Senaste nytt

En mardröm: glömt passet eller utgånget pass

Aldrig att jag glömt passet. Går alltid med det i jack fickan tillsammans med plånbok.
Men det har hänt att mitt pass varit trasigt. Vid incheckning hittade de 1mm reva på sidan och sa att passet var ogiligt. Som tur var skulle jag då bara mellan Sthlm och Amsterdam så kunde ta mig ner till amsterdam med mitt körkort som ID. Från Amsterdam till sverige så sa de inget om att passet hade en liten reva.

Passmyndigheten bötut gratis då de förklarade att det var ett fabriktionsfel och jag var visst inte först med detta problem.. (detta var 2005)
 

flybob

Medlem
Två gånger någonsin har jag haft problem med passet. Förra gången var 2009 när jag fick kurirjobb i sista sekunden till Singapore och inser att mitt pass går ut om 5 månader och 20
dagar. Kravet var sex månader. Hann fixa ett nytt pass blixtsnabbt på Arlanda, ingen större skada skedd.

Andra gången är idag. Vaknade med feber imorse men har bokad middag i London ikväll och viktigt möte imorgon. Fick fart på mig själv och åkte ut till Arlanda. Mötte Dr. Miles i loungen och allt var toppen. Gick mot Gate F63 och kommer till passkontrollen. Inser att jag inte har passet med mig... Flyger för ofta till Oslo, har slutat tänka på passet.

Ombokning till 18:20, fullpris Plus biljett. Sitter i taxi hemåt nu, ska hämta passet.

Suck. Har ni andra råkat ut för liknande grejer?

Jag märker att du även hade lite strul 2005 ;)
 

Jonas C

Medlem
Hur funkar det med resa inom Schengen med utgånget pass? En vän till mig funderar på att hänga med till Malaga nästa helg, men hans pass har gått ut. I gaten på Malaga brukar de kolla ID-handlingar, i alla fall gjorde de det sist. Så frågan är, räknas ett utgånget pass som giltig ID-handling inom Schengen eller måste man skaffa nytt? Och hinner man få ett nytt pass inom en vecka?
 

Viking75

Medlem
Standard vanligt pass är ca 5 arbetsdagar (ingen garanti) Jag personligen skulle inte åka utan ett provisoriskt pass i ert fall.
Lycka till
 

mha321

Medlem
Ett pass som gått ut är inte giltigt, nej. Det är lite hela definitionen av att det gått ut. Finns vad jag vet inten grace heller.

Sedan är ju frågan om de kan tänka sig att se genom fingrarna med det. Men giltigt är det inte.

Men å andra sidan släpper de ju inte sällan igenom folk med svenska körkort som id-handling ute i europa (vet inte hur det är med just Malaga), och de är ju inte heller giltiga. Men jag skulle inte chansa.
 

ekf

Medlem
Och hinner man få ett nytt pass inom en vecka?
Mitt nationella idkort och de senaste passen har jag fått inom en arbetsvecka, typ ansökt på måndag och haft handlingen i handen på fredagen, så är det bara inte ovanligt högt tryck just nu så borde din vän hinna...
 
Toppen