Senaste nytt

En oväntad resa till Warszawa, i SAS PLUS & Lufthansa Business Class

Jonas C

Medlem
Här följer en liten reserapport från förra veckans tur till Warszawa.


Torsdag 10 September kl 13.59


Det är en lugn torsdagseftermiddag hemma i lägenheten, när telefonen plötsligt ringer. Det är Simon, och jag kunde nästan ana vad som var på gång. Det visade sig vara ett kuriruppdrag på gång till Warszawa, och då resten av min vecka var ledig så tackade jag genast ja innan luren lades på. Det var i början lite oklart kring huruvida avresa skulle ske under kvällen eller morgonen därpå, och utan att lägga någon vidare tanke kring det går jag bort till ICA för att handla mat.


Kl 15.41 – The mission is on!


Mitt i kassakön ringer telefonen igen, och uppdraget har fått grönt ljus. Då avgång från Arlanda bara var några timmar bort, så fick jag fort som tusan springa hem för att dumpa kassarna och packa ihop väskan (tygpåsen) för att hinna med nästa flygbuss till Arlanda.


Kl 16.04 – Förberedelser


Bose-hörlurar, necessär, laddare, strumpor, underkläder och plånbok hinner jag slänga i påsen innan det var dags att springa ner mot centralen. Då det var varmt ute, samt för faktumet att morgondagen skulle kräva några tunga lyft så valde jag av någon märklig anledning att bära shorts, vilket på efterhand inte var det bästa klädesplagget.


Kl 16.29 – Avfärd


Efter en två kilometers joggingtur anländer jag till Västerås Centralstation. Planen var från början att ta Swebus som gick kl 16.40, men då Bus4You hade en buss som redan stod framme så hoppade jag in i den istället. Priset är detsamma och de erbjuder dessutom sköna läderfåtöljer i 1-2 konfiguration vilket inte Swebus gör. Biljettköp ombord kostade lika mycket som i automat då de inte tar ut någon avgift som Swebus, och likaså är restiden kortare då bussen inte stannar i Enköping. Något svettig slår jag mig ner i en skön recliner, för denna 1 timme och 20 minuter långa resa i Buss-iness Class…


Kl 16.44 – På bussen…


Jag inser nu att jag ännu inte fått någon biljett för resan, så efter ett samtal med resebyrån trillar en biljett så småningom ner i mailen. TK*G kortet och sittplatser är redan inlagda i reservationen. Smidigt!


Kl 17.53 – Incheckning på Arlanda


Ankomst till Arlanda Terminal 5. Det märks att sommaren är över när charterresenärerna ersatts av män i kostym med riktiga jobb. Jag känner mig något out of place iklädd i flanellskjorta, shorts och Vans Sneakers, men med guldkort och C-biljett i handen knallar jag bort mot incheckningsdiskarna. Guld och Business diskarna var upptagna, så jag vinkades över till en tom self-service disk, där jag möttes av en praktikant (eller nyanställd) och hans supervisor.


Supervisorn var en riktig surpuppa då hon vägrade flytta mig till fönsterplatser eller ens svara på min förfrågan om att köpa extra bagage till övervikten på Warszawa. Man hade ju kunnat förvänta sig bättre bemötande då det trots allt är såna som jag, med dyr biljett betald av någon annan som betalar deras löner.


Trots att jag bad om att endast bli incheckad för utresan, så får jag ett boardingkort med alla segment på. Då det knappast var någon idé att försöka påpeka det till kvinnan bakom disken, vilket förmodligen hade resulterat i en utskällning, så drar jag en djup suck och vandrar bort mot FastTrack.



