Senaste nytt

En resa med Belavia

Alexander P

Medlem
Belavia är Vitrysslands statliga flygbolag och flyger till Arlanda flera gånger i veckan. Efter en vecka i Minsk så var det dags för mig att resa hem. Flyget skulle avgå 09.10 från flygplatsen Minsk 2 som ligger ca 40km ifrån huvudstaden. Incheckningen var snabbt avklarad och säkerhetskontrollen likaså. Flygplatsen hade renoverats och fått en stor tax-free butik. Buss ut till rampen för att boarda vårt plan.

MSQ-ARN
Flight: B2-855
Tid: 09.10-08.50 (lokala tider)
Plats: 10A

Vid boarding av flygplanet blir jag välkomnad av cabin crew. En ung kvinna & en ung man. Vitryska tidningar erbjuds samt karameller att suga på vid start/landning. Beläggningen på denna flygning var stor, planet var fullpackat. Flygtiden beräknas till 1 timme och 40 minuter.

Flygplanet var ett Canadair CRJ200 med reg. EW-276PJ som varit med Belavia sedan 2009. Planet har tidigare flugit för SkyWest Airlines och Atlantic Southeast Airlines. Kabin såg nystädat ut men stolarna var slitna. Planet var ändå fräschare än de AN24, YAK40 samt TU-134 som flög till Arlanda från Minsk innerstadsflygplats (Minsk-1).

Efter de-icen taxar vi ut och startar klockan 9.25. Vädret är molnfritt och utsikten är underbar. Strax efter take-off börjar serveringen. Kaffe/the, vatten och en chokladkaka (20g) erbjuds till alla passagerare. Detta var en stor skillnad mot tidigare då man bjöd på sandwich och olika kalla drycker. Efter 1h30 min påbörjas inflygningen till Arlanda och klockan 08.48 landar vi mjukt på bana 19R.

IMG_48561_zps14jev4rg.jpg

Belavia EW276PJ på Arlanda


En trevlig flygning, Belavia är ett bra flygbolag som jag gärna flyger med.

Tack för att ni läste!
 
Last edited:

Alexander P

Medlem
Härligt reportage och fin bild! Ja de där mackorna var ju inte direkt bättre, kommer ihåg en flight MSQ-IST, tror det var -07, där sandwich serverades. En förskräcklig röra bestående av fänkål, ajvar relish och något som såg ut som mårdavföring. Huga! Mycket fint reportage än en gång!

Hur flög du till Minsk?
 

chazzie

Medlem
Jag kapar tråden lite och bifogar lite bilder när jag flög ARN-MSQ ToR 2004, då var det en AN24:a som körde på sträckan.

Innan ombordstigning, notera aluminiumstegen för ombordstigning =}
IMGP2049.JPG

Chop here with crash axe....
IMGP2054.JPG

On-board lavatory
IMGP2061.JPG

Incheckat bagage bakom en gardin i kabinen =}
IMGP2063.JPG

In-flight meal
IMGP2067.JPG

Det är inte allt som var bättre förr, även 2004 flög de på Minsk-2 för internationella flighter.
 

Alexander P

Medlem
Jag kapar tråden lite och bifogar lite bilder när jag flög ARN-MSQ ToR 2004, då var det en AN24:a som körde på sträckan.

Innan ombordstigning, notera aluminiumstegen för ombordstigning =}
Visa bifogad bild 46039

Chop here with crash axe....
Visa bifogad bild 46040

On-board lavatory
Visa bifogad bild 46041

Incheckat bagage bakom en gardin i kabinen =}
Visa bifogad bild 46042

In-flight meal
Visa bifogad bild 46043

Det är inte allt som var bättre förr, även 2004 flög de på Minsk-2 för internationella flighter.

Jaha, man måste ha flygit både MHP-ARN-MHP samt MSQ-ARN-MSQ 2004.
Som tur var blev catringen på Minsk 2 bättre med tiden, man började serverada bröd samt en bricka med pålägg (ost, tomat, gurka samt krakow korv) på Belavias flighter. Det var riktigt gott!
 

chazzie

Medlem
Det ser inte så inbjudande ut men det var rätt OK, kycklingen smakade faktiskt bra, trianglarna av bröd var ingen höjdare dock. Jag åkte med min kusin till en kompis bröllop i Vitryssland och han som flygplansmekaniker var lite skeptisk till vibrationerna i planet =}
 

Alexander P

Medlem
Det ser inte så inbjudande ut men det var rätt OK, kycklingen smakade faktiskt bra, trianglarna av bröd var ingen höjdare dock. Jag åkte med min kusin till en kompis bröllop i Vitryssland och han som flygplansmekaniker var lite skeptisk till vibrationerna i planet =}

Ja, ljudnivån och tryckkabinen var inte den bästa...:D
Flög ni hem från MSQ?
 

chazzie

Medlem
Minsk har blivit mycket mer modern och även flygplatsen.

Ja absolut, redan 2010 när jag var dit igen var det skillnad, jag har dock för mig att de inte målat flygplatsens exteriör då utan att den fortfarande var Sovjetgrå, men jag kan ha fel där, ty de har bra vodka i det där landet.

Det börjar bli dags att åka tillbaka en sväng och hälsa på tror jag :)
 
Toppen