Senaste nytt

En mardröm: glömt passet eller utgånget pass

agehall

Medlem
Det närmaste jag kommit detta, var när jag gick ifrån en kund i Uganda och råkade glömma hämta ut mitt pass hos säkerhetskillen. (Man byter ofta pass mot besöksbricka hos telcos i Afrika)

Upptäckte det på väg till Entebbe och bestämde mig för att det nog var bäst att hämta passet eftersom de brukar kolla inresestämpel. Skulle se lite skumt ut ifall jag kom med ett annat pass utan denna. Väl tillbaka hos kunden fick jag veta att jag visst fått mitt pass eftersom jag inte längre hade någon besöksbricka. Efter lite tjafs fick jag killen att kolla i lådan där han till sin stora förvåning hittade mitt pass och vi kunde återigen åka mot Entebbe.

Tyvärr så sket sig allt ändå i slutändan då det visade sig att jag blivit matförgiftad, så jag kom aldrig med planet hem den dagen, men alla passen var iaf i behåll.
 

Hall

Medlem
Lider med dig Martin... Mitt pass är *alltid* med när jag går utanför dörren (när jag inte har semester). Det kan uppkomma resebehov på kort varsel och då är det inte läge att åka hem och hämta pass.
 

FF#1

Medlem
Råkade åka till portugal utan pass för en massa år sen, fick frugan att faxa en kopia till hotellet och det gick bra att använda den för att ta sig hem. Sen dess har jag två pass varav ett alltid är i ett speciellt fack i data väskan.
 

nilsson

Medlem
Jag glömde passet en gång när jag Studerade i Linköping och skulle åka Ryanair för att hälsa på min syster som jobbade i Reading. Väl på Skavsta med gott om tid till kvällsflyget upptäcker jag att passet saknas. Av någon outgrundlig anledning hade jag betalat 50:- extra eller så för att få en "business"-biljett, vilket på den här tiden betydde ombokningsbar. Så det blev ombokat till nästa morgon, buss till Linköping, buss tillbaka till NYO. Vi kunde genomföra programmet som tänkt, med skillnaden att jag sovit på bussar och flyg istället för i hennes soffa.
 

Bryant

Medlem
Jag glömde passet ombord på en flygning mellan ARN -DUS. Trodde det var kört men passet dök upp hos Arlanda hittegods efter några dagar.

Jag och tjejen skulle tillbringa en natt i Gdansk. Flygbolaget var Wizz Air och när jag svänget in till Skavsta inser jag att mitt pass är kvar hemma i Sthlm. Som tur var hade polisen öppet och jag kunde få mitt rosa pass. Resan för mig och tjejen NYO-GDN, en natt på Hilton kostade 926:-. Passet 1100-ish:-
 

johhenrik

Medlem
Oj, jag har gjort många tabbar genom åren. Kreditkort legat kvar i kopiatorn på kontoret, för jag skulle ha kopior på dem för en lägenhet jag hyrde i Dubai.

Nycklarna till min lägenhet i Utrecht kvar på kontoret när jag checkar in på Arlanda. En kollega körde från Kista till Arlanda på 19 minuter (tid från jag ringde till han kastade nycklarna till mig från sin bil vid avsläppet).

Tappad plånbok på väg till Landvetter när jag skulle flyga GOT-CPH-OSL-GOT. Som tur var hade jag kontanter i fickan så jag kunde lösa att ta mig till/från Köpenhamn, sen fick en polare hjälpa mig i Oslo. Samma resa tappade jag också ena handsken i ett nyköpt par samt min Filofax (på den tiden man hade sådana). Allt detta vid olika tillfällen under denna 24hr lång resa.

Dock har jag aldrig glömt passet. Jag har det alltid i min laptopväska, då jag under min kariär ofta varit tvungen att sticka någonstans på direkten utan att "passera gå".
 

Loffe

Medlem
Detta drabbade min far och inte mig själv. Far hade varit på konferens i Holland någonstans och skulle resa hem från AMS med några kollegor. Han tar deras pass och allas väskor för att lämna dem och allt är frid och fröjd tills han får höra av incheckningspersonalen att "Det här passet kan du inte resa på". Det visade sig att han tagit med sig min mors pass, vilket hade gått alldeles utmärkt att resa in i Holland på.... Till saken hör att min far på intet vis är lik min mor till utseendet. Efter lite diskusssion gick det dock bra att stiga ombord och även att få passera in i Sverige igen på ARN.
 

Marcus01

Medlem
Jag jobbade som flygsteward för ett par år sedan. Blev utkallad på standby på en ad-hoc charter till Kazakstan med ganska kort varsel. Inser, precis som Björnström, att mitt pass har för kort gilitghetstid... Ingen bra start på dagen, gatepersonalen ringer Polisen och säger att jag är på väg samtidigt som jag får en ur markpersonalen att köra mej till Polisen. Snabbt in, foto, pappersjobb osv. Tillbaka till kärran och upp i luften bara 10 minuter sena.... Snacka om stressmage....:eek:
 
Toppen