21422482776_8734d4ea0a_z.jpg



Inte varje dag man reser på ett sånt här boardingkort…



Kl 18.02 – FastTrack Security


FastTrack är för ovanlighetens skull full, vilket är något jag sällan råkar ut för. Kanske för att jag oftast reser på tidpunkter med få affärsresenärer och därmed slipper köer i FastTrack och överfulla lounger. Kön rullade på i ett raskt tempo då det trots allt är människor med resvana, där hela proceduren kunde liknas vid en väl koreograferad dans. Spritbutiken slipper man tyvärr inte undan…


Kl 18.07 – SAS Gold Lounge Arlanda


Äntligen var det dags för ett ordentligt besök till den nyligen invigda SAS Gold Lounge på Arlanda. Skillnaden mot förra månadens besök är stor, då det har tillkommit nya stolar, tavlor på väggarna, samt en riktigt trevlig barsektion. Ljust, stilfullt och lite hemtrevligt.


Klockan närmar sig middagsdags och magen börjar kurra. Trots att man har invigt en ny och fin lounge, så är maten detsamma: På gränsen till oätlig. Idag böjds det på pastafjärilar, tomater och kycklingfilé från Pic-a-Deli’s överskottslager. Kycklingen var jag bekant med från innan och den är tyvärr totalt oätlig. På Business sidan såg det något bättre ut med en potatis och chorizo historia med currydressing. Inte direkt gott, men någorlunda ätbart.



20826012004_61abfa6935_z.jpg



Kvällen rundas av med en Gin&Tonic i en av de sköna vilstolarna.



Kl 19.41 – Boarding SK411 ARN-CPH


Jobbigt nog är detta tredje gången i rad som jag får gate F35, vilket är lite ovanligt för Köpenhamnsflighterna då dessa oftast avgår från gaterna närmast loungen. Priority boarding ropas ut och efterföljs någorlunda. Kanske lite meningslöst att erbjuda det på dessa hub-to-hub flighter där halva planet har guldkort eller reser i PLUS. Väl ombord hästs jag välkommen av en trevlig dansk purser, innan jag intar plats 6F. Vi blir stående en stund i väntan på anslutande passagerare, och som ett resultat skedde avgång en kvart efter ordinarie tidtabell. Flygningen är helt fullsatt så när som på ett par mittensäten i PLUS.


Flygningen bjuder på en vacker solnedgång från högersidan. Det dröjer en liten stund innan servicen påbörjas. Intra-Skandinavien är PLUS inte mycket att hänga i julträdet, men det fanns Mikkeller ombord. Det var gott!



21437746222_e2a0a15f8f_z.jpg



Jag är förmodligen den enda människan som faktiskt föredrar RED över WIT. Synd att dessa försvinner snart, då jag inte är något större fan av IPA.



Kl 21.15 – Ankomst Köpenhamn


Ankomst i Köpenhamn sker tio minuter efter tidtabell, och som vanligt parkerade planet vid B-piren. En rask promenad senare är jag framme vid SAS Gold Lounge, som trots det sena klockslaget var tämligen välbefolkad.


Maten var densamma som serverades på Arlanda, med andra ord oätlig. Till min stora förtjusning bjöds det på ost denna kväll. Brie och Comté, samma ostar som serveras i SAS Business. Inget Portvin eller fikonpasta fanns framme, så jag fick nöja mig med Syrah vinet som också serverades i SAS Business (de har numera bytt ut vinlistan, så jag antar att de låter resterande lager från de gamla vinerna serveras i loungen) då detta är ganska sött i smaken.



21260649920_feb06bc0cb_z.jpg



Mmmm, gott med ostbricka och vin!



Kl 22.40 – Boarding SK2761 CPH-WAW


Boarding sker från gate D2 som ligger ett stenkast bort från loungen. Gaten var tom vilket antyder att de flesta redan hunnit gå ombord på flygplanet. Boardingkortet läses av i en self-service grind innan jag fick tillträde att gå ombord.



20826013474_0bbebebfcb_z.jpg



Kvällens CRJ-900 till Warszawa



Som väntat hade de flesta redan satt sig ombord, och kort efter att ombordstigningen avslutats, så flyttar jag från min plats 3C till den tomma fönsterplatsen 2F. Takeoff sker enligt tidtabell och det dröjer inte länge innan serveringen påbörjas. De flesta på flygningen inklusive undertecknad var väldigt trötta, men då jag inte hunnit få i mig någon riktig middag så valde jag tillskillnad från mina medresenärer att tacka ja till lådan som erbjöds.



