Senaste nytt

En mardröm: glömt passet eller utgånget pass

swede77

Medlem
Satt i Emirates Chauffeur Drive bilen på väg till DXB flygplats när chauffören snällt frågar "sir do you have ticket and passport?" Of course svarade jag surt då klockan var mycket mycket tidigt på morgonen. En bit ner längs motorvägen tittar jag ner i reseplånboken och upptäcker att passet med mina inresestämplar till UAE ligger kvar i kassaskåpet hemma.Har nämligen två pass, tog med mig fel!! Säger till chauffören,att vi måste åka tillbaka och hämta passet, Chauffören svarar "not enough time Sir" langar fram en sedel och säger till honom, att sedeln är hans om vi klarar det till flygplatsen på tid. Plattan i mattan och klarar det precis på tid innan checkin stänger.

Sedan dess trippelkollar jag!
 

flying

Medlem
Fick springa tillbaka från passkontrollen på NRT efter att ha glömt passet i stolen. Skyller givetvis på sömnbrist efter en resa med SAS slip and slide från CPH.
 

lnixon

Medlem
Det närmaste jag har kommit var den förrförra resan till USA, när jag behövde förnya mitt (amerikanska) pass eftersom det gick ut innan utresedatumet. Jag tyckte att jag påbörjade den processen i god tid, men den amerikanska byråkratin satte käppar i hjulet. Passförnyelse kan man till exempel bara göra via post, inte på plats på ambassaden, och då kan man bara betala med check, inte kreditkort, faktura, eller något annat civiliserat. Det krävdes flera vändor med post fram och tillbaka innan de fick en postanvisning som de kunde lösa in, och då var det för sent för att jag skulle hinna få passet i tid.

Men jag har naturligtvis redundanta pass, så jag fick åka på mitt svenska pass istället, även om det är lite struligare.

Häromveckan var det lite krisigare, dock. 0500 när taxin redan stod och väntade så hittade jag inte husnycklarna! Jag vände ut och in på alla jack- och byxfickor och på alla fack i datorväskorna, innan jag *till slut* hittade dem, fortfarande sittande i ytterdörren sen kvällen innan...
 

jsm

Medlem
Har glömt passet på någon Schengen-resa, men det funkade med körkort då (även om det egentligen inte ska göra det) :)

Ja det gjorde jag också, och sedan aldrig mer.

Var i Berlin på konferens i december och det bel snöstorm så alla flighter ställdes in pga snö och/eller brist på avisningsvätska.

Morgonen därefter blev det ett race att hitta biljetter hem. Jag lyckades hitta en Air Baltic-biljett till Riga i Business.

Strax innan start sa piloten (hel Tegel var helt översnöat och jag hade fått berättelser om kollegor som suttit på landsningsbanan till 1 på natten och skulle precis lyfta när de fick reda på att deicing var slut):
- I have bad news and I have good news. The bad news is that we are out of deicing liquid. The good news is that we dont need any!

Sedan lyfte vi! Förmodligen var det någon gammal stridspilot...

När vi kom till Riga landade (ännu mer snö i Riga, de höll på att skotta fram bagagevagnar när jag landade), jag spenderade 2 timmar i loungen.

När det var dags att boarda tittade gatekontrollanten på boardingkortet och sedan på mitt körkort (hade ju inte passet med mig...)
-No sir that is not a passport and not a valid identification. I cannot let you board
- But it is valid in Sweden
- Yes I know that very well but this is Latvia and it is not valid here

Klart besviken stog jag vid gaten och väntade, började fundera på hur lång tid det skulle ta att åka in till konsulatet för att fixa ett pass. Men försökte med kvinnan en gång till när alla hade boardat

- Please let me board (jag kände mig lite lätt patetisk) I will always bring my passport from now on. Hon tittade skeptiskt på mig, pratade lite med sin kollega och släppte sedan ombord mig!

Numera har jag alltid pass med mig... Det positiva var att lunchen till Stockholm var mycket bra. Den godaste kött jag ätit på ett plan (kalvfilé) :)
 

Jensik

Medlem
Jag har som tur aldrig glömt att ta med mig passet. Dock har jag flugit till CPH, OSL, HEL och MLA med ogiltigt idkort.
Jag blev snällt informerad av en kvinna i kassan på systembolaget någon vecka efter mina resor att jag kanske borde förnya mitt utgånga IDkort som gick ut för en månad sedan. Detta var den enda gång var varit glad över att de kollade mitt ID på systemet :)
 

