Senaste nytt

En resa med Belavia

Ystad

Medlem
det är nog så att Minsk kan vara den mest underskattade staden att besöka i Europa

Jag är böjd att hålla med. Ett exempel: 2'a världskrigsmuseet är en guldgruva för den miltärhistoriskt intresserade - verkligen påkostat.

Lite OT, men på tal om underskattade resmål i Europa: på denna resa besökte jag också Moldavien - och där vingården Cricova. En fantastisk upplevelse, anläggningen ligger i en f d gruva och omfattar kanske 100 km gruvgångar. Efter guidningen var det provsmakning i dom tjusiga (underjordiska) lokaler där Vladimir Putin firade sin 50-årsdag. Där finns också en enorm historisk vinkällare med bl a Herman Görings (ihopstulna) vinkällare som flyttades hit efter 2'a världskriget.
 

Igorius

Medlem
Jag är böjd att hålla med. Ett exempel: 2'a världskrigsmuseet är en guldgruva för den miltärhistoriskt intresserade - verkligen påkostat.

Lite OT, men på tal om underskattade resmål i Europa: på denna resa besökte jag också Moldavien - och där vingården Cricova. En fantastisk upplevelse, anläggningen ligger i en f d gruva och omfattar kanske 100 km gruvgångar. Efter guidningen var det provsmakning i dom tjusiga (underjordiska) lokaler där Vladimir Putin firade sin 50-årsdag. Där finns också en enorm historisk vinkällare med bl a Herman Görings (ihopstulna) vinkällare som flyttades hit efter 2'a världskriget.
Fortsätter försiktigt på OT-spåret: Cricova har jag också besökt, fascinerande! Vinerna som erbjöds vid min provsmakning var dock inte särskilt minnesvärda. Tillbringade sedan ett par dagar på Purcari (Purcari – Purcari Winery ), en riktigt fin mindre vingård i södra delen av landet där vinerna var riktigt skapliga.
 

airac

Medlem
Satt häromdagen och tittade på flyg till Minsk, men kunde inte se att Belavia säljer affärsklass på ARN-MSQ (åtminstone inte de datum jag tittade på). Finns bara ekonomiklass ombord?
Flyger ARN-MSQ-ARN några gånger om året, sällan att det är en kärra med business säte. På ARN har jag aldrig sett check-in disk för business, undrar om det ens finns lounge avtal. Loungen i Minsk har förbättrats men är ingen höjdare direkt. Så om du inte ska vidare från Minsk, behåll pengarna åt något roligt i Minsk istället.
 

Ystad

Medlem
Cricova har jag också besökt, fascinerande! Vinerna som erbjöds vid min provsmakning var dock inte särskilt minnesvärda. Tillbringade sedan ett par dagar på Purcari (Purcari – Purcari Winery ), en riktigt fin mindre vingård i södra delen av landet där vinerna var riktigt skapliga.

Med risk för att det blir för mycket OT: Kul att du nämner detta. Jag och frun har börjat leka med tanken på en vinprovarvecka i Moldavien. När jag var på Cricova fanns endast den "lilla provningen" med 4 sorter tillgänglig. Under högsäsong erbjuds 7- och 11-sorters provningar. Av de 4 sorter jag provade var rose- och rödvinet riktigt gott (utan att gå in på detaljer), det vita bra och det mousserande mer mediokert.
20170309_122110.jpg
 

Elias

Medlem
Flyger ARN-MSQ-ARN några gånger om året, sällan att det är en kärra med business säte. På ARN har jag aldrig sett check-in disk för business, undrar om det ens finns lounge avtal. Loungen i Minsk har förbättrats men är ingen höjdare direkt. Så om du inte ska vidare från Minsk, behåll pengarna åt något roligt i Minsk istället.
Har du eller någon annan bott på Hampton by Hilton där? Funderar lite på ett besök i Minsk och 5000/poäng natten lockar, förstår att det inte är överdådig lyx dock :)
Någon trevlig restaurang eller bar i staden som kan rekommenderas?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

chazzie

Medlem
Har du eller någon annan bott på Hampton by Hilton där? Funderar lite på ett besök i Minsk och 5000/poäng natten lockar, förstår att det inte är överdådig lyx dock :)
Någon trevlig restaurang eller bar i staden som kan rekommenderas?

Lite av charmen att åka till sådana städer är väl att bo i ett Sovjet-style-rum på ett hotell med samma tema? :D
 

Elias

Medlem
Lite av charmen att åka till sådana städer är väl att bo i ett Sovjet-style-rum på ett hotell med samma tema? :D
Haha både ja och nej, förstår hur du tänker. Fast 5000 poäng/natten känns typ gratis. Sen så tror jag att man får tillräckligt med Sovjet-style i den staden verkar det som:D
 

Ystad

Medlem
Har du eller någon annan bott på Hampton by Hilton där?
Jag vet inte om det är till någon hjälp men jag har bott på hotell i denna kedja i grannlandet Polen - helt ok price/performance.

Lite av charmen att åka till sådana städer är väl att bo i ett Sovjet-style-rum på ett hotell med samma tema? :D
Visst är det så. Men om jag jämför med hur det var på den "riktiga" sovjettiden (första gången jag bodde på hotell i Sovjet var 1976) så känns hotellen idag som rena lyxen - med t ex tillgång till vatten på toaletten 24/7:)
För två veckor sedan bodde jag på hotell Belarus i Minsk - ett trevligt hotell i Sovjet-style.
 

richard87

Medlem
Jag premiäråker till Minsk med flickvännen om cirka två veckor för en fyranätters långhelg. Kommer att flyga Belavia vilket blir spännande. Tänkte dels passa på att fråga om någon vet om ett 'rysslandsintyg' från sitt försäkringsbolag räcker eller om man ändå behöver köpa försäkring på plats; samt om någon har tips på restaurang? Lokal touch uppskattas, alltså inte en restaurang på någon av de stora amerikanska hotellkedjorna. Det får dock gärna vara premium med lokal standard.
 

Ystad

Medlem
Tänkte dels passa på att fråga om någon vet om ett 'rysslandsintyg' från sitt försäkringsbolag räcker eller om man ändå behöver köpa försäkring på plats; samt om någon har tips på restaurang? Lokal touch uppskattas, alltså inte en restaurang på någon av de stora amerikanska hotellkedjorna. Det får dock gärna vara premium med lokal standard.
Jag hade en kopia (på engelska) på min hemförsäkring, som inkluderar reseförsäkring. Efter lite "dividerande" dög det när jag sökte visum på ambassaden i Vilnius.
Den lilla mat jag åt i Minsk kändes i största allmänhet "stabbig". Men restaurangen högst upp i hotell Belarus serverade god mat och hade fantastisk utsikt.
Lite tips: "stora fosterländska krigs - museet" och "stats cirkusen" (och om man har det intresset Operan).
 
Toppen