Senaste nytt

En mycket märklig händelse ombord på Estonian Air

tourist

Medlem
Efter ett tag så lastas allt bagage av och det kommer en buss och kör oss(samtliga ombord) ytterligare en bit bort till en annan Saab. Vi får inte riktigt gå ombord när vi kommer fram eftersom det är folk på väg av. Dessa hoppar in i en buss och körs till det flygplan vi precis lämnat.

Borde det inte ha gått snabbare att låta besättningen byta plan medan passagerarna satt kvar om det nu var likadana plan...? Fast det kanske är stor skillnad i mängden lastat bränsle.

Edit: Jag insåg efter Rogers svar att förutom att få rätt plan till hemmabasen vid rätt tillfälle och så vidare, så hade jag inte tänkt på att bagaget redan var i "rätt" plan, så då var ju min tanke helfel... :eek:
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Rätt plan måste till rätt ställe. Förutom det viktiga med det (hur många segment har planet gjort innan service etc etc) så har besättningen gjort sina förberedelser på den aktuella kärran, bagage är lastat, catering, bränsle osv.
Alltså är det enda och enklaste alternativet att flytta passagerarna till rätt flygplan.
 

Bryant

Medlem
Jag har fått svar från Estonian! Jag fick svar på varför motorn var startad, min tolkning var att vi skulle taxa men så var visst inte fallet. På det stora hela är jag nöjd med Estonians svar.

*
Thank you for your e-mail.
*
Being a part of a service industry, we greatly value customer feedback and experiences. The travel experience you have described is certainly not*the level of service we strive to provide. Your feedback will help us to identify the areas where our service or service partner (Tallinn airport) needs improvement. Please be assured*that the necessary steps were taken to prevent a recurrence. I have asked the airport authorities to come up with an action plan to ensure that the information about A/C stands moves faster between the relevant units. I personally investigated this occurrence and I can assure head count was done several times by cabin crew and the numbers did not match. At the same time they were waiting for the name list to understand where the difference comes from. It was getting hot and due to that one engine was started.
*
As a gesture of goodwill I would like to offer you an upgrade to our Premium class on your next travel with Estonian Air (two legs). Please let me know when you will travel with us again so I could change your onboard service class.
*
I am sure that when your next travel with us you will experience the good service and comfort on board our flights for which we are keen to ensure.
*
*
Do not hesitate to contact me if you have any further questions.
*
*

*
*
 

Henry

Medlem
Jag har fått svar från Estonian! Jag fick svar på varför motorn var startad, min tolkning var att vi skulle taxa men så var visst inte fallet. På det stora hela är jag nöjd med Estonians svar.

*
Thank you for your e-mail.
*
Being a part of a service industry, we greatly value customer feedback and experiences. The travel experience you have described is certainly not*the level of service we strive to provide. Your feedback will help us to identify the areas where our service or service partner (Tallinn airport) needs improvement. Please be assured*that the necessary steps were taken to prevent a recurrence. I have asked the airport authorities to come up with an action plan to ensure that the information about A/C stands moves faster between the relevant units. I personally investigated this occurrence and I can assure head count was done several times by cabin crew and the numbers did not match. At the same time they were waiting for the name list to understand where the difference comes from. It was getting hot and due to that one engine was started.
*
As a gesture of goodwill I would like to offer you an upgrade to our Premium class on your next travel with Estonian Air (two legs). Please let me know when you will travel with us again so I could change your onboard service class.
*
I am sure that when your next travel with us you will experience the good service and comfort on board our flights for which we are keen to ensure.
*
*
Do not hesitate to contact me if you have any further questions.
*
*

*
*

Oj, jag hade nog inte räknat med att få kompensation för en sådan grej, men det var snyggt gjort av Estonian!
 

Bryant

Medlem
Jo, det var snyggt av OV men som medveten resenär så undrar jag hur deras Premium class är :)? Nu måste jag se till att flyga en lång sträcka med OV och det bör endast vara en enkelbiljett eftersom jag bara får uppgradering på 2 legs.

Tips på långa billiga sträckor mottages gärna! Palazzi? :)
 

Palazzi

Medlem
Jo, det var snyggt av OV men som medveten resenär så undrar jag hur deras Premium class är :)? Nu måste jag se till att flyga en lång sträcka med OV och det bör endast vara en enkelbiljett eftersom jag bara får uppgradering på 2 legs.

Tips på långa billiga sträckor mottages gärna! Palazzi? :)

Har helt missat inlägget... De senaste veckorna har det blivit mycket resande, så har inte varit så aktiv på sidan :).

Jag har tyvärr inte så många tips förutom de som redan publicerats: I miles tror jag att CDG-TLL-TBS är den längsta möjliga resan med Estonian. Samma resa men med början i Moskva är som jag skrivit mycket billigare, men kanske lite kortare.

ARN-TLL-NCE , ARN-TLL-TBS, ARN-TLL-VCE är väl också helt ok :).

Tycker det är lite synd att OV inte tillåter bokningar mellan t.ex NCE-TLL-TBS, NCE-TLL-VCE, VCE-TLL-TBS.... Det hade blivit rejält med poäng:p
 

62K

Ny medlem
Det var nog inte bara bussarna som körde till fel plan eftersom bagaget var lastat fel också. Låter mer som ett kärrbyte som inte kommunicerats. Normalt brukar det inte vara några interna utrop innan handling agenten och CC/FO har konfirmerat antal pax, bränsle mängd, trim m.m. Känns inte så förtroendeingivande.
 
Toppen