Jensik

Medlem
Jag har aldrig glömt passet. Däremot har mitt pass gått sönder i SAS-incheckningen på ARN. Det var ett av de första EU-passen med bristande kvalitet. Tjejen som checkade in vek upp passet (som då var helt och fint) och vi hörde båda två hur det sprack två tredjedelar av passets längd. Eftersom jag saknade annan legitimation så fick jag skynda mig bort till passpolisen och ordna ett rosa pass. Jag hann med flighten! :)

Jag har lyckats med denna själv också. Var oförsiktig med mitt pass och råkade bryta isönder det litegrann. När jag skulle flyga hem från GDN så sa incheckningspersonalen detta kan du inte resa med. Som tur hade jag mitt EU IDkort med mig som funkade fint. Jag gjorde ändå en chansning och flög till LHR på samma pass. Som tur var hade jag inte lika nogranna kontrollanter denna gången på dit och hemresan, de släppte igenom mig utan problem. Efter det gick jag till polisen och fick ett nytt gratis pga kvalitetsproblem (som jag tackade och bockade för :) )
 

flybob

Medlem
Har aldrig lyckats glömma passet, tack och lov. Jag har däremot vid ett flertal tillfällen kommit till kassan i diverse butiker (matbutik med full kundvagn är min favorit!) utan plånbok. Då brukar jag ge mig själv en klapp på axeln. En ironisk sådan.
 

David

Medlem
Kan inte komma ihåg någon historia där jag glömt passet när jag skall ut och flyga men när jag tog bilen 35 mil från Chongqing till Chengdu för att gå på A1 GP och på kvällen skulle checka in på hotellet insåg jag mitt misstag. Vid incheckning skall man legitimera sig och även kunna uppvisa inresestämpeln i passet. Det blir svårt ifall passet ligger 35 mil bort, kollegan hade gjort samma misstag.

Jag ringde sales manager på mitt hotell i Chongqing och efter ett kort samtal så gick hon upp på mitt rum och letade upp passet som hon sedan faxade till Chengdu. Kollegan bodde på ett annat hotell där vi inte hade samma bra kontakter men lyckades trots allt, efter en stunds samtal med diverse mellanchefer, få hotel security att fiska upp hans pass ur hans datorväska och även faxa det.
 

jumbooze

Medlem
Jag har inte glömt mitt pass men jag har blivit bestulen på det i Kina, så då stod jg helt plötsligt i Guangzhou utan pass och utan visum med en flight till Pek dagen därpå och flight från pek dagen därpå.
Det var en knivig historia jag fick hjälp av hotellet att ta mig till polisen och stöldanmäla passet.
Även här hjälpte Guanxi då jag slapp köa så länge typ bara en timme.
Sedan så hade jag flyt att jag fick flyga inrikes utan ID. Med bara mina blå ögon och stöldanmälan.
Fick boka om min biljett även här får man vara glad över att Air chinas lokalkontor inte talade engelska då det stod klart och tydligt no changes no nothing på biljetten men efter 300RMB så vart jag ombokad.
Ambassaden fixade rosa pass på en halv dag.
Sedan att få visum på 2 dagar. Det var en annan historia..
 

Sofia

Medlem
Jag har aldrig glömt passet. Däremot har mitt pass gått sönder i SAS-incheckningen på ARN. Det var ett av de första EU-passen med bristande kvalitet. Tjejen som checkade in vek upp passet (som då var helt och fint) och vi hörde båda två hur det sprack två tredjedelar av passets längd. Eftersom jag saknade annan legitimation så fick jag skynda mig bort till passpolisen och ordna ett rosa pass. Jag hann med flighten! :)

Jag har haft en liknande upplevelse när jag skulle skaffa non-B visum till Thailand. Jag hade råkat köra passet i tvättmaskinen för ganska länge sen men efter det lyckats få arbetstillstånd i Indonesien och till och med fått komma in i Australien (!), och där är dom kinkiga som få :eek:
På Thailändska ambassaden här i Stockholm tyckte dom dock att passet minsann inte alls var tillräckligt fint. Jag påpekade då att det endast var lite luggslitet men hade alla sidorna i behåll osv, alltså inte trasigt eller otjänligt som pass. "nu är det trasigt" så den sura kvinnan på visumexpeditionen och typ rev itu det! Jag blev alldeles mållös! :mad:

Alla papper som skickats från Thailand som grund för non-B var då ogiltiga eftersom det hela är baserat på passnummer osv.
Att börja bråka med ambassadpersonal är ju dock helt döfött så det var bara att skaffa ett nytt pass. Tack och lov hann jag det i alla fall!
 
Toppen