Senaste nytt

En resa med Belavia

airac

Medlem
Har du eller någon annan bott på Hampton by Hilton där? Funderar lite på ett besök i Minsk och 5000/poäng natten lockar, förstår att det inte är överdådig lyx dock :)
Någon trevlig restaurang eller bar i staden som kan rekommenderas?
Nej har inte bott där men har haft planer på det. Vi brukar bo på BonHotel pga läge nära familjen och vänner. Det finns väldigt lite mellanklass hotell i Minsk, BonHotel var först ute med europeisk standard. Har all anledning att tro att Hampton kommer att dugga bra.

Restaurang: Vasilki för enkel lokal mat. BonBistro på BonHotel håller oväntad hög standard och har också bra lokala rätter utöver det mer vanliga. Pinky Bandinsky är lite modern kul. The View var för två år sen extremt billig haute cuisin mat med kul utsikt över staden.
 

airac

Medlem
Jag premiäråker till Minsk med flickvännen om cirka två veckor för en fyranätters långhelg. Kommer att flyga Belavia vilket blir spännande. Tänkte dels passa på att fråga om någon vet om ett 'rysslandsintyg' från sitt försäkringsbolag räcker eller om man ändå behöver köpa försäkring på plats; samt om någon har tips på restaurang? Lokal touch uppskattas, alltså inte en restaurang på någon av de stora amerikanska hotellkedjorna. Det får dock gärna vara premium med lokal standard.
Rysslandsintyg räcker men det bör framgå att det gäller världen över eller just i Belarus. Viktigt är också att försäkringsbeloppet framgår, tror minimum krav är 10kUSD. När vi åkte för några veckor sedan var gränspolisen fortfarande väldigt ovan med nya rutiner. Jag hade inte försäkringsbeloppet på mitt intyg, vilket ledde till lite strul. Försäkringen på flygplatsen är billigt, så blir det frågor, köp den. Nivån på engelska är ibland begränsad även på flygplatsen. Fortfarande är vitryska gränspolisen och tullen mycket trevligare än deras kollegor österut.
 

Mr Basic

Medlem
Rysslandsintyg räcker men det bör framgå att det gäller världen över eller just i Belarus. Viktigt är också att försäkringsbeloppet framgår, tror minimum krav är 10kUSD. När vi åkte för några veckor sedan var gränspolisen fortfarande väldigt ovan med nya rutiner. Jag hade inte försäkringsbeloppet på mitt intyg, vilket ledde till lite strul. Försäkringen på flygplatsen är billigt, så blir det frågor, köp den. Nivån på engelska är ibland begränsad även på flygplatsen. Fortfarande är vitryska gränspolisen och tullen mycket trevligare än deras kollegor österut.

Krav för visumfrihet för svenska medborgare med svenskt pass.
*försäkring giltig i Vitryssland på minst €10.000(intyg att visa upp)
*kontanter motsvarande 2xBase amount(2xBYR23) per dag man är där
*in- och utresa måste ske via Minsk-2(MSQ)
*max 5 dagars vistelse i Vitryssland

Har jag fattat allt rätt då(ni som flugit till Minsk efter att "decree no 8" trädde i kraft)?

Edit. Blev lite(läs mkt) sugen på att besöka Minsk :)
 

airac

Medlem
Krav för visumfrihet för svenska medborgare med svenskt pass.
*försäkring giltig i Vitryssland på minst €10.000(intyg att visa upp)
*kontanter motsvarande 2xBase amount(2xBYR23) per dag man är där
*in- och utresa måste ske via Minsk-2(MSQ)
*max 5 dagars vistelse i Vitryssland
Har jag fattat allt rätt då(ni som flugit till Minsk efter att "decree no 8" trädde i kraft)?
Stämmer. Några kommentarer: 5 dagar räknas inte i timmar utan kalenderdagar, så även om passet stämplas 23:55 räknas det som en dag. Kontanter har jag inte behövt visa, hade ett kontoutdrag som inte heller fick mycket uppmärksamhet. Om försäkringsintyget se mitt tidigare inlägg.
 

Mr Basic

Medlem
Slog till med en resa till Minsk och flyg med Belavia. :)
Kostade mer än ToR Hong Kong med SAS, men det säger kanske mer om priserna på long haul....:rolleyes:
 

airac

Medlem
Slog till med en resa till Minsk och flyg med Belavia. :)
Kostade mer än ToR Hong Kong med SAS, men det säger kanske mer om priserna på long haul....:rolleyes:
Tja, billigare färdvägar finns oftast genom Moskva (krävs två visum) eller Kiev. Sist nämnda kan vara spännande om man kan undvika avgångarna mitt på natten. Brukade själv köra fre-sön/mån med hemresan genom Riga på Air Baltic, efter de la om fredagsflyget till morgonen har vi nu byt till lör-tis. Det är fortfarande bekvämast med direktflyg istället för att krångla genom Warsaw på LOT.

När åker du/ni? Vi åker igen nationaldagshelgen 3-6 juni. Om det är någon intresserad kan vi guida lite dem datum.
 

Fosca

Medlem
Jag premiäråker till Minsk med flickvännen om cirka två veckor för en fyranätters långhelg. Kommer att flyga Belavia vilket blir spännande. Tänkte dels passa på att fråga om någon vet om ett 'rysslandsintyg' från sitt försäkringsbolag räcker eller om man ändå behöver köpa försäkring på plats; samt om någon har tips på restaurang? Lokal touch uppskattas, alltså inte en restaurang på någon av de stora amerikanska hotellkedjorna. Det får dock gärna vara premium med lokal standard.

Hur gick det? :)
Bokade en 4-dagars tur till Minsk för mig och sambon för 7-10 juli (om fler BCare nu råkar vara där samtidigt).
Hon fick den i födelsedagspresent inlindad a'la På spåret-style. Första hon sa lite skämtsamt innan hon började gissa resmål var "Det är väl säkert Nordkorea eller något sådant, som med ditt ex.".. Tänk så rätt hon kunde ha! :D
 

airac

Medlem
Kan dela att Belavia numera har servering åt båda håll. Frukost/lunch, lite som SAS Plus platta lådan fast i Öst stil. Kom hem från senaste svängen i tisdags.
 
Toppen