20826008594_910ff259a4_z.jpg



20827617573_35fb970ba7_z.jpg



Kvällens PLUS låda.



Överlag var denna låda god, och jag uppskattar att SAS inte snålar med grönsakerna i sina PLUS lådor. Då jag redan ätit ost i loungen så skippades efterrätten. Resterande del av flygningen ägnas åt en tupplur innan det var dags för landning i Warszawa.



Kl 00.30 – Incheckning på Courtyard by Marriott Warsaw Airport


Vid det här laget var jag trött som satan och ville inget annat än att krama kudden. Incheckningen gick förvånansvärt smidigt till, och ingen voucher behövde jag visa upp. Efter lite knappande på datorn får jag mitt nyckelkort till rummet på våning 2. Jag somnade omedelbart.



21448703115_f6ed302996_z.jpg



Mitt hem för natten.



Fredag 11 September kl 6.15




Väckarklockan går igång kvart över sex på morgonen. Jag ligger kvar en stund och snoozar innan jag hoppar in i duschen. Fortfarande trött efter gårdagen, tvingar jag mig ut från rummet och ner till lobbyn för utcheckning. Därefter följer ett samtal till uppdragsgivaren med instruktioner för hur leveransen ska mottas.


Kl 8.00 – Var är han?


Efter snart en timmes väntan i lobbyn och fortfarande inget samtal från leveranskillen så bestämmer jag mig för att gå bort till SAS incheckningsdiskar vid sektion B i avgångshallen. Ingen skåpbil syntes till där heller. Tiden börjar bli tight.


Kl 9.06 – Ont om tid


Telefonen ringer, men jag hinner inte svara innan samtalet läggs på. Jag försöker ringa upp samma nummer, men utan någon större framgång. Det börjar bli stressigt nu. Incheckningen stänger om ett par minuter och ännu har inte lådorna synts till.


Kl 9.15 – Leveransen mottas


En vit skåpbil parkerar utanför terminalen, leveransen är äntligen här. Snubben kunde knappt någon engelska, men han var snäll nog att lasta över lådorna på tre bagagevagnar åt mig. Vid det här läget var incheckningen redan stängd och flyget missat. Fan…


Kl 9.29 – Ändrade planer


Jag ringer upp min uppdragsgivare och förklarar situationen, som i sin tur tar kontakt med resebyrån för ombokning. Då nästa SAS avgång avgår kl 17.25, så var Lufthansa via München kl 13.10 nästa bästa förbindelse. Jag rullar bort lådorna till Lufthansas incheckningsdiskar i väntan på att en ny biljett ska trilla ner i mailen.


Kl 9.45 – Jobbigt läge


Framme vid diskarna blir det tvärstopp då bouncern vägrade tro att jag reste i Business Class. Tack och lov har man ett guldkort att vifta med, och då var det inga problem att komma förbi. Nu uppstod dock nästa problem: Jag saknade biljett!


Trots att bokningen var bekräftad och klar så saknades det biljettnummer för flygen, och efter flera samtal till uppdragsgivare och resebyrå så fick jag höra att det skulle dröja en liten stund innan biljetten var utfärdad. Jag fick med andra ord ställa mina tre vagnar åt sidan och vänta på biljetten.


Att ställa lådorna åt sidan ett par minuter så att man kunde springa bort och köpa macka var det inget tal om. Jag fick inte ens sitta ner på bänken fem meter bort, i skräck av ”b-ordet”. Så jag fick snällt trotsa hungern och stå upp en timme, tills dess att biljetten var klar.


Kl 10.59 – Äntligen, en biljett!


