  4. chazzie

    chazzie Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Grym reserapport! Är inte alls avis på besöket till UNK :D
     
  5. SAS404

    SAS404 Medlem

    Oj vad kul! Fint reportage! :)
     
  6. aikputte

    aikputte Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
  7. PILOTEN

    PILOTEN Medlem

    Ort:
    SE
    Land:
    Sverige Sverige
    Verkligen spännande resa!
     
  8. Aurora

    Aurora Medlem

    Fantastisk reiserute...! Dette må ha kosta fett, tenker jeg og :p Heldig som kan krysse av slikt på bøtte-lista i livet, turen i Alaska så flott ut :)
     
  9. aikputte

    aikputte Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
  10. Kul! Dock är jag glad om jag slipper spendera 7 timmar i eco i en 757:a :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×