Det plingar till på mobilen och i samma ögonblick får jag ett tummen upp av killen bakom disken. Biljetten var äntligen klar! Nu återstod det vara att lyfta varje låda på bandet för vägning, för att sedan lägga tillbaka dem på vagnen. Därefter påbörjades processen av taggning, där jag snabbt konstaterade att lådorna INTE skulle till Stockholm, utan endast till Göteborg. Så då blev det att börja om hela processen från början, vilket tog väl över en halvtimme. Med lådorna taggade och klara så var det dags att betala för övervikten i biljettdisken, 3724kr (+60kr i valuta påslag) fattigare blev jag.



21422487226_fcbbac0e18_z.jpg



Jag reser sällan med incheckat bagage, men när jag väl gör…



Kl 11.40 – Incheckningen klar!


Till sist får jag äntligen mina boardingkort innan det var dags att rulla iväg lådorna till avdelningen för specialbagage. Efter att lådorna röntgats fick jag tillåtelse att gå bort mot säkerhetskontrollen.



21422478166_2479d59119_z.jpg



Rätt sällan man reser på ett sånt här boardingkort.



Kl 11.50 – LOT Elite Club Warszawa


Trött och hungrig efter en morgon av slit, så satt det äntligen fint med lite mat och Champagne. LOT Elite Club kan på många sätt ses som en hidden gem, då loungen ligger undangömd diskret undangömd inuti den ordinarie Business Loungen. Resenärer i LOT’s long haul Business Class, Miles&More HON Circle, Senator, samt Star Alliance Gold har tillgång till loungen.


I loungen finns ett bra utbud av varm mat, som idag bestod utav Ravioli, köttbullar och fläskfilé. På dryckessidan fanns en full bar med diverse bättre spritsorter, bland annat Hendrick’s Gin. Vinerna är desamma som serveras på long haul Business Class, som bland annat inkluderade en Chablis och givetvis Champagne. Utbudet tycks ha förbättrats markant sedan mitt senaste besök i Maj 2015 då det endast fans varma piroger att äta. Maten ska enligt uppgift komma från Do&Co.


Då jag av hälsoskäl varken äter pasta eller fläsk så föll valet på köttbullarna. Dessa serverades med tomatsås och potatismos med senapsfrön. Till detta dracks ett glas Nicolas Feuillatte Brut NV. Monumentalt gott!



21422483886_d77d034a13_z.jpg



Köttbullar och Champagne. Perfekt lunch!



Resterande tid av lounge besöket ägnades åt Champagnedrickande i en av de sköna vilstolarna i annexet som jag ej visste existerade innan.



Kl 12.40 – Boarding LH1613 WAW-MUC


Jag dyker upp till gaten i lagom tid för boarding. LOT är duktiga på priority boarding, vilket efterföljdes till punkt och pricka. Väl i gaten tjuter det rött och jag får höra att det inte finns någon mat ombord åt mig på grund av den sena bokningen. Detta må vara ett icke-problem i och med att jag redan ätit, men lite förbannad bör man vara om man har betalat dyra pengar för en biljett och inte får någon mat. Väl ombord hälsas jag välkommen av den trevliga besättningen, innan jag sätter mig på 2F. Business Class kabinen består idag av tre rader och hela flygningen är fullsatt till sista stol.



21457216201_9942e609fc_z.jpg



Betryggande att lådorna lastas på. Annars hade det varit katastrof.



Kl 13.10 – Avgång


Avgång sker enligt tidtabell och väl i luften dras gardinerna för i samma ögonblick som bältesskylten släckts. Serveringen påbörjas en kort stund därefter, och då passageraren på 1C valde att sova igenom hela flygningen så innebar det att en måltid fanns kvar till mig.



21261808369_08323d1d06_z.jpg



Lunch bestående av rökt lammfilé med sparris, coleslaw på morot och fänkål, grillad paprika och squash. Kärnmjölkspannacotta med aprikoskompott och lavendel till efterrätt.



Mat är knappast Lufthansas starkaste sida, då jag inte kan minnas sist jag fick en ätbar måltid på Lufthansa. Rätterna tenderar ofta att vara för ambitiösa och komplexa för sitt eget bästa, där man överskattar förmågan hos de anställda på LSG. Ett recept som funkar bra på en stjärnkrog kanske inte lämpar sig väl när man låter den replikeras i ett storkök. Bortsett från den minimala portionsstorleken var lammet segt, sparrisen smaklös och coleslawen nästan oätlig. Brödet och efterrätten var däremot riktigt goda. Måltiden rundades av med en kopp kaffe och lite Bailey’s.


Något som imponerade mig stort med Lufthansa var servicen, där alltid sköttes korrekt och professionellt. Tilltal vid namn skedde, vilket jag aldrig tidigare stött på vid resor med Lufthansa och SWISS i Business Class. Nu var det förvisso ett tag sedan jag sist flög Lufthansa Business Class inom Europa, men på SWISS har det aldrig skett förut.



21260651510_aede699b50_z.jpg



Behaglig flygning.



Kl 14.45 – Ankomst i München


Efter en händelselös men behaglig flygning ankommer vi till München enligt tidtabell. Till viss besvikelse parkerar vi vid en buss-gate, som i detta fall innebar parkering vid den oöppnade satellit terminalen.


Kl 14.55 – Lufthansa Senator Lounge G24 München


Med drygt en halvtimme innan boarding för nästa flyg, så hinner jag med ett besök på G24 Senator Loungen. Det var tre år sedan mitt senaste besök och inte mycket har förändrats sedan dess. First order of Business var givetvis ett besök till baren för ett glas Champagne (Guy Charbaut), innan jag slog mig ner i en skön fåtölj.



21457213861_e8838daf5f_z.jpg



Gott med skumpa!



Maten i München är betydligt bättre än vad som erbjuds i Frankfurt och idag serverades Chicken Tikka med ris, väldigt gott måste jag säga. Jag hinner slänga i mig en chokladpudding till dessert innan det var dags att springa bort till gate G07 för ombordstigning.


Kl 15.45 – Boarding LH2430 MUC-GOT


Gaten var åter igen närmast folktom vilket antingen tyder på dålig beläggning till Göteborg, eller att jag var sen till gaten. Med endast 10 personer i bussen så fanns det sittplatser så det räckte för alla, och väl ombord på flygplanet visade det sig att de flesta övriga passagerare redan hade satt sig ombord. Dörren stängs kort efter att de sista passagerarna gått på och avgång sker enligt tidtabell.


Åter igen briljerar Lufthansa med sin fantastiska service, där jag genast hälsas välkommen vid namn och erbjuds ett exemplar av veckans Newsweek. Jag kan förstå varför vissa aficionados här på forumet lovordar Lufthansa, då servicen trots allt håller en annan kaliber än den jag är van vid på SAS och Turkish Airlines.


Det blir inte mycket läsning innan jag tuppar av strax innan takeoff. Stolarna på Lufthansas Embraer E-190 är mycket bekväma. Dels får man ett eget stolspar som Business Class resenär och likaså åker sittdynan framåt när man lutar bakåt stolen, vilket gjorde det skönt att sova.



21448706555_13d6dbf48e_z.jpg



Cruising Altitude påväg mot Göteborg.



En halvtimme in i flygningen påbörjas servicen. Bordsdukar av papper placeras på varje bord, följt av en dryckesservering och tillhörande cashewnötter.



21261801529_abec9d7746_z.jpg



Ett glas isvatten och nötter fick inleda serveringen.



Pappersduken kändes i ärlighetens namn som lite av en gimmick då den varken kändes premium eller tjänade något riktigt syfte. Ser hellre att man erbjuder dukar i tyg eller ingen duk alls. Nötterna smakade bra och besättningen var mycket trevlig och såg till vattenglaset aldrig stod tomt.



21437754302_8395599769_z.jpg



Lättare middag bestående av grillad kycklingfilé med tomat och mangosalsa, citrussegment, och röd vinbärspaj till efterrätt



Portionen var åter igen minimal, men denna rätt smakade betydligt bättre än vad som serverades på föregående flygning. Kycklingen var mör, saftig och smakrik. Kombinationen mellan kyckling och citrusfrukter var däremot något udda, så rätten lämpade sig bäst om man avnjöt varje komponent separat. Efterrätten var däremot ingen höjdare, på tok för sur och för många kärnor.



21457212321_1cb7a7aa4c_z.jpg



Måltiden avrundas med en kopp kaffe och lite Bailey’s.



Kl 17.50 – Ankomst i Göteborg


Efter ett händelserikt dygn är jag äntligen framme i Göteborg, lådornas slutdestination. Det dröjer närmare en kvart innan lådorna dyker upp på bandet och till viss förskräckelse hade emballaget på två av dem gått sönder. Lyckligtvis nog förblev innehållet oskatt, och i ankomsthallen möter jag upp med föraren som ska leverera lådorna vidare till kunden. Med detta gjort var uppdraget slutfört och jag kunde nu bege mig till SAS Lounge för lite avslappning.


Kl 18.41 – SAS Lounge Göteborg


Mina första intryck av den nyrenoverade SAS Loungen på Landvetter var helt klart positiva. Loungen är omsluten av panoramafönster som erbjuder en vacker utsikt över hela flygplatsområdet och startbanan. Utbudet var tämligen begränsat, då det enda som erbjöds i matväg var samma oätliga sörja som serveras på de andra loungerna. En ostbricka stod dock framme, vilket blev mitt val av mat för denna fredagskväll. I dryckesväg erbjöds endast öl, vin och läsk, så det fick bli ett glas Sprite Zero.


Kl 19.40 – Boarding SK170 ARN-GOT


En ganska händelselös flygning hem till Arlanda. Priority boarding erbjöds, men efterföljdes inte speciellt bra. PLUS kabinen bestod av tre rader med tre passagerare, varav två inte hade någon aning om att de satt i PLUS. Mycket trevlig besättning som lyckades tvinga på mig en choklad muffin från vagnen, och en vacker solnedgång från vänstersidan. Allt som allt ett skönt avslut på denna högst spontana resa.



21422490136_0a0874729b_z.jpg



Vacker solnedgång över Mellansverige.



Tack för att ni läste!


Hälsningar

Jonas
 

Nemo

Medlem
Trevlig läsning och vackra bilder!
Några reflektioner
När man jobbar, ska hantera komplexa situationer med snabba beslut som kan ha stora konsekvenser blir det inte ännu svårare med alkohol? Eller är uppdraget egentligen rätt enkelt?
Pappersduken på bordet kan minska kontaminationen av bakterier, då bordet har hög koncentration av dessa (tillsammans med armstöd, handtag mfl tag-ställen).
 

Jonas C

Medlem
@Nemo Det riktiga uppdaget började på morgonen den 11:e så då dracks det ingen alkohol. Sen var mängderna som konsumerades tillräckligt små för att inte ha någon påverkan på prestationen.
 
A

Aurora

Guest
Hvordan fikk du med deg de 3 baggasjetrallene alene?
Jeg sleit med én hundevalp (!) når jeg kurieret den over atlanterhavet - kan ikke tenke meg hvor uhåndterlig 3 baggasjetraller fulle med esker må være? Særlig hvis du ikke kan forlate de og ta én og én liksom. Hehe.
 

Jonas C

Medlem
Hvordan fikk du med deg de 3 baggasjetrallene alene?
Jeg sleit med én hundevalp (!) når jeg kurieret den over atlanterhavet - kan ikke tenke meg hvor uhåndterlig 3 baggasjetraller fulle med esker må være? Særlig hvis du ikke kan forlate de og ta én og én liksom. Hehe.
Jag fick gå med dem i flera omgångar. Men sen fick jag lite hjälp av check-in personalen också.
 
Toppen